Onderwerp:

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92092

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Zatoichi schreef : En bovenal om een puntje van de discussie over de kosten van de aanschaf van kwalitatief ver gevorderde bonsai aan te kaarten waarom bezuinigen op substraat, wat het belangrijkste is voor de boom?


Mij gaat het om de kwaliteit, lees, stabiliteit, van substraat. In mijn tuin met de mogelijkheden die ik heb zijn ouderwetse substraten zoals die uit Japan geimporteerd worden te instabiel voor grootschalig lange-termijn gebruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92093

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

leatherback schreef :

Zatoichi schreef : En bovenal om een puntje van de discussie over de kosten van de aanschaf van kwalitatief ver gevorderde bonsai aan te kaarten waarom bezuinigen op substraat, wat het belangrijkste is voor de boom?


Mij gaat het om de kwaliteit, lees, stabiliteit, van substraat. In mijn tuin met de mogelijkheden die ik heb zijn ouderwetse substraten zoals die uit Japan geimporteerd worden te instabiel voor grootschalig lange-termijn gebruik.

Mijn vraag blijft onbeantwoord.
Wat is er beter aan kattenbakvulling dan aan bims, ik hergebruik mijn bims zolang ik wil, dat blijft dezelfde kwaliteit als je het terug zeeft, en kattenbakvulling is blijkbaar 4 keer zo duur.
Welke eigenschappen zie ik hier over het hoofd dan?
Groeten Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92095

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Gebruik jij dan enkel bims in je substraat ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92096

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik gebruik acadama, bims, zeoliet, kiryu, kanuma.
In verschillende mengsels naargelang de bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92100

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Diluca schreef : Ik gebruik acadama, bims, zeoliet, kiryu, kanuma.
In verschillende mengsels naargelang de bomen.

Ik gebruik het zelfde. Akadama degradeert erg snel, zeker de laatste jaren is het niet meer wat t geweest is, of ik heb net een aantal slechte zakken gehad. Ik experimenteer wel met terramol, maar ik vind dat deze mengsels erg snel droogvallen, en vraag me af in hoeverre de terramol het vocht en voedingstoffen weer teruggeeft aan de wortels… en laat ik het maar niet hebben over de kleur…
Ik haal mijn bims trouwens online uit Duitsland, per zak van 25 kg,, voor nog geen euro per kilo en gratis verzonden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92102

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

Diluca schreef :

leatherback schreef :

Zatoichi schreef : En bovenal om een puntje van de discussie over de kosten van de aanschaf van kwalitatief ver gevorderde bonsai aan te kaarten waarom bezuinigen op substraat, wat het belangrijkste is voor de boom?


Mij gaat het om de kwaliteit, lees, stabiliteit, van substraat. In mijn tuin met de mogelijkheden die ik heb zijn ouderwetse substraten zoals die uit Japan geimporteerd worden te instabiel voor grootschalig lange-termijn gebruik.

Mijn vraag blijft onbeantwoord.
Wat is er beter aan kattenbakvulling dan aan bims, ik hergebruik mijn bims zolang ik wil, dat blijft dezelfde kwaliteit als je het terug zeeft, en kattenbakvulling is blijkbaar 4 keer zo duur.
Welke eigenschappen zie ik hier over het hoofd dan?
Groeten Luc


Eerst en vooral moet je de kattenbakkorrels zien als terramol. Gebakken klei ontgonnen in Denemarken. Er is volgens mij een verschil in de hoeveelheid water het kan opnemen en de cec waarde is ook anders, maar hoe het juist zat zou ik nog eens moeten opzoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92106

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Maar diluca, hoe zeef jij je bims dan weer terug aangezien je een mengsel gebruikt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92107

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Diluca schreef : Mijn vraag blijft onbeantwoord.
... blijkbaar 4 keer zo duur.

Mijn vraag heb je ook niet beantwoord. Waar koop je de bims, voor die prijs? Los van het feit dat bigbags over het algemeen voor de meeste mensen niet praktisch of hanteerbaar.
Ik kan het niet voor die prijs vinden. Dus blijkbaar is voor andere bims 4 keer zo duur als kattegrind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92109

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Zatoichi schreef : Maar diluca, hoe zeef jij je bims dan weer terug aangezien je een mengsel gebruikt?

Je moet toch niet pure bims hebben na zeven? Daar mag nog restant inzitten van andere grond.
En zitten er restanten van wortels in dan komen die boven drijven als je zeeft en kan je die er zo afnemen en weggooien.
Pas uitgegraven bomen zet ik meestal in bijna pure bims, dus dat is al geen probleem dan bij hergebruik.
Als het een mengsel is van 50% acadama en 50% bims valt de verpulverde acadama door de zeef, en degene die nog goed is mag blijven zitten, en dan voeg je bij wat nodig is om het grondmengsel terug in de juiste verhoudingen te krijgen.
De mengsels die ik hergebruik zijn dan meestal ook voor bomen die in opkweek zijn.
Voor mijn betere bomen maak ik altijd bijna nieuwe mengsels.
Als ik veel recycling grond heb, zet ik daar ook de pas uitgegraven bomen in.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

veldesdoorn 2 jaren 9 maanden geleden #92122

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Duidelijk luc. Dan weet ik dat dit ook een mogelijkheid is bij verpotten van bomen. Ik gooide het voorheen altijd weg namelijk.

Gr David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts