JanDijk schreef : Laat ik het anders zeggen dan. Zo te zien aan het loof heeft deze boom het al een tijdje niet naar de zin doordat er waarschijnlijk te veel in te korte tijd aan gerommeld is. Ga je nu door met vormen e.d. zal dit alleen maar beroerder worden en loop je de kans takken te verliezen. Een boom in deze staat geef ik altijd een grotere pot (overpotten, niet verpotten) en lange rust periode en probeer hem allen maar te stimuleren om zo veel mogelijk loof aan te gaan maken.
Misschien heb ik niet goed verwoord wat ik wil doen, namelijk wil ik een keuze kunnen maken welke de voorkant van de voet zal worden om in de toekomst de boom te hervormen, lager en compacter.
Nu herriner ik mij dat het niet vorig jaar was maar ergens eind mei van dit jaar.
Het betreft een boom van Gijs Meboer, hij vertelde me dat de boom al tijdje in deze pot staat en dus zou ik hem nu enkel gaan verpotten in het komende voorjaar.
Als ik weet welke voorkant te gebruiken kan ik misschien enkele takken (niet teveel) verwijderen zodat hij zijn energie gerichter kan besteden.
Bedankt voor de reacties!