Onderwerp:

Elsen uitgraven 4 jaren 3 maanden geleden #83160

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Evenwicht brengen tussen loof en wortels.
De penwortel inkorten of weghalen als het kan. Als je ze op een plank zet kun je de wortels met nagels in de goede richting leggen zodat je een mooi verdeelde wortelvoet krijgt.
De dikkere die naar beneden, gaan zoveel mogelijk weghalen om fijnere wortels te kweken.
Weg opletten dat je genoeg fijne wortels overhoud.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 3 maanden geleden #83161

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Één of 2 meebrengen is een goed idee. Dan kan ik ook wat korter opvolgen wat er wanneer gebeurt. Dat ga ik wel niet vandaag doen. Ik zal eerst selecteren en me dan goed voorbereiden kwa materiaal (potten en substraat). Is het trouwens beter om hiermee te wachten tot het voorjaar? Dit lees ik toch overal...

Wat betreft de wortelsnoei en terug in volle grond plaatsen: Dit zou wel handig zijn. Zo kan ik hen wat bij elkaar zetten op een gemakkelijk bereikbare plek ipv hen in de zomer te moeten gaan zoeken tussen brandnetels van 2m hoog.
Hier heb ik echter een bedenking bij: is dit niet gevaarlijk ivm uitdroging? Op jou veldje ga je waarschijnlijk gieten als het nodig is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 3 maanden geleden #83168

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn veldje is buitenaf tussen de weilanden. Ik kom daar niet heel vaak. De enige bron van water is een handpomp, 100m van mijn veld af.. Dus nee. Daar ga ik niet grotschalig gieten. Dat is een van de redenen dat ik nu al daar aan de slag ben. Dan hebben de bomen alle gelegenheid om te wortelen en aan te slaan op dagen dat het mooi weer is. Dat we vannacht -4c zouden krijgen had ik ook weer niet verwacht. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan nog wat dagen regen te krijgen. :)

Je ziek ook aan mijn bomen daar dat ze het soms moeilijk hebben, dode stukken ed. Ik ben nog niet helemaal blij met de uitkomsten. Overigens: Ik heb gisteren een Chanomelis uitgegraven, terug gesneid, wortels verwijders, bedraad en opgepot. Dat is nu een klomp ijs in de tuin hier. De meeste soorten kunnen heel veel hebben in het jaar dat ze uit de volle grond komen: Deze haagbeuk heeft op een stapel in een weiland gelegen voor ik hem mee naar huis genomen heb.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 3 maanden geleden #83176

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Veel berken met dit kaliber van oppervlaktewortels. Ik veronderstel dat dit komt door het dik pak bladeren. Wel allemaal de hoogte in alvorens ze takken maken. Ik vermoed dat dit door tekort aan licht komt door de hoeveelheid bomen dicht op elkaar en de metershoge netels in de zomer.
Hierdoor is het misschien niet de beste optie om ze hier te laten staan na inkorten...

Tot welke stamdiameter zouden jullie max gaan?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 3 maanden geleden #83177

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Vlier staat hier ook veel. Is dit een goede soort?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 3 maanden geleden #83179

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
boah.. Lastige joh. Ik zou helemaal niet meer voor zulke "lantarenpalen" kiezen. Maar ik begrijp dat je op dit moment vooral gebruik maakt van wat er is. Heb je een freesje om de stam mee te bewerken? Want dat zal wel nodig zijn.

Ik zou een cm of 10 dik nemen, en dan een 30cm hoog afzagen. De takken komen nog wel lager als de stam ingekort wordt. De foto's die ik toegevoegd heb zijn van een malus van soortgelijke kwaliteit die ik een jaar of .. 5? bij een kweker voor weinig geld mee mocht nemen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 3 maanden geleden #83180

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb veel interessante dingen gezien die volgens mij wel potentie hebben. Ik zal de foto's wel eens posten. Ik heb voorlopig enkel iets simpel uitgegraven, liguster volgens mij. Ik ga hem thuis zo snel mogelijk in een grote pot zetten. Ik zal hier een apart draadje voor starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 2 maanden geleden #83543

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik wil graag nog eens terugkomen op die berken.
Zij staan hier eigenlijk onkruid. Toen het terrein nog netjes was, was dit een open ruimte en het is de bedoeling dat het dit ooit ook terug wordt.
De meeste van deze berkjes gaan dus ooit moeten verdwijnen.
Daarom dacht ik dat het opportuun zou zijn om deze allemaal af te zagen (gewoon met de kettingzaag), te laten staan en te zien wat ervan komt.
De stammen gebruik ik dan als brandhout en het terrein (en dus de andere planten) krijgt terug wat meer ligt. Geen verloren moeite dus.

Ik maak me enkel wat zorgen over het tijdstip aangezien ik vermoed dat de sapstroom reeds op gang is.
Ik zit dus met hetzelfde dilemma als in dit topic:
www.bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-g...-betula-berk?start=0
Hier geven jullie wel aan dat de bomen er niet aan zullen sterven.
Aangezien de bomen hier nog niet meteen weg moeten, kan ik ook wachten tot in de zomer. Nadeel is wel dat ik dan een groeiseizoen mis op gebied van het aanmaken van nieuwe takken en ook dat dit terrein dan vol staat met hoge brandnetels, wat het natuurlijk niet gemakkelijker maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 2 maanden geleden #83546

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Als je twijfelt, doe dan de helft af en de andere helft deze zomer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsen uitgraven 4 jaren 2 maanden geleden #83547

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat is inderdaad een optie.

Er staan er enkele voor de poort. Die zou ik binnenkort eens willen weghalen om de poort vrij te kunnen maken.
Deze zal ik alleszins afzagen en dan best in het voorjaar uitgraven lijkt me? Zou het nuttig zijn om dan al rondom de wortels af te steken?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren