Onderwerp:

Seigen project 8 jaren 6 maanden geleden #42207

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Geloof het of niet ik had nog geen palmatum. . Ook geen juniperusse/juniperi (?) trouwens... heb daar helemaal niets mee. ..

Deze Seigen zag ik van de zomer op eBayDuitsland. Het is een enorme (60cm) en oude boom, maar met flinke fouten erin... lelijke nebari, dikke knobbel in het midden van de stam en plekken zonder takken. . Dus ik dacht kijken of ik die voor een prikkie kan krijgen en dan kijken hoe goed ik ben B) en proberen hem te verbeteren door takken te enten en de nebari te marcotteren.

Affijn, veiling gewonnen alhoewel dat prikkie relatief was ;)

En toen ging het fout: dhl maakte hem kwijt. .. lang verhaal: boze telefoontjes, hij is een maand onderweg geweest verpakking kapot en niet meer verwacht. .. en toen ik hem kreeg deed hij het nog! ! Wat takken afgebroken maardat was alles! Dus nevelen nevelen nevelen. ..en dit is hem nu

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42371

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Heeft iemand hier een idee over? Ik wil een aantal draadenten of boorenten (Hoe je het ook noemt) op deze boom toepassen. Heb dat vaker gedaan en het werkt goed! Je boort een gat door de stam en steekt daar een takje doorheen in dit geval van de boom zelf. Het idee is dan dat de tak vergroeit met de bast van de stam en je dus een tak hebt waar er één ontbrak. Denk dat ik er wel vier of vijf wel doen.

Mijn vraag is: zou het nog uitmaken of er bast zit aan de kant van de stam waar je de tak erin steekt of kun je hem ook door dood hout steken? Zou niet weten waarom niet maar toch. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42375

  • Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 138
Ik heb zelf nog geen ent gemaakt ,maar volgens mij is het de bedoeling dat de callus laag van de tak en stam met elkaar vergroeien/hechten en zo blijft groeien.Op een stuk doodhout zit geen levende callus dus zal de tak niet aanslaan,lijkt mij maar misschien heb ik het verkeerd.

Groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Orlando.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42378

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik bedoel dood hout aan de kant waar de tak de boom IN gaat .. Dus aan de overkant van waar de twijg moet vastgroeien en de nieuwe tak moet vormen

lastig uit te leggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42419

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef : Heeft iemand hier een idee over? Ik wil een aantal draadenten of boorenten (Hoe je het ook noemt) op deze boom toepassen. Heb dat vaker gedaan en het werkt goed! Je boort een gat door de stam en steekt daar een takje doorheen in dit geval van de boom zelf. Het idee is dan dat de tak vergroeit met de bast van de stam en je dus een tak hebt waar er één ontbrak. Denk dat ik er wel vier of vijf wel doen.

Mijn vraag is: zou het nog uitmaken of er bast zit aan de kant van de stam waar je de tak erin steekt of kun je hem ook door dood hout steken? Zou niet weten waarom niet maar toch. ..


Marcel,

Alex is ermee aan het werk geweest, wellicht kun je bij hem extra info, ervaringen van hem opdoen!

Hieronder een impressie:
ACER BOORENT
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42433

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Theoretisch kan dit zeker. Het belangrijkste is dat de aanhechting waar de tak uit komt gezond is en kan groeien.
Als ik boorenten doe is het wel altijd door een geheel levende stam, dus het kan misschien wel nadeling zijn dat de helft alleen nog leef.

Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42434

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
grootste nadeen zou zijn dat de wond niet dicht groeit. je houdt dus een lelijke plek..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42435

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

leatherback schreef : grootste nadeen zou zijn dat de wond niet dicht groeit. je houdt dus een lelijke plek..


Precies leatherback dat dacht ik ook maar het komt nog wel eens voor dat ergens een tak dood gaat op een plek waar er wel eentje moet zitten. .. en dan zit je dus al gauw in de buurt van dood hout met je ent.... Bij deze boom ook...

Ik ga het wel proberen... ga proberen om die lelijke plek dan te maskeren. .. soort filler of zo..

Ėėn van de klusjes voor het vroege voorjaar, ik kijk er nu al naar uit :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42439

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
je hoeft geen boorent toe te passen he?

overigens, als jre veel dode gebieden hebr, zou ik focussen op die herstellen dmv veel blad en takken. als jre die over x jaar terugneemt zou je zomaar op de stam nieuwe knoppen kunnen krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Seigen project 8 jaren 5 maanden geleden #42441

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd boorent hoeft niet per se,
je kunt ook een "approach graft" doen, dus niet dat je hem door de stam heen doet, maar tegen de tak/stam/gewenste plek aan legt zeg maar.
google maar eens voor voorbeelden.

peterteabonsai.wordpress.com/tag/approach-grafting/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren