Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74016

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

Marco buijsman schreef : Verlvelend Tom! Ik zou hem sowieso moet te beschermd tegen weersinvloeden laten staan. De oorzaak kam ik echt niet zeggen. Ik vind dat hetvwelceeg vroeg in het seizoen zich openbaart. De mijne is nog noet eens goed uitgelopen! Meenemen naar Manuel maar denk?
Heeft hij jet overal of plaatselijk? Zijn er ook dode takken?


Ik heb manuel al gecontacteerd en er vorig jaar al over gesproken met hem. Hij dacht ook eerst te nat, wind,....
Nu zegt hij ook spuiten tegen schimmels. Hij weet ook niet wat het is.
Daarom dat ik nog eens rondvraag. Met meer mensen weet je gewoon meer, he.
Neen, geen dode takken en zogoed als overal.
Hij is half februari al beginnen uitlopen. De eerste maand ging het goed. Nu gaat het snel bergaf. Ik dacht na de problemen het jaar ervoor dat hij het wel zag zitten.

Het lijkt dat de blaadjes snel weer in herfstmodus gaan. Ook zijn er delen waar de blaadjes heel klein blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74017

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Wat er met je boom aan de hand is kan ik niet zeggen, daar heb ik de ervaring nog niet voor. Wel kan ik een voorzet voor een mogelijk idee doen.

Het opkweken van een druif en een toe werken naar goede oogst laat vaak te wensen over. Zeker als deze net als bonsai groeit onder condities die je alle zelf in de hand hebt, of denkt te hebben. Na vele jaren van gedeeltelijke mislukkingen en veel werk hebben we dat hier eindelijk in de hand.

Het toepassen van bladanalyse t.b.v. te korten / plagen & ziekte bepaling, en het tijdig inspelen er op, leiden bij onze druif tot betere resultaten.

Laten we uw boom eens als een druif beschouwen, link naar bron: www.wijnbouw.com/tekorten.html

Aan de hand van de getoonde foto’s > Stikstoftekort:
Stikstof tekort manifesteert zich onder meer door verminderde groei. Bladeren vergelen, verwelken en laten los waar de bladschijf aan het steeltje zit.

Uiteraard benieuwd naar uw eigen analyse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74018

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Ik heb inderdaad ook al aan een tekort gedacht, maar stikstof denk ik niet direct aan. Vorig jaar kreeg hij zeker genoeg mest en zijn er ook problemen geweest.
Dit jaar heb ik ook al bladmest gegeven.
Maar wel een piste om eens verder op te zoeken als de schimmel middeltjes niet helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74019

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
De beschikbaarheid van voedingsmiddelen voor een plant is afhankelijk van de PH grondwaarde. Bent u in bezit van 6-1 Aqua Test Strips ( meet vanaf 5 tot 10 ) of beter een Digitale PH-meter ( meet 0 tot +10 ). Zo ja, dan de grond- / mengselwaarden testen en vergelijken met vergelijkbare bonsai in uw collectie of vergelijken met andere op het forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74020

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Sjors Boomschors schreef : De beschikbaarheid van voedingsmiddelen voor een plant is afhankelijk van de PH grondwaarde. Bent u in bezit van 6-1 Aqua Test Strips ( meet vanaf 5 tot 10 ) of beter een Digitale PH-meter ( meet 0 tot +10 ). Zo ja, dan de grond- / mengselwaarden testen en vergelijken met vergelijkbare bonsai in uw collectie of vergelijken met andere op het forum.

Die boom is pas verpot, PH is dus goed..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74022

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Marco buijsman schreef :

Sjors Boomschors schreef : De beschikbaarheid van voedingsmiddelen voor een plant is afhankelijk van de PH grondwaarde. Bent u in bezit van 6-1 Aqua Test Strips ( meet vanaf 5 tot 10 ) of beter een Digitale PH-meter ( meet 0 tot +10 ). Zo ja, dan de grond- / mengselwaarden testen en vergelijken met vergelijkbare bonsai in uw collectie of vergelijken met andere op het forum.

Die boom is pas verpot, PH is dus goed..


En daarnaast is het zo dat je PH waarde wel heel erg fout moet zijn om echte problemen te hebben. Alleen Azalea's ken ik waar dat nog wel eens tot problemen kan leiden. Die thuistestsetjes zijn neit zo nuttig. De PH van grond echt bepalen gaat echt niet zo eenvoudigals even een korreltje in wat water doen en meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74032

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Als de boom een schimmel of virus infectie heeft, kun je dat naast visueel ook op een andere wijze vast stellen?

Zou je bewijze van test de schimmel of virus kunnen overzetten op een test object. Door een tiental bladeren te vermalen en te laten inweken in water (chloorloos water), in dit water een bladhoudende tak van een gezonde boom of plant plaatsen. Daarnaast 1 op uitsluitend water.

Met een week zou je mogelijk uitsluitsel kunnen hebben, of het blad van je test object geïnfecteerd raakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum 6 jaren 1 week geleden #74035

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

Sjors Boomschors schreef : Als de boom een schimmel of virus infectie heeft, kun je dat naast visueel ook op een andere wijze vast stellen?

Zou je bewijze van test de schimmel of virus kunnen overzetten op een test object. Door een tiental bladeren te vermalen en te laten inweken in water (chloorloos water), in dit water een bladhoudende tak van een gezonde boom of plant plaatsen. Daarnaast 1 op uitsluitend water.

Met een week zou je mogelijk uitsluitsel kunnen hebben, of het blad van je test object geïnfecteerd raakt.


Msh een interessante test, maar zover ga ik nu ook niet gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum 5 jaren 11 maanden geleden #74552

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
De toestand van mijn buergerianum is niet verslechterd.
Hij blijft groeien, weleens waar traag, maar hij groeit.
De snelheid waarmee de blaadjes verwelken is ook heel erg afgenomen. Ik had alle slechte blaadjes verwijderd om te kunnen zien hoe snel de andere gingen verslechteren. Sedert dien nog geen blad dat helemaal verwelkt is.

Een teken dat de producten en behandeling werkt? Ik hoop het.









Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum 5 jaren 11 maanden geleden #74553

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Deze soort schimmel zit in de lucht, kan je er niets tegen doen dan spuiten tom. Esdoorns zijn er heel vatbaar voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren