Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84897

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Tom Haest schreef : Wat ben je ermee van plan?


Je bent nu een foto verschuldigd Tom :P
Ik ga de restanten draad er uit knippen en wat opschonen en dan wil ik einde van dit jaar een grote metalen staaf achter de stam bevestigen om de top wat hoger te kunnen trekken waardoor de takken straks allemaal net iets beter gepositioneerd zitten en de boom ietsjes hoger word en de top gelijk wat meer in balans zal zijn tegenover de positie van de wortelvoet maar is vanaf foto's zonder de boom voor je te hebben lastig te zien wat ik precies bedoel haha

Nieuw bericht is een nieuwe foto:
Lariks zonder draad

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84901

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ah, leuk dat dit draadje weer leeft.

Een van mijn boompjes in de pierneef stijl..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84905

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Wat is een pierneef stijl Jelle?

Volgens mij heb ik deze nog nooit laten zien hier:
het is een Taxus die ik vorig jaar uit een leeggehaalde tuin heb meegenomen. Hij was meerdere meters hoog. De eigenaar had hem al enkele weken voordat ik hem meenam al uitgegraven en afgezaagd. ik heb hem toch aan de praat kunnen krijgen. Deze foto is van vorig jaar, er staat nu veel meer groen op. Lt op mijn woorden: je verwacht het niet maar dit gaat een hele mooie worden met een jaar of 7.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84906

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik zal nog een boompje plaatsen waar ik wel happy mee ben.

De eerste foto is van afgelopen jaar. In het verleden heb ik eens de fout gemaakt om net boven een taksplitsing de stam af te knippen, waardoor er een raar stamverloop ontstond. In het omcirkelde kun je dit deel zien. Ik wist niet goed wat ik hiermee aan moest, op de tweede foto kun je zien hoe ik dit nu opgelost heb.


zoals je hieronder kunt zien, heb ik het omcirkelde deel verwijderd en een van de 3 zijtakken omhoog en naar rechts gebogen, hiermee komt een van de zijtakken van deze als nieuwe top omhoog te staan.

groei zit er sinds de laatste verpotting heel goed in, wekelijks krijgen alle boompjes vloeibare voeding van pokon en 2 weke geleden heb ik alle boompjes van wat koemest korrels voorzien. Eind mei/begin juni staat een snoei beurtje gepland. enkel het licht terug snoeien van de nieuwe groei.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84918

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Het voorbeeld dat Marco hier laat zien kan bewijzen dat je van ogenschijnlijk inferieur materiaal toch een mooie bonsai kan maken.
jaren geleden heb ik ook zo'n stam uitgegraven uit een haag.
Hier is een foto reeks van de evolutie.
1e foto is een jaar na het uitgraven, volgende 3 jaar later, dan weer 3 jaar later, 1e ruwe vorming, en zoals hij nu is, voor en achterkant .
Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84919

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Oeps, de foto's hebben zichzelf in een andere volgorde gezet, maar je zal het wel zelf uitvissen veronderstel ik.
De voorkant van de definitieve boom staat er ook niet bij zie ik.
Bij deze.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx, Mickey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84921

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hoi allemaal
Na mijzelf een aantal dagen terug te hebben voorgesteld, hierbij de beloofde foto's met commentaar.

Foto 1 : ik trap af met deze Rododendron Indicum, nu 22 cm hoog, aragi, vanaf 1998 in bezit, waar hij in Griekenland van mijn terras werd afgeblazen, gevolg de hele top afgebroken. Ik heb daarna besloten om vrijwel alle takken af te knippen die ik niet vond passen, bv qua dikte en 2 tegenover elkaar, waarvan ik nog moet beslissen welke van de 2 of allebei wegmoet (-en). Ook een andere positie van de stam in de pot en een 1/2 slag draaien heb ik uitgeprobeerd, maar ik denk dat ik de oude positie handhaaf omdat ook de nebari veel beter uitkomt. Nu mag hij weer gaan uitlopen en kan ik daarna takselectie houden.
Als er mensen zijn die suggesties hebben, dan gooien we dat in de groep.B)

foto 2: een Picea, (wat voor ondersoort weet ik niet meer, met de verhuizingen die ik achter de rug heb, is het kaartje even niet meer te vinden) en 4 jaar terug bij een tuincentrum gekocht voor 7,95 euro (afgeprijsd en een investering dus:lol: ) Gebogen opgaande stijl. Verder laten groeien in een trainingspot met nieuwe grond en een paar jaar de nieuwe uitlopers genepen. Na 2 jaar een 1e vormgeving gedaan: de hoofdstam een stuk ingekort tot 35 cm (was 55 cm)en een jin van gemaakt. en al wat model in gemaakt door een secundaire tak omhoog te leiden als nieuwe top. Een paar maanden terug hem verder bedraad in het model wat ik voor ogen had en wat de boom in zich had.
Volgend voorjaar ga ik kijken of te takken een beetje gefixeerd zijn, zo niet dan weer een nieuwe bedrading . Verder moeten de naaldplateau's verder worden gestyleerd en verfijnd. Daarna wordt hij in een bonsaipot geplaatst.

foto 3: Cotoneaster, cascade, 29 cm (bovenzijde tot onderzijde boom/ loof). Ongeveer 21 jaar oud en gevonden in mijn achtertuin als zaailing. Na een aantal jaren groeien werd de hoofdtak net boven de 1e tak verwijderd en die tak naar beneden geleid. Ook een stormschade-object, de huidige top was gebroken maar zat nog wel vast voor een deel. De blaadjes bleven groen. Voorzichtig teruggebogen en met draad vastgezet en wondpasta opgesmeerd. Als het met deze top niet meer lukt, zal ik de oude top moeten afknippen en een nieuwe top moeten laten groeien.

foto 4: Ficus Ginseng, 25 cm hoog, een kadootje van een vriend. 5 jaar terug gekregen. Bij een Ficus het bekende verhaal mbt bladval. Gelijk de (lelijke) steltpoten afgeknipt en een beter model van gemaakt. Hij mag nu weer groeien.

foto 5: Liguster:23 cm hoog en bezem in wording. Ongeveer 22 jaar oud en stek uit de heg en na een aantal jaren groeien, afgezaagd en begin bezemstijl gemaakt. Nu net weer gesnoeid om fijnere vertakking te krijgen. Mag weer even groeien.

foto 6: Lonicera Nitida, (familie van de Kamperfoelie), 14 cm hoog (vanaf pot) shohin Nu ongeveer 20 jaar oud. Ongeveer 5 jaar terug was de looftooi niet naar mijn zin en heb alle takjes afgeknipt om een nieuwe tooi te maken. Moet zeker nog wat takjes en loof hebben.

foto 7: Buxus, 29 cm hoog, windgestriemde stijl, ongeveer 11 jaar terug uitgegraven in Frankrijk. Leeftijd van de boom is moeilijk in te schatten maar denk zelf tussen 30 en 40 jaar oud. Was eerst ong. 1,5 meter hoog, teruggesnoeid en model in gemaakt. Moet nog een beetje meer loof op zijn takken krijgen.

foto 8: Acer Bergerianum oftewel 3-tand-Esdoorn of Berg-Esdoorn. 37 cm hoog, ongeveer 21 jaar oud. Afkomstig van stek van een boom die ik al had. Laten groeien en groeien, af en toe wortelsnoei. Daarbij bleek hij met z'n wortels over een steen te zijn gegroeid. Ik dacht leuk idee, houen zo en verder de hoofdstam afgezaagd boven een dwarstak en met de jaren een gebogen opgaande stijl van gemaakt. Ik hoop dat er op de stam op 2/3 hoogte nog wat gaat groeien, want dat vind ik zelf een beetje een "gat".

foto 9: Fagus-bos, wat een tikje windgestriemd is, 54 cm hoog. De meeste bomen hieruit zijn uit een haag die men ong. 25 jaar terug aan het rooien was, recht tegenover een terras waar ik wat aan het drinken was. De bomen hadden toen al een flinke dikte en waren al zeker 20 jaar oud. Ergens een paar vuilniszakken geregeld en na jaren in de volle grond een bosje van gemaakt.
Het meest linkse boompje was ook slachtoffer van de stormachtige wind. (hoofdtak afgebroken) Even laten groeien, is het niets meer, moet ik op zoek naar een ander boompje. Sowieso wil ik nog een paar kleinere en dunnere boompjes om aan de achterzijde van het bos te planten voor de diepte.

Foto 10: Een Larix, 29 cm hoog, gebogen opgaande stijl en meer dan 30 jaar terug in Duitsland uit een droge greppel gegraven. De boom is nu ong. 35 jaar oud. Hij was toen ong. 60 cm hoog. Flink ingekort, maar na een aantal jaren moest ik hem verder inkorten omdat de top dood ging. Daar een jin van gemaakt en in jaren tijd nieuwe takken in de top laten groeien en van een secundair zijtakje weer een nieuwe top gemaakt, maar de groei gaat maar heel langzaam, ondanks bemesting.

Op de verdere foto's veel kweekmateriaal, zoals Olijfbomen, Quercus Ilex, Chameacyparis, een soort appelboompjes (Malus) Pyracantha, Juniperus, Boomheide, Buxussen, Ulmus Parv., Kastanje, en div. soorten Acer. Dit is om een idee te krijgen wat er verder (voorlopig) in de grond staat.

Op de Rododendron, de gekochte Picea en de gekregen Ficus na, is alles yamadori.

Omdat ik nu zoveel bomen tegelijk laat zien, hoef ik toch niet bij de volgende commentaren weer een boom te laten zien?? :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Bonsaigroeten,Joop

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84922

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Vervolg foto’s Joop

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84923

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Vervolg foto’s 2
Joop

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het bomen draadje 4 jaren 1 week geleden #84924

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hoi Luc, mooie boom heb je er van gemaakt, toen ik de foto zag met die lange jin, dacht ik eeeh, nee, maar gelukkig had jij hetzelfde inzicht en heb je de jin eraf gehaald. Zo is hij stukken volwassener. Stukken beter zo.
Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren