Onderwerp:

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93884

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo allemaal,

Eergisteren hier bij een tuincentrum een jeneverbes gekocht voor 9 euro.
Gistermiddag en vanmorgen aan het kijken, selecteren, snoeien en vormen/bedraden en plukken (uiteinden van de looftoeven) geweest. Totaal 3 uur bezig geweest.
Ik heb 3 foto's gemaakt. Bij aanvang in gekochte staat, daarna halverwege het werk en de gemaakte yins en 1 toen de werkzaamheden af waren .

Het is jammer dat een foto niet 3D is, want in werkelijkheid is hij beter dan op de foto. Nu komt hij nog steeds een beetje rommelig over. Maar met dat probleem heeft iedereen te maken die foto's wil laten zien op dit forum.

Nu nog in pot.
Gelijk een vraag daarover aan de medeleden die meer ervaring met jeneverbessen hebben dan ik.
Na hoeveel tijd kan men na snoeien en vormen verpotten, want er zal zeker een flink deel van de wortels verwijderd moeten worden.

Vergeef mij weer voor de op z'n kant staande foto's.

Bonsaigroet Joop

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93916

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Juniperus-kenners,

in mijn bericht had ik advies gevraagd maar ik zag nog geen enkele reactie.
Misschien is er overheen gelezen.

Ik heb zelf al op het forum gespit maar zo gauw nog geen duidelijk advies gezien in andere berichten.
Wie is de 1e?
Alvast bedankt.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93918

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Joop,

Ik heb vorig jaar voor de eerste keer een jeneverbes verpot. Opzoekwerk (dus ik spreek niet uit ervaring) leerde me dat de beste periode is wanneer de groei er goed in zit. In de zomer dus.
Tegen dan zal hij wel bekomen zijn van het snoeien en vormen lijkt me.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93924

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik heb de mijnen in cascade vorig jarig op 24 maart verpot, en daar heeft hij super goed op gereageerd. Had hem ook direct gesnoeid, dus alle takken die ik niet ging gebruiken weggehaald en op advies van medeleden daarna met rust gelaten en de de dunnere takjes eerst laten verhouten voor het bedraden. Eind van het vorige jaar omstreeks november heb ik de primaire takken vormgegeven dmv draad en misschien dat ik dit jaar de secundaire kan aanpakken. Misschien dat je hier wat uit kan meenemen.

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93925

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Misschien omdat je aan deze al aardig wat werk hebt verricht beter te wachten met verpotten tot medio augustus mits het niet te warm is. Dan kun je eerst zien of hij goed herstelt van deze werkzaamheden. Is maar een suggestie uiteraard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93928

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mooi om te zien. Weer een teken dat bonsai niet duur hoeft te zijn, als je een idee hebt van wat je doet.

Jij weet zelf het beste hoe vlot de vormgeving gegaan is. Normaal gesproken is er geen reden om de jeneverbes niet te verpotten, op het moment van het jaar dat je normaal gesproken je jeneverbes verpot. Maar als jet erg veel hebt moeten wringen om de boom in gareel te krijgen, kan een jaar herstel handig zijn.

Zelf kies ik er meestal voor het te spreiden. Ik heb geen haast, en geen de voorkeur aan gezonde bomen. Maar ik heb bomen die ik jaren geleden gevormd heb, die pas dit jaar in een mooie schaal komen. Voor mijn gevoel is er te veel haast bij mensen om dingen in een mooie pot te hebben. Over het hoofd wordt gezien dat een boom tijd nodig heeft om te ontwikkelen, en dat een eerste vormgeving eigenlijk het begin is van het proces, en niet het einde.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93929

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reactie,

Panda/David, ik heb het snoeien en de hele vormgeving gelijk in 1 keer gedaan, vandaar ook de vraag of het nu verstandig is om gelijk daarop ook de verpotting te doen. In augustus verpotten is hier geen optie, afgelopen augustus/september was het hier soms 44 graden en elders in Griekenland meer dan 46 graden, dan gaat die boom ook goed dorst krijgen en heeft hij geen zin in een halvering van zijn kluit en verpotting. Maar in NL/Belgie zou het misschien gaan, mits gezond.

Jelle, ik heb geen grote ingrepen hoeven te doen, dus daar ligt het niet aan. Mede omdat het loof niet de mooie groene kleur heeft die hij hoort te hebben als hij gezond is, wacht ik liever op herstel en wacht ik op z'n vroegst tot het late najaar, misschien volgend voorjaar. Ik laat hem nu gewoon in z'n plactic pot zitten. Door het snoeien en plukken heeft hij in ieder geval ook meer lucht en licht gekregen.

Als ik de boom heb verpot (duurt nog even) laat ik weer nieuwe foto's zien.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 2 jaren 1 maand geleden #93933

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
[quote="Mede omdat het loof niet de mooie groene kleur heeft die hij hoort te hebben als hij gezond is, wacht ik liever op herstel en wacht ik op z'n vroegst tot het late najaar, misschien volgend voorjaar.[/quote]

Ben blij dat het jou ook opgevallen is. Ik wou niet de zwartepiet spelen door daar wat van te zeggen. Als je boom koud gestaan heeft (ruim onder 0) met veel licht, is het normaal dat je boom paars-bruine takken krijgt, overigens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 1 jaar 11 maanden geleden #94511

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo allemaal,

nadat ik deze juniperus begin maart zijn 1e vorm had gegeven, is hij de laatste weken flink uitgelopen. Overal zitten nieuwe groeipunten. Het blijkt iig dat het een gezonde boom is.
Daarop besloot ik de boom maar direct te verpotten.

Ik ging de boom nog eens goed inspecteren en was uiteindelijk niet helemaal tevreden met zijn 1e vormgeving.
De mooie stamlijn kwam niet goed uit de verf en de jin zat teveel naar voren te prikken. Bovendien was ik ook niet echt tevreden met de vallende tak.

Ik draaide de boom een 1/4 slag en zette hem zo in de pot. Daardoor moest ik wel een flink aantal takken van positie veranderen. De komende jaren moeten de takken nog voller worden en moet hij volwassener worden.

Nu vind ik alles beter harmonieeren. Een nieuwe pre-bonsai staat weer op de plank.
Bonsaigroet, Joop

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe han kengaiH 1 jaar 11 maanden geleden #94512

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Leuk Joop, heb je ook nog een foto van b.v. Gisteren?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts