Onderwerp:

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 10 maanden geleden #86228

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Even een tussentijdse update van mijn bosje:


De twee aparte gepotte doen het wel nog steeds goed.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 10 maanden geleden #86233

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Jammer van het buxus bos. Zijn ze tussendoor uitgedroogd?
Of komt dit ook door de buxus rupsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 10 maanden geleden #86235

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
En, heb je hier nog iets van opgestoken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 10 maanden geleden #86239

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik sluit me aan bij marco's vraag 'íets van opgestoken?'

Ik heb in de 10 jaar dat ik aan bonsai doe een hele hoop planten en bomen uitgegraven waarvan ik dacht dat het erbij hoorde en dat alles wat ik aanraakte in een bonsai kon veranderen..... dat lukt dus niet haha.
Wat ik geleerd heb is dat timing van het uitgraven en kennis van de soort van essentieel belang is bij het slagen.
Durf nu te zeggen dat vroeger 20% het overleefde en niets uitgegroeid is tot bonsai en nu zeker 90% het overleefd en ik er in de jaren al een paar mooie als pre- bonsai verkocht heb en weggegeven.
Als je de groeiwijze kent en weet hoe een plant reageert na een handeling maakt dat alles een stuk makkelijker en leuker. ook.

Bijv een buxus super makkelijke plant alleen zie ik dat de post al 4 maanden geleden is uit februari. Dat is in mijn ervaring te vroeg om buxus uit te graven.
Het zijn hele trage groeiers en ze komen in het voorjaar ook heel langzaam op gang.
Zelf graaf ik buxus in mei als het warmer is en juni uit.
En ook alleen als je ziet dat ze op gang gekomen zijn en er knoppen en/of groei verschijnt.
Als ze te ver uitgelopen zijn of moeilijk opstarten laat ik ze staan.
Als ze actief zijn en je snoeit ze in verhouding met de kluit terug gaan ze ook vanwege t warmere weer makkelijker en sneller wortels aanmaken.
Beetje beschermen tegen de warme zon en harde wind en af en toe lekker misten.
Je zult zien dat met een gezond gegroeid wortelgestel in het ene jaar er het jaar erop overal nieuwe groei verschijnt.

Oh en maak niet dezelfde fout als ik vroeger, graaf vooral niet alles wat je ziet uit om het uitgraven in de hoop dat t wat word zonde van je tijd en de dode planten..;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 10 maanden geleden #86240

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik sluit me aan bij marco's vraag 'íets van opgestoken?'

Ik heb in de 10 jaar dat ik aan bonsai doe een hele hoop planten en bomen uitgegraven waarvan ik dacht dat het erbij hoorde en dat alles wat ik aanraakte in een bonsai kon veranderen..... dat lukt dus niet haha.
Wat ik geleerd heb is dat timing van het uitgraven en kennis van de soort van essentieel belang is bij het slagen.
Durf nu te zeggen dat vroeger 20% het overleefde en niets uitgegroeid is tot bonsai en nu zeker 90% het overleefd en ik er in de jaren al een paar mooie als pre- bonsai verkocht heb en weggegeven.
Als je de groeiwijze kent en weet hoe een plant reageert na een handeling maakt dat alles een stuk makkelijker en leuker. ook.

Bijv een buxus super makkelijke plant alleen zie ik dat de post al 4 maanden geleden is uit februari. Dat is in mijn ervaring te vroeg om buxus uit te graven.
Het zijn hele trage groeiers en ze komen in het voorjaar ook heel langzaam op gang.
Zelf graaf ik buxus in mei als het warmer is en juni uit.
En ook alleen als je ziet dat ze op gang gekomen zijn en er knoppen en/of groei verschijnt.
Als ze te ver uitgelopen zijn of moeilijk opstarten laat ik ze staan.
Als ze actief zijn en je snoeit ze in verhouding met de kluit terug gaan ze ook vanwege t warmere weer makkelijker en sneller wortels aanmaken.
Beetje beschermen tegen de warme zon en harde wind en af en toe lekker misten.
Je zult zien dat met een gezond gegroeid wortelgestel in het ene jaar er het jaar erop overal nieuwe groei verschijnt.

Oh en maak niet dezelfde fout als ik vroeger, graaf vooral niet alles wat je ziet uit om het uitgraven in de hoop dat t wat word zonde van je tijd en de dode planten..;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 10 maanden geleden #86241

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
oh.... post hem 2x heel gek haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 10 maanden geleden #86242

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Allemaal heel herkenbaar.Klinten,
Ik zie inderdaad veel verschijnen op dit forum dat het uitgraven eigenlijk niet waard is als je er een bonsai wil van maken.
Toen ik destijds begon had ik net zoals iedereen ook de impuls om alles wat ik mocht uitgraven te beschouwen als een potentiele bonsai. Niet dus.
Maar het is het wel waard om dat toch te doen als je een absolute beginneling bent, want ook al is het een rechte stok, je kan daar altijd een fijne vertakking op kweken als het de goeie soort is, en dat is dan een goeie oefening. En je zal er uitgraven die sterven, maar daar leer je uit. Naarmate je langer met bonsai bezig bent zal je sowieso wel selectiever worden. Niks verkeerd met een overvloed aan enthousiasme en de drang om overal bonsai van te maken.
Ik graaf nu veel, veel minder uit dan vroeger, ik ga nog wel dikwijls kijken als iemand me iets aanbied, maar meestal vind ik het dan niet goed genoeg.
Hou de passie vast en graven, snoeien, verpotten en vormen maar, maar wel in de juiste volgorde, op het juiste tijdstip en met het nodige geduld.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 8 maanden geleden #87119

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
De 2 buxusjes hebben veel nieuwe blaadjes ontwikkeld. Een van de 2 vind ik een mooi stammetje hebben. Dit hoeft voor mij niet meer echt dikker te worden. Ik wil er graag een kleine bonsai van maken in verhouding met de dikte.
Hier foto's van de vier zijden:





De dikke takken heb ik al wat ingekort; bovenaan zat nog meer loof.

De eerste foto wil ik als voorkant nemen.
Het linker deel zou ik wat bezemstijl willen maken, een beetje zoals op deze foto:

En rechts wat lager blijven en naar rechts buigen. Ik hoop dat het wat duidelijk is wat ik bedoel.
Die dikke verticale takken laten zich echter niet meer buigen dmv een spandraad. Zijn hier nog andere technieken voor waar dit wel mee zou lukken?
Of kan ik deze juist beter verwijderen en de dunnere takken hun plaats laten innemen?

Een andere optie is het linker gedeelte niet te laten aftakken, maar hier één stam te laten staan en de rest te verwijderen:

Maar dan ga ik wel een redelijk grote wond maken en bij buxus heelt dit schijnbaar niet zo mooi.

Alle meningen en tips zijn welkom!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 8 maanden geleden #87121

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als het mijn boom zou zijn dan hou ik links alleen die ene stam, zoals je aangeeft op de foto, en rechts haal ik die dikke ook weg en hou ik alleen die ene dunne rechtopgaande en die zijtak. Mettertijd wordt dan die rechtopgaande zwaar ingekort.
Wat de grote snoeiwonden betreft zou ik mij daar niks van aantrekken, bij buxus kan je heel mooi dood hout maken, dat past bij de soort en gaat de boom een ouder uiterlijk geven. In de natuur zie je een oude buxus altijd met dood hout. Niet alles wegsnoeien dus en beeldhouwen maar op die plaatsen.
Oude buxusen die uit de bergen komen hebben allemaal dood houtpartijen. (foto)
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 3 jaren 8 maanden geleden #87122

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Luc,
Bedankt voor je advies. Hoe meer ik er naar kijk, hoe meer ik ook dacht dat dit het beste was.

Weet jij of buxus dit jaar nog een 'groeispurt krijgt? Op de te verwijderen takken staat het meeste loof. Als ik deze nu verwijder, zouden er dus nog dit jaar nieuwe scheuten worden gevormd denk je?
Want anders is het misschien beter om dit niet allemaal in één keer te doen...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts