Onderwerp:

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45506

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Het zijn er zelfs 3 of 4 maar zal even kijken vandaag of ze helemaal onderin uit 1 stam komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45536

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb de boom even goed bekeken de struik heeft 4 stammen om elkaar heen 1 daarvan is overleden 1 stam is een twee tak en denk ik het mooiste om te gebruiken,
als ik de andere af zou zagen bij de grond komt deze vrij ze zijn niet aan elkaar vast gegroeid

foto 1

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



foto 2
[img size=200]http://s16.postimg.org/oaoxvlwt1/20160228_130148.jpg9/img] foto 3 [img size=200]http://s18.postimg.org/45qgrl0pl/20160228_130126.jpg

iemand idee hoe ik dan het beste te werk kan gaan als ik voor de stam ga ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45758

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Het marcoteren is van de baan
ik heb besloten hem zaterdag of zondag uit te graven en in te korten en een pot te zetten ik heb nog 2 ronde trainingspotten diameter 35cm zou dat groot genoeg zijn ?
Ik ga hem in een mix van akadema en potgrond zetten met wat van de oude grond erdoor
iemand nog tips voor me ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45760

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef : Het marcoteren is van de baan
ik heb besloten hem zaterdag of zondag uit te graven en in te korten en een pot te zetten ik heb nog 2 ronde trainingspotten diameter 35cm zou dat groot genoeg zijn ?
Ik ga hem in een mix van akadema en potgrond zetten met wat van de oude grond erdoor
iemand nog tips voor me ?


of dat groot genoeg is zal blijken als je ze uitgraaft. Ik snap de combinatie akadama met potgrond nooit. Alle goede eigenschappen van de akadama worden verpest door de slechte eigenschappen van potgrond.

Maar goed mensen zweren nou eenmaal bij potgrond. ..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard Baas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45761

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

dennisfranx schreef : Ik ga hem in een mix van akadema en potgrond zetten met wat van de oude grond erdoor
iemand nog tips voor me ?


Een starter als deze zet zet ik altijd voor minimaal vier jaar in een flinke kist. Vroeger gebruikte ik als substraat daar een mengsel van tuingrond en kiezel voor. Tegenwoordig gebruik ik daar een mengsel van 75% Terramol met 25% organisch materiaal voor. Akadama vindt ik in deze zonde en ongeschikt, valt na een paar jaar uit elkaar of je zou de hardere en nog duurdere variant moeten nemen. Akadama vermengd met potgrond zonder verdere toevoegingen is zo wie zo vragen om moeilijkheden is mijn ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45763

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

JanDijk schreef :

dennisfranx schreef : Ik ga hem in een mix van akadema en potgrond zetten met wat van de oude grond erdoor
iemand nog tips voor me ?


Tegenwoordig gebruik ik daar een mengsel van 75% Terramol met 25% organisch materiaal voor.

Kijk aan. Zelf gebruik ik 75% fb en 25% cocopeat en dusverre naar mijn volle tevredenheid (al begrijp ik dat dit sommige word beschouwd als vloeken in de kerk).

Ook voor nieuwe wortelzetting ideaal, en later uitkammen & verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45764

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

JanDijk schreef :

dennisfranx schreef : Ik ga hem in een mix van akadema en potgrond zetten met wat van de oude grond erdoor
iemand nog tips voor me ?


Een starter als deze zet zet ik altijd voor minimaal vier jaar in een flinke kist. Vroeger gebruikte ik als substraat daar een mengsel van tuingrond en kiezel voor. Tegenwoordig gebruik ik daar een mengsel van 75% Terramol met 25% organisch materiaal voor. Akadama vindt ik in deze zonde en ongeschikt, valt na een paar jaar uit elkaar of je zou de hardere en nog duurdere variant moeten nemen. Akadama vermengd met potgrond zonder verdere toevoegingen is zo wie zo vragen om moeilijkheden is mijn ervaring.



Welke moeilijkheden dan juist?
Ik heb enkele zaailingen van vorig jaar daarin staan.
Welke toevoegingen kun je erbij doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45766

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
@marcellucas ik zie het idd dan wel met opgraven of het past zo niet maak ik zelf even wat
wat de grond betreft wat zou jij persoonlijk doen ? alleen akadema met iets organisch erbij ? of totaal iets anders?


@jandijk
ja er zijn zowiezo altijd veel verschillende meningen met welke grondsoorten te gebruiken bedankt voor je input !

@ Tom81
dat is ook een optie wat ik nog zou kunnen overwegen bedankt voor het idee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45769

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef : @marcellucas ik zie het idd dan wel met opgraven of het past zo niet maak ik zelf even wat
wat de grond betreft wat zou jij persoonlijk doen ? alleen akadema met iets organisch erbij ? of totaal iets anders?


Ik was altijd een verstokt akadama gebruiker, maar moet dan nu maar durven toegeven dat ik dit jaar een paar zakken fb heb laten aanrukken. :ohmy: :P Was in de aanbieding namelijk ;) Dat ga ik nu gebruiken voor starters. Kijken hoe dat bevalt.

Verder gebruik ik akadama wat ik meng met bims of kyriu... En als het bevalt ga ik daar misschien ook wel fb bij gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hibiscus ? 8 jaren 1 maand geleden #45771

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

marcellucas schreef :

dennisfranx schreef : @marcellucas ik zie het idd dan wel met opgraven of het past zo niet maak ik zelf even wat
wat de grond betreft wat zou jij persoonlijk doen ? alleen akadema met iets organisch erbij ? of totaal iets anders?


Ik was altijd een verstokt akadama gebruiker, maar moet dan nu maar durven toegeven dat ik dit jaar een paar zakken fb heb laten aanrukken. :ohmy: :P Was in de aanbieding namelijk ;) Dat ga ik nu gebruiken voor starters. Kijken hoe dat bevalt.

Verder gebruik ik akadama wat ik meng met bims of kyriu... En als het bevalt ga ik daar misschien ook wel fb bij gebruiken.


haha ik had idd ook al wat van fb gehoord denk dat ik dat eerst ook ga gebruiken is ff goedkoper en helemaal als het wel een grote bak word zou de potgrond vervangen Door turf beter zijn omdat dat ook organisch is ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sjorsvanleeuwen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren