Onderwerp:

nieuw lid 4 jaren 4 dagen geleden #84778

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo allemaal,
ik wil me hier graag voorstellen als nieuw lid op dit forum
Mijn naam is Joop van de Berge, geboren 1956 en sinds oktober 2018 woon ik in Griekenland;

Voorheen, tot 2004 woonde ik in Zuid Holland en ben daar in de 80er jaren al begonnen met mijn 1e bonsaikennis op te doen. Dat begon met een pakketje met "bonsai"-zaad wat dus niet lukte. (niet zo beginnen dus) vervolgens een volwassen Ulmus Parv. gekocht en enige tijd in leven gehouden.verder heb ik ook veel zaailingen van div. soorten bomen gehad.
In de 90er jaren lid geworden van de NBV Zuid-Holland en veel kennis opgedaan op bonsai-gebied.

In 2004 met m'n vrouw naar Frankrijk verhuisd. Bonsai, potten, akadama enz. werden ook meegenomen, maar de hobby stond op een lager pitje wegens werkzaamheden.. Toch nog een paar leuke yamadori-buxussen uitgegraven. Het bonsaibestand had te lijden van een stormschade en diefstal.

In 2018 met pre-pensioen gegaan en naar Griekenland geemigreerd, uiteraard gingen de bonsai enz. ook mee. Voor m'n vrouw was er maar net plaats in de auto!!!:lol: :lol: :lol:
Ook hier in Griekenland stormschade geleden. De bonsai stonden op het terras en werden door plotselinge hevige windstoten van het terras geblazen. Zij kwamen 1 mtr lager terecht met als gevolg diverse afgebroken toppen. (chips) Pech, pech pech.
Ik heb hier al een aantal yamadori korte oude olijfbomen (naar schatting tussen de 20 jaar en 100 jaar oud) en een soort appelboompjes (10-30 jaar oud ) en boomheide gevonden en uitgegraven, De meeste daarvan zijn al goed aan het uitlopen, zodat ik mijn "collectie" kan uitbreiden. Een aantal doen echter nog niets.
Trouwens, op 1 na zijn al m'n bomen yamadori. alsmede bonsai en kwekelingen van stek, zaailingen en voorheen ook marcot.

Ik vind het fijn dat ik hier op dit forum terecht kan, omdat in Griekenland men bonsai niet zo kent. Er zijn geen clubs voor zover ik weet maar wel 2 online bonsaiwinkels, dus er moet wel "wat" zitten.(Misschien alleen in de grotere steden) Zo kan ik in ieder geval mezelf informeren en waar nodig een opmerking plaatsen, ook al is het op grote afstand van NL.

Ik ga nu gelukkig meer tijd krijgen voor de bonsai en zal binnenkort foto's maken en uploaden.
Bonsaigroeten Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 4 dagen geleden #84780

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Joop,
welkom op het forum, ik ben al heel dikwijls gaan bagpacken in Griekenland, vooral de Ionische eilanden dan, en ik heb daar prachtig materiaal gezien om bonsai van te maken. Waar zit je juist? Vasteland of een eiland?
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 4 dagen geleden #84781

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Luc, ja je kunt hier best wel mooi materiaal tegenkomen.
Ik woon helemaal in het zuiden van de Peloponessos tussen mijn eigen volwassen olijfbomen. Oficieel is dit vaste land maar omdat we verbonden zijn met het echte vaste land dmv een paar bruggen, zijn we geen eiland. Niet te veel toerisme, dicht bij het strand en lekker rustig. Zeker nu met Corona :( Als het Corona over is hoop ik weer eens op pad te gaan om nieuwe yamadori te zoeken. Nog niet uitgraven dan, dat zal pas gaan in november-december. Wij hebben hier ook een lockdown, dus zonder geldige reden (geen bonsai zoeken dus) mag ik de deur officieel niet uit.
Hé Luc we spreken/schrijven elkaar nog, succes met de hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 4 dagen geleden #84784

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Welkom.

Spijtig van de stormschade en vooral de diefstal.
Ik ben benieuwd naar je foto's.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 3 dagen geleden #84811

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Joop, welkom op het forum.
Een man met ervaring zo te lezen. Ik ben net begonnen met deze hobby, maar heb al verschillende dingen uitgegraven. Bij mij zal dit ook vooral een 'yamadori-hobby' worden denk ik. Ik hoop dus veel van je te kunnen leren :-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 3 dagen geleden #84835

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Tom,
Ja als je kijkt dat het bv in een land meestal wel eens per jaar stormt en zoals ik lange tijd bezig ben met bonsai (niet altijd even intensief) kan er wel eens een boom op je bonsai vallen, zoals in mijn geval. Pech!!
In Frankrijk zat ik in de horeca met onze open restauranttuin aan de straatzijde. Jan en alleman kon daar komen. Het was dus een gok om ze daar neer te zetten, maar had geen andere plaats. 3 bonsai gepikt!!! in 3 afzonderlijke gevallen. Dubbele pech dus.
Bedankt voor je welkomstwoord,.Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 3 dagen geleden #84836

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Panda,
Bedank voor je welkomstwoorden. Ik ben al een tijd bezig met bonsai maar weet ook niet alles. Er zijn hier leden op dit forum die meer weten dan ik.
Maar als je vragen hebt, stel ze gerust, maar misschien geeft iemand anders eerder een goed antwoord. Ik zit ook niet elk uur op het forum B)
Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 3 dagen geleden #84842

  • Mickey
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 13
Hey Joop, welkom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 3 dagen geleden #84846

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Mickey, bedankt
Bonsaigroeten Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw lid 4 jaren 3 dagen geleden #84849

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Welkom.
Griekenland voor je pensioen.. ik kan me slechtere plekken voorstellen.

ik ben vorig jaar het bergland van griekenland in geweest. ik zou er niet heen gaan want je komt met een auto vol bomen naar huis ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts