Onderwerp:

Styling Chinese iep 2 jaren 1 maand geleden #93820

  • Len
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Boompje toch maar wezen verpotten. Hij begon weer te groeien. Wortels waren nog wel inactief. Helaas kwam er nog redelijk wat extra stam onder de grond vandaan waardoor hij nu een stuk slanker doet lijken... De wortels zijn ook nog niet wat het moet zijn maar in ieder geval wel redelijk radiaal. Ik overweeg nog om de twee zichtbare wortels te verwijderen. (Rechter wortels steekt een stuk hoger uit dan de rest van de wortelvoet. Linker wortel maakt rare kronkels onder de grond om vervolgens weer bovengronds te komen.)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Styling Chinese iep 2 jaren 1 maand geleden #93835

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Als je hem liever korter hebt, zou je de stam kunnen marcotteren. Dan heb je er meteen 2.
Dit zou ik wel nog niet dit jaar doen, aangezien je hebt verpot en de wortels dus eerst moeten herstellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Styling Chinese iep 2 jaren 1 maand geleden #93836

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Beste Len,
ik veronderstel dat je nog niet lang bezig bent met bonsai?
Dit soort materiaal is nog in een absoluut beginstadium.
Zoiets zet je beter in een grotere platte container of in een plat houten bakje wat je zelf in mekaar timmert, zodat alles zich nog goed kan ontwikkelen, je hebt nu namelijk nog nagenoeg niets.
Je zet hem nu al direct in een bonsai pot en dekt de bodem af met mos om een visueel mooier zicht te krijgen.
Beiden zijn geen goed idee, ook het mos zou ik eraf halen, dat leg ik er alleen op als ik een boom tentoonstelling klaar maak.
In deze pot gaat het allemaal veel en veel langer duren voor je naar iets van een resultaat gaat.
Als je de stam te lang vindt zou ik hem eerder afzagen dan marcotteren, in het onderste gedeelte heb je nog een knik zitten, de rest is allemaal recht.
Volledig van nul beginnen dus wat het opbouwen van vertakking betreft, maar met wat er nu op staat moet je niet veel spijt hebben dat je er een mooie kruin afzaagt, dit is toch ook nog maar heel erg pril.
Dit kan je pas volgend jaar doen uiteraard, aangezien hij nu net verpot is.
Het is maar wat je wil bereiken met dit soort materiaal.
Dit is ook alleen maar mijn visie, en wat ik ermee zou doen als je naar iets wil evolueren wat bonsai waardig is. Als je dat te drastisch vindt mag je deze post verder negeren hoor.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Styling Chinese iep 2 jaren 1 maand geleden #93893

  • Len
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor de reactie.

Ik zal kijken hoe snel de ontwikkeling van mijn boom nu verloopt. In principe heb ik geen haast en wil ik mij nu vooral focussen op de wortels vandaar dat ik hem in een ondiepere pot heb gezet. Met de gedachten dat deze nog redelijk wat kunnen groeien.. zit nog veel ruimte in de pot namelijk en grotere schaal had inderdaad iets beter geweest. Mos heb ik er terug opgedaan vanwege het feit dat ik in de zomer merkte dat 3 keer per dag water geven erg veel was. Nu heb ik dit op proberen te lossen met een klein handje oganische grondstoffen toe te voegen en het af te dekken met mos dat als een deken zal fungeren.

Dit is dan wel inderdaad de gedachtegang van iemand die nog maar 1,5 jaar bezig is met bonsai.

Gr. Len

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Styling Chinese iep 2 jaren 1 maand geleden #93947

  • Deenus
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Veel succes met je bonsai de Chinese iep. Leuk boompje begin stadium prima je moet ergens beginnen hè! Doe lkkr je ding kijk hoe hij groeit en wat hij doet. dan komt het uiteindelijk wel goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts