Onderwerp:

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84077

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
En misschien nog even over trainingsbakken in je tuin met bomen die nog niet mooi zijn.
Als je van ruw materiaal naar bonsai wil gaan zal je een aantal jaren die trainingsbakken moeten tolereren in je tuin met planten die er helemaal niet uitzien als een bonsai. Dat is nu eenmaal de weg er naartoe. Onderste takken die nog moeten dikken moeten een meter of meer uit proportie groeien alvorens te snoeien. Staat die plant daar dan mooi te wezen? Neen, maar het resultaat achteraf is dan wel dat je primaire, secundaire, tertiaire, quartiere vertakking hebt. De enige weg naar constructief goeie bonsai van ruw vertrekkende is nu eenmaal zo, het is een boeiende reis maar je moet door het "leijke" doorkijken en je focussen op wat later komen gaat.
Dus moet je je vouw overtuigen hiervan, of een scherm zetten zodat ze die "rommel" niett ziet.:) :) :)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84079

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Luc, kan jij dit even bij mij thuis komen uitleggen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84080

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Je zorgt dat er een culinair etentje op tafel staat wat je zelf hebt klaargemaakt als ze thuiskomt, dan overval je ze ook nog eens met een bloemetje, en als klap op de vuurpijl geef je dan ook nog een juweeltje. En dan vermeld je terloops iets over die trainingsbakken.:) :) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84081

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Oei, dan zit mijn volgorde al fout...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84082

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Haha t lijkt wel of iedere bonsailiefhebber tegen dezelfde dingen aanloopt. ‘De tuin is vol’ is ook zo’n bekende uitspraak van mijn vrouw. :evil:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84083

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Al mijn ruw materiaal wat ik meebreng en in de tuin zet wordt door mijn vrouw "een gedrocht" genoemd.
Maar ze heeft er verder geen probleem mee dat ik ze achteraan in de tuin zet. Vooraan in de tuin, waar we zitten, staan de gevorderde bomen.
En als ze dn soms zegt: "die is wel heel mooi ", dan zeg ik trots: "dat was vroeger zo'n gedrocht.":)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mickey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 5 dagen geleden #84993

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Om nog even terug te komen over het kweken in volle grond:
Ik heb in mijn tuin nagenoeg geen vrije grond om iets in te zetten. Juist ongeveer 1 m2 die volledig in de schaduw ligt.
Mijn ouders hebben wel een stukje grond waar ik dingen kan planten.

Ik heb hier enkele kleine ligusters die ik zou willen laten verdikken (en er zullen nog wel dingen volgen), maar ik ben bang dat als ik hen daar zet, zij niet voldoende water zullen krijgen .
Zou het een goed idee zijn om hen daarom eerst in een pot te zetten met gespreide wortels bovenop een plankje? En hen dan later, wanneer zij al meer worteltjes hebben, met intacte kluit uin de volle grond zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 5 dagen geleden #84996

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ook dan als je ze gaat her planten in de grond zal je zorg moeten dragen dat ze frequent water krijgen zodat ze zich diep genoeg kunnen wortelen om zichzelf te voorzien van water
Ik heb in het verleden een volkstuintje gehuurd om wat dingen te planten die ik niet kwijt kon misschien is dat nog een idee maar ook dan zul je aan het begin toch regelmatig moeten water geven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 5 dagen geleden #84998

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je kan inderdaad zo tewerk gaan.

Je hebt dan al wortels dicht bij de stam, maar dan zou ik ze zeker om de 2 jaar uithalen en bijsnoeien anders doe je het werk teniet van wortels dichtbij kweken.

Maar waarom zouden ze bij je ouders geen water krijgen? Als je op bezoek gaat kun je toch snel eens sproeien, oe niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 5 dagen geleden #85002

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

dennisfranx schreef : Ook dan als je ze gaat her planten in de grond zal je zorg moeten dragen dat ze frequent water krijgen zodat ze zich diep genoeg kunnen wortelen om zichzelf te voorzien van water
Ik heb in het verleden een volkstuintje gehuurd om wat dingen te planten die ik niet kwijt kon misschien is dat nog een idee maar ook dan zul je aan het begin toch regelmatig moeten water geven..

Daarom dacht ik om ze in een niet te ondiepe pot te zetten bovenop een plankje. Dan blijven de wortels dicht bij de stam oppervlakkig, maar worden er verder van de stam wel diepere wortels gevormd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts