Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Uitgegraven Liguster 2 jaren 10 maanden geleden #91596

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je bent je boom nog topfit aan het maken. Daarom de sterkste laten staan.

Als je de takjes van de stam wegtrekt, verzwak je de verbinging van de overgebleven tak ook. Daarom eerder knippen dan trekken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 2 maanden geleden #93675

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb deze liguster gisteren meegenomen naar de beginnerscursus.
Daar werd me aangeraden om de laagste takken te verwijderen en de anderen kort te knippen. Dit omdat ze al te stug waren om zonder pisboog naar beneden te bedraden of spannen. Dan kan ik vanuit die takken met een nieuwe uitloper verder werken of ook gewoon nieuwe takken gebruiken (liguster kennende, zal die volgend jaar weer een hoop nieuwe takken maken).

Betreft de keuze van de te behouden stam(men) werd beaamd dat ik inderdaad meerdere mogelijkheden heb.

Ik zou voor een dubbelstam kunnen gaan:


Of ik zou enkel de dikte stam kunnen behouden en de andere 2 verwijderen ( dit had de voorkeur van de lesgever). Dit zou dan de voorkant worden:


Een derde optie zou ook nog kunnen zijn om de dikte stam op de rode lijn af te zagen. Dan ga ik wel een grote snoeiwond krijgen, maar met het betere freeswerk, valt daar misschien wel iets van te maken:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 1 maand geleden #94203

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Na meer dan 2 jaar in deze kist, had ik deze liguster willen verpotten. Ik vraag me enkel af of dat nog kan of ik er te laat mee ben.
De knoppen zijn al open, maar is dat bij liguster even belangrijk dan bij een bladverliezende boom?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 1 maand geleden #94206

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Was het mijn boom had ik het nu nog wel gedaan ik heb vorige week een aantal ligusters uitgeschept en verplaatst in de tuin tot zover lijken ze hier geen last van gehad te hebben.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 1 maand geleden #94264

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb vorige week mijn liguster verpot.
Na het uitgraven had ik de hoofdwortels eigenlijk veel te lang gelaten. Dit is dan ook de allereerste plant die ik heb uitgegraven.
De kist was goed volgegroeid met wortels, maar dit heeft er wel voor gezorgd dat er geen nieuwe wortels bij de basis zijn ontstaan.
Ik heb de hoodwortels nu allemaal goed ingekort in de hoop dat hij dat komend seizoen alsnog gaat doen.

Ik heb een iets kleinere kist gemaakt en het substraat gewoon opnieuw gebruikt. Ik vond dit best een goed substraat: een mengsel van zeoliet, kattenbakvulling van de Albert Heijn en boomschors. Die boomschors is ondertussen afgebroken in kleinere stukken, waardoor hij nu mooi mengt met de rest.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 1 maand geleden #94265

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Tijdens het verwijderen van het substraat dacht ik rotte wortels te zien.
Maar blijkbaar liep er een dikke wortels onderdoor die niet van deze liguster was.
Misschien was dat ook de reden dat ik een tijd terug een zwam aan de wortelvoet had; deze was misschien gewoon die wortel aan het opeten.

Maar het maakt ook dat de wortelvoet minder vol is dan ik aanvankelijk dacht. Zie hier onder de vergelijking tussen pas uitgegraven en vorige week.
Het is die wortel die naar de linker onderzoek van de foto gaat. Daar ga ik dus nieuwe wortels moeten kweken om een mooi gespreide nebari te krijgen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren