Onderwerp:

Verpottingstijd 4 jaren 2 maanden geleden #83541

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Panda schreef : Dus als ik het goed begrijp, hebben wortels fotosynthese nodig om te groeien/herstellen?

Ja, de reserves in de stam en in de wortels worden voornamelijk gebruikt om blad aan te maken in lente. Hierna komt de sapstroom vanaf het blad richting de wortels op gang. En als de tempratuur boven 7 graden is groeien er op langzaam tempo nog wat haarwortelspuntjes die vocht aanleveren, die volgens mij niet heel veel meer doen dan zorgen dat er voldoende vocht in de boom blijft.

Panda schreef : Wil dit dan zeggen dat een groenblijvende boom sneller zal herstellen indien de temperaturen hoog genoeg zijn?

Ja, maar wel langzaamer, aangezien de lichtintensiteit minder is en minder uren per dag licht is.

Panda schreef : Dus dat deze eventueel vroeger verpot zouden kunnen worden...

De boom bouwt in de herst een kou tollerantie op, hoe langer het koud blijft en kouder wordt, hoe beter de kou tollerantie in de winter wordt (ik noem het even anti-vries in de herst b.v. 20% en begint winter 40% en einde winter 60%) Dus hoe langer de winter duurt, hoe trager de sapstromen worden, dus ook herstel als dit een groenblijvende boom.
Een winter zoals nu, hebben bomen een slechte kou tollerantie opgebouwd. Al zou het morgen plots -15 zijn voor een week. Heb je meer schade, dan als het over een paar maanden tijd de kou tollerantie wordt opgebouwd. Immers de "anti-vries" levels waren nog hoog genoeg, boom had niet genoeg tijd om dit op te bouwen. Maar ook als de tempraturen hoger worden, moet de boom daar gelijdelijk aan wennen.
En eenmaal uit zijn ridme gehaald richting ontwaken moet deze goed beschermd zijn tegen de elementen, het is nog maar januari, de koudste periode kan nog komen.
Lijkt me nu nog niet verstandig, als je niet de juiste bescherming kan bieden.

Panda schreef : Dat was ook een bedenking die ik me heb gemaakt bij een liguster die ik deze winter heb uitgegraven en gepot:
Deze moet nog kort kort gezaagd worden en ik vroeg me af wat het beste was, ineens kort zagen of wachten tot het voorjaar.
Als ik ermee wacht, gaat de boom in het voorjaar energie steken in knoppen die even later worden weggenomen.
Maar dan kan de boom nu nog profiteren van de fotosynthese via het loof dat er nu nog aan staat.


In theorie lijkt mij dat met die dikke stam, meer energie in het voorjaar beschrikbaar is, dan als de stam nu weggenomen wordt. (hoewel er wel verhouding loof/wortels moet zijn)
Die energie kan die dan gebruiken voor het blad, en daarna herstel van het wortelgestel van de opgraving. Wellicht is de boom daardoor einde van het jaar sterker, dan als je het nu wegneemt?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 4 jaren 2 maanden geleden #83542

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg. Ik vind het toch altijd leuker om te begrijpen waarom je bepaalde dingen doet en niet enkel omdat het aangeraden wordt.

Betreft het afzagen van die stam: dus best hopen dat hij gaat backbudden op het stuk dat ik wil behouden. En pas nadat dit is uitgelopen, erboven inkorten. In het geval hij dit niet doet, pas volgend najaar inkorten. Het is een liguster, dus de kans is volgens mij heel groot dat hij dit wel gaat doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts