Onderwerp:

Malus Sylvestris starters 11 jaren 5 maanden geleden #13929

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ben benieuwd hoe deze het bij anderen gedaan hebben..

Resultaat na een seizoen:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #14964

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bovenstaande malus stond helaas niet op een steen oid. Gewoon zo zonder op te letten in de grond gezet aan het begin van het jaar. Dus toen hij de grond uit kwam vanochtend.. Tsja.. De foto is duidelijk genoeg denk ik..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #14967

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Gecondoleerd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #14972

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Oh, die staat gewoon weer in de grond, maar nu op een stenen plaatje, nagenoeg zonder wortels. Dit is een test om te zien hoe sterk Malus nu echt is. Maar ik heb wel extremer gesnoeid om mooie wortelkransen te krijgen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #14985

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Snap 'm eigenlijk niet; de voorlaatste foto laat toch een mooi groeiende malus zien of niet? En hoezo ging je 'm uitgraven in Januari? Dus de foto zei mij eigenlijk niet genoeg :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #14986

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een goede bonsai heeft een mooie wortelvoet. Dus controleer ik jaarlijks hoe het met de wortels staat. Sommige planten weet ik inmiddels dat de wortels mooi verdeeld zijn en recht van de stam weglopen. Die kunnen gewoon 2 of 3 jaar doorgroeien. Maar alle planten die het jaar ervoor nog slechte wortels hadden, komen de grond uit. Tevens worden de planten elk jaar groter, en moeten ze dus wat meer ruimte krijgen. Ik wil wat planten weg doen (Er liggen er een stuk of 10 in de biobak). En als je de planten gewoon laat schieten krijg je hele grove groei & grove wortels. Door de wortels iets in te nemen en de groeipunt er uit te halen krijg je in het voorjaar eerst een paar bladeren met kortere internoden. Daar kan je dan volgen jaar op terug snoeien. Nadeel is dat je geen maximale groei krijgt: De wortels moeten opnieuw uitlopen. Maar door het nu al te doen kunnen de wortels reeds vroeg hiermee beginnen. Bij deze temperatuur zijn de wortels zich op dit moment al aan het repareren (Vorig jaar een haagbeuk rond november verplaatst. Toen hij in Jan toch ergens anders heem moest, zat hij al vol met jonge wortels).

Ik doe het nu, omdat er bij mij in de tuin leven begint te komen EN omdat ik de groententuin roteer. De kweeksels staan in de groententuin. Dus waar vorig jaar de aardappels stonden, staan nu pre=bonzaailingen :D. En omdat ik geen reden zie om het nu niet te doen :D. De kleinste japanse esdoorn heb ik overigens alleen verplaatst, met minimale wortelbewerkingen (Sterker nog: De meeste staan nog in het potje waarin ik ze een paar maanden geleden gekocht heb, en die gaan pas bij het zwellen van de knoppen onder het spreekwoordelijk mes,

De foto gaf alleen aan hoe slecht ik vond dat de wortels stonden :D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #14996

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Hoi LB,

Ben je niet bang dat je nog een vorstperiode krijgt? Kunnen de gesnoeide wortels dit aan?

gr Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #15001

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nee. Ben ik niet bang voor. Vorig jaar is het ook goed gegaan.. En als ik wel planten verlies, dan is dat maar zo. Ik heb overigens nagenoeg alleen soorten die hier lokaal voorkomen; Die zijn 100% winterhand en kunnen tegen een stootje. (zie ook onderwerp "gaat mijn larix dit overleven").

Mijn kweekbed heeft rond de 150 planten staan, ik kan wel een plantje hier of daar verliezen. Uiteindelijk wil ik van elke soort toch maar een plant of 2 overhouden. Vandaar dat ik het ook niet erg vind om van planten 98% van de wortel weg te nemen: Als ze geen mooie wortelkrans hebben, ben je al bezig met een slechte basis, en zal het geen top plant worde. Ik ben een groot voorstander van 'van je fouten leren'. En in mijn ogen is er maar een echt goede leermeester: Doen. En doorgaan. En doen. Pas met tijd haal je kwaliteit. Dus zal er wel een keer wat mis gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 11 jaren 3 maanden geleden #15065

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
@LB, bedankt voor je reactie, het scheelt idd nogal of je een mooi oppervlak met planten hebt staan. Dan valt er links en rechts nogal wat te experimenteren. Het door laten schieten zou echter toch ook voor een behoorlijke stam/tak verdikking moeten zorgen dus de paar die ik heb staan doe ik vooral via buigen van de hoofd'stam' tot zijtak of elk jaar inkorten. Zijwaarste groei wordt idd wat lastig in pot dus wellicht doe ik een paar van mijn beginprojecten dit jaar in een trainingspot of vijvermand. Evt zou via een tourniquet op den duur ook nog kunnen, dr staan er bij mij vast een paar die wat dat betreft een abominabel wortelverloop hebben dus dan is dat zeker een keer leuk om te proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Malus Sylvestris starters 10 jaren 10 maanden geleden #21949

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Voortgang van een van de starters die in een kronkel gedraaid is.




De extreem wortel-gesnoeide heeft nog geen blaadjes ...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.
Inloggen Registreren