Onderwerp:

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #93931

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo allemaal,

hier voorlopig echt mń allerlaatste yamadori (in pot) die ik eigenlijk vergeten was te laten zien.

Alweer 9 jaar in mijn bezit. Gevonden in een bos en was ong. 1.5 meter hoog. De hoofdtak werd er uit gezaagd . Hoogte nu vanaf pot is 26 cm.
Veel takken moesten sneuvelen om het vaak dramatische effect van een windgestriemde (fukinagashi) stijl te krijgen. Althans, dat was m'n poging om dit te realiseren.

Het loof moet nog veel verder naar links uitgroeien om het effect te benadrukken dat deze boom flink van de wind te lijden heeft gehad, maar ik heb voorlopig de tijd.
De stronk is nog niet helemaal naar mijn zin met die knobbel net boven de nebari, maar als ik nog eens een goed freesaparaat en freesjes kan kopen, wil ik het gedeelte van de knobbel, net onder de rechtse tak een stuk wegfresen en slanker maken.

Bonsaigroet, Joop

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #93937

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Is een boom met potentie. Je zult inderdaad een flinke hap uit de stam moeten halen om een mooie tapse vorm te krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #93938

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Devriesman,

bedankt voor je reactie.

Ik had zelf het idee om het deel van de knobbel weg te nemen als je de stamlijn aan de rechterzijde doortrekt tot aan de 1e tak rechts en dan proberen de knobbel, althans wat er van over is, geleidelijk over te laten lopen in de rest van de stam.

Nu ik nog een keer naar de foto kijk, is het ook mogelijk om de stamlijn van de rechterzijde, evenwijdig aan die van de linkerzijde te laten volgen. Dan komt er dus een lichte knik in de stamlijn. Op zich wel "speels ¨ toch.
Maar ik moet het eerst nog doen en geloofwaardig over laten komen.

Ik heb in ieder geval nog even tijd om er over na te denken. Hij moet iig eerst aanslaan.

En als iemand anders een ander idee heeft, moet hij/zij het zeker niet nalaten om dat hier te schrijven. Dat geldt trouwens ook voor andere bomen van me waarvan ik al een bericht heb ingezonden en waarvan ik soms nog geen enkele reaktie heb gezien. We zijn hier op dit forum toch ook om elkaar te helpen, niet waar. Het gaat toch ook om de toekomst van de boom.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #93940

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Je hebt alle posts dezelfde naam gegeven. Dan weet niemand meer over welk onderwerp het gaat ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #93942

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ik zou overwegen om de stam the marcotteren, midden op de knobbel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #93944

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Devriesman,

m'n onderwerp-benaming zou inderdaad duidelijker kunnen zijn, ik zal voortaan de soort er achter zetten.
Maar ik dacht zo, dat als iemand z'n ongelezaen berichten bekijkt, het door de foto ('s)vanzelf zou blijken wat het was.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #93945

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Jelle,

bij dat kleine buxusje, die met die 3 kleine takjes, had ik hetzelfde euvel.
Daar heb ik ook getracht te marcotteren op die knobbel, wat niet is gelukt. Door er in een paar fases een stuk van die knobbel aan de onderzijde van de boom af te zagen, net onder een aantal nieuwe wortels, heb ik in feite hetzelfde resultaat behaald.

Waar ik die buxussen in Frankrijk heb uitgegraven, was het zoals ik het kon zien, overal hetzelfde met zo'n knobbel. Ik denk dat het kwam door een laag stenen waardoor hij z'n wortels niet kwijt kon en waardoor er zo'n knobbel ontstond aan de oppervlakte.
.
Ik heb best al eerder met succes gemarcotteerd maar bij deze buxus van dit bericht, durf ik het niet meer aan en ga ik voor een deel van de knobbel weghalen. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #94022

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hoi joop. Ik heb je foto even gedraaid want ik krijg pijn in mijn nek zo... :p Als je voor windgestriemd doorgaat de rechter takken zonder loof zou ik dan verwijderen de groei richting van deze is recht omhoog en dat spreekt de linker zijde dan tegen. Je kunt inderdaad kiezen voor het frezen van de knobbel om er tapsheid in te krijgen al vind ik jelle zijn voorstel om te marcoteren ook niet gek... mischien niet marcoteren op de gebruikelijke ring wijze maar mischien is er een andere techniek om wortels te krijgen op de verdikking?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #94023

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Dennis,

bedankt voor je reactie en dank voor het omdraaien van de foto.

Wat betreft de dode takken rechts, die laat ik juist zitten voor het dramatische effect. Die takken zijn juist dood gegaan door de harde wind. Bovendien, de naar links wijzende takjes daarin, geven ook de windrichting aan.
Je ziet heel vaak in deze stijl dat (sommige) hoofdtakken nog rechtop staan, zelfs tegen de wind in en de dunnere takken/takjes met de wind worden meegebogen.. Daar zijn van heel bekende bonsaisten ook mooie voorbeelden van , bv van Pius Notter, maar daar wil ik mijn boom zeker niet mee vergelijken!.
Niet alle takken hoeven in dezelfde windrichting te staan, als de secundaire daar maar wel heen staan.
De linkse takken staan voor het grootste deel uit de wind, daarom leven zij nog.
Er moet ook een verhaal achter een bonsai zitten, waarom hij er zo uitziet.

Marcotteren heb ik in een eerder bericht al geschreven dat dat bij een andere buxus van mij met een zeer vergelijkbare knobbel, niet is gelukt. Ik heb daar de tourniquet-methode voor gebruikt. Daaom durfde ik het bij deze boom niet meer aan.

Trouwens, de knobbel heb ik al een stuk slanker gemaakt. Nu de afwerking nog, maar daar heb ik een Dremel of zo bij nodig die ik (nog) niet heb.
Zo is een bonsai nooit af he.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe yamadori 2 jaren 1 maand geleden #94047

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Als je gewoon het substraat verhoogt, zouden er dan niet vanzelf nieuwe wortels ontstaan hogerop?
Bij mijn buxus zie ik toch gemakkelijk nieuwe worteltjes ontstaan aan de basis, dus dat zou hogerop ook wel moeten lukken, lijkt me.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren