Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Elsje 4 jaren 2 weken geleden #84063

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb uit een voortuin een Elsje geschept. Dit moet ooit al eens zijn ingekort, al dan niet per ongeluk, waardoor er al vertakkingen op de goede plaats zitten.
Hier lijkt me wel iets leuk van te maken.

Wat zouden jullIe er mee doen? Mijn idee: één van de 2 opgaande vertakkingen wegsnoeien en de andere behouden als leader. En deze snoeien op de plaats waar ik weer een nieuwe leader wil krijgen.
En een dun takje kiezen als onderste vertakkingen (en bedragen) en de rest wegsnoeien.

De eerste foto lijkt me de mooiste voorkant.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 4 jaren 2 weken geleden #84087

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb ondertussen wat betere foto's genomen en hem ook gepot.
Op de foto's zonder pot had ik enkele de dikke naar onder gaande wortels weggevaagd. Daarna heb ik de andere dikke wortels nog sterk ingekort.

Ik weet niet goed wat ermee te doen. Eerst dacht ik om voor informeel opgaande te gaan door, zoals eerder beschreven, één van de 2 opgaande vertakkingen te behouden en de andere weg te zagen.
In dat geval kan ik degene die ik behoud al inkorten om bovenaan nieuwe vertakkingen te stimuleren en daar weer een uit selecteren om een derde stamsegment te kweken. Of zou ik hier beter een seizoen alles aan laten om nog te verdikken? De onderste stam is 6cm dik aan de basis en de dikste van de twee vertakkingen 3cm.

Anderzijds kan ik er misschien ook een soort bezemsteel van maken. Ik weet alleen niet of de twee vertakkingen daar niet te recht voor naar boven gaan...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 4 jaren 2 weken geleden #84091

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ondertussen heb ik een van de twee vertakkingen weggenomen en de andere ingekort. Alle zijtakken heb ik weggenomen behalve twee die kunnen dienen als offertak om meer tapsheid in de onderste stam te krijgen of zelfs als primaire tak.

Ik heb nog 2 praktische vragen:

1) Knip ik best nog een van die twee takken weg? Zij zitten namelijk ongeveer op dezelfde hoogte, dus kunnen zij dan voor een verdikking zorgen als ik ze allebei laat staan?
2) De vertakking die ik heb weggenomen, heb ik niet tot vlak tegen de stam afgezaagd. Laat ik dit eerst genezen om later verder weg te nemen of doe ik dit nu al?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 4 jaren 2 weken geleden #84092

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik zou voorlopig helemaal niks plannen maar eerst 'ns kijken of-ie dit overleeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 11 maanden geleden #84904

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Voorlopig ziet het ernaar uit dat hij het goed doorstaan heeft.
De blaadjes op de behouden rakken staan al een tijdje open en hij heeft overal nieuwe knopjes gekregen.
Vandaag heb ik hem voor de eerste keer bemest.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 11 maanden geleden #85211

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ondertussen blijt deze maar knopjes aanmaken en uitlopen.
Hoe ga ik hier nu het beste mee verder?
Ik heb gelezen dat je een leader kiest en de rest verwijdert om al de energie daar naartoe gaat.
Maar langs de andere kant kunnen al deze uitlopers wel voor tapsheid zorgen, zeker omdat deze op verschillende hoogten zitten, ook helemaal onderaan de stam.

Mijn idee is nu om alle uitlopers op de verdikking (tussen de rode lijnen) te verwijderen en de rest te laten staan.
Is dat een goed idee?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Little tree

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 11 maanden geleden #85217

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ja ik zou ze gewoon wegvrijven om eventuele grotere verdikking te voorkomen(en snoeiwonden, die weer moeten dichtgroeien)
En dan kan de energie dan naar de andere knoppen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 10 maanden geleden #85289

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb nog een paar knoppen waaraan ik twijfel om ze te laten staan of niet:


Deze staan juist op het begin van die 'knobbel'. Maar zij kunnen wel voor extra dikte onder de knobbel zorgen, waardoor dit verschil kleiner wordt.


De scheutjes aan de basis van deze takken. Ik veronderstel dat ik deze best verwijder?


De scheuten op het 2de stamsegment. Normaal gezien zegt men om enkel de nieuwe leader te laten staan, maar aangezien ze allemaal op verschillende hoogte staan, kunnen deze nog voor tapsheid van dit stamsegment zorgen.
Maar ook voor snoeiwonden...

Zou ik trouwens die 2 lange zijtakken laten staan? Een van de twee kan later als onderste tak zorgen. Is het nuttig ifv tapsheid om de tweede voorlopig ook te laten staan?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 10 maanden geleden #85613

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Zoals jullie kunnen zien op de foto's heeft dit boompje een grote lelijke verdikking bovenaan de stam. Ik vermoed dat dit op termijn enkel fatsoenlijk opgelost kan worden door te bewerken tot holte oid.
Kan ik daar nu al iets aan doen om het een en ander stilaan in gang te zetten?
Ik veronderstel dat ik best van het levend hout afblijf tot dit terug eenbsterke, gezonde boom is.
Maar ik dacht bv aan het wegnemen van het dode hout in die bovenste oude snoeiwond, zodat dit een holte wordt waar al wat natuurlijke rotting kan beginnen plaatsvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 10 maanden geleden #85617

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De makkelijkste oplossin is de hele knobbel weg te halen en netjes opnieuw te beginnen... :S

Panda schreef :


Stam terug nemen tot de onderste lijn. Netjes glad afwerken en de wond afdekken met kneedbare wondpasta. Dan de scheut laten schieten en aan het einde van het jaar ka de wond al voor de helf dicht gegroeid zijn. Beetje afhankelijk van hoe goed de plant in de pot geworteld is, en welk gereedschap je hebt. Ik zou een dergelijke snede met een scherpe takkenschaar doen, ervoor zorgende dat het niet-snijdende deel BOVEN is, zodat je de bast niet beschadigd. En met een scherp mes het verloop netjes afwerken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren