Onderwerp:

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92043

  • Peanut
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 1
Knap hoor! Zeer interessant dat voorbeeld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92044

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Dat voorbeeld dient alleen maar om te bewijzen dat je naar de fundamenten van een boom moet kijken als je hem koopt. Een dikke oude stam en een goeie wortelvoet zijn moeilijk te kweken, en vraagt jaren. Als je dat dus al koopt ben je al heel ver.
Als Tom dus een boom aanbiedt die onder deze categorie valt mag hij daar zeker deze prijzen voor vragen wat mij betreft.
Groeten Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92046

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Diluca schreef : Ik voel toch even de behoefte om in te gaan op de posts die hier geplaatst zijn aangaande de aanbieding van verkoop van bomen doorTom.
Als je een startplant aanbiedt is de prijs hiervan in verhouding tot het potentieel wat de boom heeft in de toekomst, niet wat de boom nu al heeft.
Dat wil zeggen, een kale stam met een mooie platte wortelvoet heeft de potentie om in de toekomst uit te groeien tot een heel erg goede bonsai, daar mag dan een prijs tegenover staan. Takken kweek je of ent je waar je maar wil.
Het probleem bij beginnende bonsaïsten is, dat ze daar niet door kunnen zien. Ik merk dat in de lokale club waar men dikwijls niet ziet wat een ruwe plant te bieden heeft. Daar is ook niks mis mee, ik herinner me toen ik pas begon met bonsai en zag dat men bomen kocht van €500 ik dacht, wie geeft dat daar nu aan?
Nu, meer dan 20 jaar later denk ik daar totaal anders over en heb ik al veel duurdere bomen gekocht. Zoals ik al zei, het is de toekomstige potentie die telt.
Ik zal hier even een voorbeeld geven:Deze stam heb ik uitgegraven omdat die een goeie potentie had, een zachte beweging en een heel goeie platte wortelvoet.

Als ik hiervoor €200 zou gevraagd hebben toendertijd, zou ik waarschijnlijk reacties gekregen hebben dat dat veel te duur was.Maar de potentie van deze boom was volgens mij groot en ik heb geduldig gedurende jaren hieraan doorgewerkt en dat is nu deze boom, één waar ik nu een veelvoud van die €200 in prijs voor zou krijgen.

Wat ik maar wil zeggen is dat je niet mag kijken naar wat je nu al hebt, maar naar wat er mogelijk is in de toekomst met de boom die je koopt.
Maak je dus niet druk Tom over de reacties van veel te duur, die gaan er altijd zijn, en dat mag ook. Maar je bepaalt zelf wat voor jou de boom waard is en wat je ervoor wil krijgen.
Je hebt genoeg kennis ondertussen om te weten wat goed potentieel is en wat niet.
Als niemand die prijs geeft hou je hem zelf of verkoopt hem later als hij al wat meer geëvoleerd is.
Groeten Luc.


Bedankt, luc.
Fijne post.
Voor sommige is het inderdaad rap te duur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92047

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Ik ben heel benieuwd wat mijn liguster start boom waard is en ja voor de juiste prijs is deze ook te koop aangezien ik niet veel ruimte heb voor dit formaat. Zo'n 60cm is de stam hoog.

De boom is in maart uitgegraven uit een tuin, staat in vrij zanderige aarde en heeft m.i. best een goede tapsheid..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92048

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

RvV schreef : Ik ben heel benieuwd wat mijn liguster start boom waard is en ja voor de juiste prijs is deze ook te koop aangezien ik niet veel ruimte heb voor dit formaat. Zo'n 60cm is de stam hoog. De boom is in maart uitgegraven uit een tuin, staat in vrij zanderige aarde en heeft m.i. best een goede tapsheid..

Als ik eerlijk ben: 10tjes werk. Ik zie geen mooie nebari, geen goede taps toelopende stam, integendeel: een grote knobbel op de stam. Verder ook n saai recht stuk meer bovenin de stam.. Wat mij betreft geen potensai...Op mijn beurt ben ik wel nieuwsgierig wat deze oude meidoorn zou kunnen opbrengen: Een flinke jongen van bijna n meter en een zeer goede nebari van ruim 25 cm..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92049

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Voor de liguster sluit ik me aan bij marco.
Wat de meidoorn betreft zou ik nu denken rond de 1000€ als hij een 3 tal jaar in pot staat en er al wat takken opstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92050

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Bedankt, Ik dacht 30 euro dus dat klopt dan wel.
Geen idee wat je meidoorn waard is, een project met zo’n groot snijvlak kan ik niet aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92051

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef : [quote}
Op mijn beurt ben ik wel nieuwsgierig wat deze oude meidoorn zou kunnen opbrengen: Een flinke jongen van bijna n meter en een zeer goede nebari van ruim 25 cm..


Mooie boom Marco, ik veronderstel dat die niet te koop is?
Is hij pas uitgegraven dit jaar of al langer geleden?
Ik sluit me aan bij een waarde van €1000 als hij al lang genoeg in de pot staat en flink staat te groeien.
Mocht hij te koop zijn, ben ik geïnteresseerd, en wil ik wel eens komen kijken.
Mooie beweging, alleen zie ik niet goed of na die sterke eerste bocht de stam dan dunner is dan een gedeelte dat daar nog boven komt? Kan ook zijn dat het de foto is die bedriegt?
Desalnietemin is dat dan ook nog op te lossen met een shari en wat dood hout.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92052

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Diluca schreef :

Marco buijsman schreef : [quote}
Op mijn beurt ben ik wel nieuwsgierig wat deze oude meidoorn zou kunnen opbrengen: Een flinke jongen van bijna n meter en een zeer goede nebari van ruim 25 cm..


Mooie boom Marco, ik veronderstel dat die niet te koop is?
Is hij pas uitgegraven dit jaar of al langer geleden?
Ik sluit me aan bij een waarde van €1000 als hij al lang genoeg in de pot staat en flink staat te groeien.
Mocht hij te koop zijn, ben ik geïnteresseerd, en wil ik wel eens komen kijken.
Mooie beweging, alleen zie ik niet goed of na die sterke eerste bocht de stam dan dunner is dan een gedeelte dat daar nog boven komt? Kan ook zijn dat het de foto is die bedriegt?
Desalnietemin is dat dan ook nog op te lossen met een shari en wat dood hout.
Groeten Luc.

De Meidoorn is afgelopen winter uitgegraven en doet t prima. Ik heb niet direct de intentie om hem te verkopen, maar het is niet ondenkbaar. Hier n filmpje in mei gemaakt, om wat meer indruk te geven van t stamverloop. Kwa groen staat ie nu n heel stuk verder...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lange termijn projecten te koop 2 jaren 9 maanden geleden #92053

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Het stuk na die eerste bocht valt me wat lang uit nu bij het zien van het filmpje. Ik dacht dat hij in een kortere bocht terug naar boven zou draaien blijft een interessante boom, maar je moet dat live kunnen bekijken hè.
Veel succes met de verdere opbouw alvast.
Groeten Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren