Onderwerp:

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 4 weken geleden #18781

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Ja gemixt. Vorige keer had Ik ook gemixt :D Moet ik nu 2 maanden wachten met bemesten? Er zit namelijk alleen mest in potgrond en dat heb maar 25% van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 4 weken geleden #18782

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
inderdaad opnieuw zeker 4 to 6 weken wachten.. aangezien het een 2de verpotting is in enkele weken tijd zou ik zelfs eerder 6 - 8 weken wachten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 4 weken geleden #18788

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

AlexW schreef : inderdaad opnieuw zeker 4 to 6 weken wachten.. aangezien het een 2de verpotting is in enkele weken tijd zou ik zelfs eerder 6 - 8 weken wachten..


Onzin, het niet bemesten na een verpotting is een achterhaald principe en berust volledig op onwaarheden. Zodra je weer groei ziet in je boom langzaam aan het bemestingsschema weer oppakken. Het is wel zo dat een plant na het verpotten minder wortels heeft dan daarvoor en kan daardoor dus minder meststoffen opnemen. Je dient dus ook minder mest te geven om overbemesting te voorkomen. Echter, als je goede drainerende grond gebruikt, en ik geloof dat je dat ook doet, is het risico op overbemesting sowieso een stuk lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 4 weken geleden #18789

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
vreemd dat dit nochthans zo staat in alle boeken en naslagwerken en dit door 99% van de grote namen toch wel zo vermeld wordt :s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 4 weken geleden #18791

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik dacht ook dat je toch ong. 2 maanden moest wachten voordat je weer begint met bemesten van pas verpotte bomen. Dit omdat de wortels zijn gesnoeid en de nieuwe, fijne wortelgroei dan snel kan verbranden. Ik zou het in ieder geval niet bij mijn bomen doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 4 weken geleden #18792

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

AlexW schreef : vreemd dat dit nochthans zo staat in alle boeken en naslagwerken en dit door 99% van de grote namen toch wel zo vermeld wordt :s

Hoi alex,
Dat is idd vreemd. Het komt echter vanwege een taalbariere tussen Azië en het westen. Veel boeken van japanse grootmeesters zijn domweg verkeerd vertaald. Hierdoor staan veel uit het japans vertaalde boeken vol met fouten welke onder invloed van de hele bonsai mystiek een eigen leven zijn gaan leiden. Gelukkig is de bonsaiwereld ook in het westen veel groter geworden en zijn er veel bonsaimeesters die op een veel wetenschappelijkere manier met bonsai bezig zijn, waaronder bijvoorbeeld ook Walter Pall. Ikzelf ben ook voorstander van deze manier van werken. Zo dachten we vroeger mest de aanmaak van jonge wortels belemmert door zogenaamde verbranding. Inmiddels weten we door wetenschappelijke agriculturele studies dat dit absolute onzin is. Een plant doet zijn hele leven niets anders dan nieuwe takjes en nieuwe wortels maken. Dit is het principe van groei bij een plant. Als mest slecht zou zijn voor de aanmaak van wortels, dan zeg je in feite dat mest überhaupt slecht is voor de boom. De boom heeft voedingsstoffen juist nodig voor de aanmaak van nieuwe wortels. Juist na een verpotting. Het niet geven van mest is als het niet nemen van je medicijnen en vitamines als je ziek bent. Bovendien zijn veel van de grondsoorten die wij voor bonsai gebruiken, als akadama, kiryu, kanuma etc vrij van voedingswaarde.

Overbemesting is echter een ander verhaal. Overbemesting ontstaat doordat er een ophoping van meststoffen ontstaat in de pot. Dit kan komen doordat er te veel mest wordt gegeven dan de boom kan verbruiken, of doordat de mest die gegeven wordt niet is toegespitst op de behoefte van de plant. Dit te veel aan mest is uiteraard wel schadelijk voor de boom en dient dus voorkomen te worden. Na een verpotting daalt de enegiebehoefte van de boom doordat er veel wortels zijn weggeknipt. Vandaar dat je na een verpotting wel aanzienlijk minder mest moet geven. Maar dit is een algemeen verhaal. Pas de hoeveelheid mest aan op de hoeveelheid groei die je ziet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AlexW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 4 weken geleden #18793

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zeer duidelijk, dank je..

eigenlijk hangt het dus af van boom tot boom, welke grond ze instaan, gezondheid, etc etc..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 3 weken geleden #18810

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

dsdevries schreef : Het niet geven van mest is als het niet nemen van je medicijnen en vitamines als je ziek bent.


Dsdevries,
grotendeels ben ik het eens met je hele post.
Echter, ben ik wel van mening dat je met een uitspraak als deze voorzichtig moet zijn, helemaal naar de beginners onder de forumleden.
Ik begrijp wat je ermee bedoelt, maar iemand die nog niet zo lang thuis is in de bomen en bonsai cultuur, zou dit op kunnen vatten als:

"dus als mn boom ziek is, moet ik zeker of extra gaan voeden om hem beter te maken..."

Dit is dus juist niet zo, en kan zelfs tot nog meer problemen zorgen.
Zieke bomen nooit gaan voeden. Een boom heeft genoeg voedingstoffen, mineralen etc nog in zich en zullen ook zeker blijven groeien als je niet of heel weinig voedt. Voeding toe dienen doen we altijd met een bepaald doel (zorgen voor extra groei, voor meer/betere bloei, voor het afharden van de nieuwe groei etc)
Voeden simpelweg om het voeden is not done !
je moet ook weten wat je geeft, hoeveel, wanneer etc.
Evenals in je stelling over medicijnen nemen als je ziek bent (heb ik echter ook een persoonlijke mening over, maar dat terzijde...),
Als je ziek bent, dan neem je ook niet zomaar om het even welk medicijn en/of extra veel daarvan omdat je dan "eerder beter zult worden". Je moet wel weten wat er aan de hand is en welk medicijn je dan moet nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 3 weken geleden #18814

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Klopt helemaal Dea,
Als een boom gezond is en gezond groeit, ook na verpotting kun je gewoon voeding geven, maar natuurlijk wel altijd de juiste dosis. Echter, als een boom ziek is dien je altijd eerst te kijken waarom een boom ziek is. Als dit namelijk komt door overbemesting, dan nemen de problemen uiteraard toe door extra te mesten. Maar ook als er bijvoorbeeld ongedierte of schimmel in de bodem zit, dan dreigt ook al gauw overbemesting. In dit geval dien je eerst de problemen te verhelpen alvorens je weer kunt beginnen met bemesten. Bedenk je echter wel dat een boom wel voeding nodig heeft om weer gezond te worden. En sommige ziektes worden zelfs veroorzaakt doordat de boom te weinig voeding krijgt. Het is in ieder geval raadzaam om met een zieke boom altijd eerst een expert te raadplegen alvorens te handelen en/of bemesten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 3 weken geleden #18821

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Mn bonsai ziet er vooralsnog gezond uit, heb hem uit de wind gezet. Ik zie niks raars, echter lijkt het dat ie heel weinig water opneemt? Het grond blijft nat. Is dit normaal na het verpotten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by m.yapan.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts