Onderwerp:

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89368

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Dank aan allen voor het meedenken.

Ik heb het tegen beter weten in niet kunnen laten en toch al een poging gedaan tot bedraden.

Mijn draad van 3mm was onvoldoende om beweging te krijgen in de onderste twee tegenoverstaande takken. Poging was dus redelijk zinloos en contraproductief.
Ik zal die takken naar beneden moeten spannen om er iets of wat beweging in te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89370

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
De dunnere van de 2 had toch moeten lukken met een 3 volgens mij. Maar dat hangt ook af van de kwaliteit van je draad.

Heb je ze met elkaar verbonden? Je kan beter een van de takken verbinden met een hoger gelegen tak of enkele keren rond de stam. Bij de andere zou 2x3 ook moeten lukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89392

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26

Tom Haest schreef : De dunnere van de 2 had toch moeten lukken met een 3 volgens mij. Maar dat hangt ook af van de kwaliteit van je draad.

Heb je ze met elkaar verbonden? Je kan beter een van de takken verbinden met een hoger gelegen tak of enkele keren rond de stam. Bij de andere zou 2x3 ook moeten lukken.


Dag Tom, ja ik heb ze met elkaar verbonden met tevens 1 omslag om de stam. Ik zal de draad terug verwijderen en eens proberen via een verbinding met een hoger gelegen tak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89398

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou vooral het draad er niet afhalen. Als het draad te dun is, is het te dun. De takken die je daar hebt zou ik niet meer met bedraden proberen te buigen, maar met spandraden en vervolgens snoeien / uitgroeien dunnere takken plaatsen. Deze dikte krijgt veel ingroeisporen. En natuurlijk, over tijd verdwijnen die. Maar soms is voorkomen gewoon beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89402

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26

leatherback schreef : Ik zou vooral het draad er niet afhalen. Als het draad te dun is, is het te dun. De takken die je daar hebt zou ik niet meer met bedraden proberen te buigen, maar met spandraden en vervolgens snoeien / uitgroeien dunnere takken plaatsen. Deze dikte krijgt veel ingroeisporen. En natuurlijk, over tijd verdwijnen die. Maar soms is voorkomen gewoon beter.


Ok ik laat draad zitten en combineer dit met spandraden. Uitdagend boompje inderdaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 1 maand geleden #90694

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Toch al even de deshojo verpot in grotere pot op aanraden van Danny.
Wortels zijn nog onzichtbaar maar heb ze toch al horizontaal in stervorm gelegd.
Ja ik weet het, nog jaren ver weg van een bonsai, moet nog takken en stam kweken, de ent weg marcotteren, lijkt nu nog op een plantje met een vormpje.
Maar goed, ik heb geduld.

En het belangrijkste is dat ik er fun in heb, toch?

Voor


en na

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 1 maand geleden #90695

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Was dat verpotten wel slim?

1) hij stond al in blad
2) je wilt gaan marcotteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 1 maand geleden #90696

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Ik volgde getrouw de instructies op.

Was wel wat aan de late kant. om te verpotten inderdaad. Maar is nu al een weekje geleden, toen was er nog weinig blad te zien (zie foto 1) en heb slechts zeer beperkte wortelsnoei toegepast, en me vooral beperkt tot het 'herschikken' van de - trouwens goed fijn ontwikkelde - wortels. Daar heb ik gemerkt dat het verpotten toch wel dringend was: wortels draaiden al helemaal rond in de pot.

Marcotteren ga ik houden voor 2022, en eerst dat even oefenen op mijn reuzebuxus .uit de tuin. Kwestie van het toch al eens geprobeerd te hebben voor ik het op de deshojo toepas.

De enige mishandeling die ik voor dit jaar nog voorzie is het aanbrengen van spandraden, daar leent deze pot zich uitstekend voor.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 6 dagen geleden #91137

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Update Deshojo.

Ik kan hem (of haar) elke ochtend zien vanuit de keuken bij het klaarmaken van het ontbijt, en dat doet plezier. Is nog bijlange geen bonsai maar alvast wel een leuke plant om naar te kijken.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 6 dagen geleden #91141

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Mooie kleur
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren