Onderwerp:

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89716

  • maerix
  • maerix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Vanaf morgen gaan de temperaturen naar omhoog. Denke al een paar bonsai's te verpotten. Ik zie wel schade door het vriesweer. Bladeren verbrand door de ijstemperatuur. De nken jullie dat het opportuun is om nu Al verpotten? Of zou ik nog wat wachten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89717

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb een stuk of 40 bomen in de kerstvakantie verpot.
Volgens mij zijn mensen te bezorgd over vroeg verpotten. Alleen Taxus maak ikme zorgen over En natuurlijk dennen / mediterane soorten ed, die zijn laat in het jaar.

Bij mij begint het verpotten in het najaar, en gaat de hele winter door
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maerix

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89723

  • Trick_Styler
  • Trick_Styler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 8
Er bestaat geen te vroeg of te laat verpotten, we maken ons al zeker geen zorgen.
Moment van verpotten is een bewuste wel overwogen keuzen.
Een keuzen voor het meest geschikte moment met het gewenste resultaat.

Kunt u zelf het moment niet bepalen dient u te achterhalen waarom dit moment daar ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89726

  • maerix
  • maerix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
In feite verpot ik in maart, maar nu krijgen we warme temperaturen. Zo ontstond de vraag en daarom is er een forum. Ik belde voor akadama het ging binnen zijn vandaag. Maar noppes. Dus heb ik er bestelt op internet. De prijs valt mee, als je goed rondsurft. De ene bijna 30euro voor 14ltr zak, wat vrij duur is volgens mijn mening. Heb er gevonden voor 19.95 euro per 14 litr zak. Zo kan ik beginnen volgende week, 5 zakken bestelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89727

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930

Trick_Styler schreef : Er bestaat geen te vroeg of te laat verpotten, we maken ons al zeker geen zorgen.

Zeker wel! Niet verpotten als de boom actief groeit. Als ie dat wel doet dan ben je t laat. Of te vroeg, net hoe je het zien wilt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89739

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
@Marco Buijsman. Zijn eerste zin is inderdaad wat slecht verwoord. De twee zinnen erna spreken dat meteen al tegen, en die tekst is wel juist. Maar wel goed dat het gecorrigeerd wordt, voor de beginners onder ons.

@maerix Verschillen in prijs van Akadama heb ik online ook gezien. Hoewel ik Akadama nooit gebruikt hebt, hoor ik van de half van de mensen dat Akadama snel uitelkaar valt, en voor andere mensen blijft het jaren goed.
Welke zak heb je gekocht? Ik heb b.v. veel slechte reviews gelezen met de zak met de rode omlijning. Maar het hoeft niet zo te zijn dat dit het geval is. Maar hoor graag je ervaringen erover, en welke zak en waar je besteld hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89744

  • rayholland
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Ik ben zelf ook van plan om volgende week te gaan verpotten.
Ik heb hiervoor volgend substraat in huis (deze akadama is harder en meer duurzaam/vervalt niet zo snel) :


IBUKI BONSAI SIEVED SUBSTRATE MIX FIRED AKADAMA 50% / PUMICE (BIMS) 50% MEDIUM size 4,5-5 mm (needle trees) - 16,50 €
ibuki-shop.com/shop/sieved-substrates/bssa16/

IBUKI BONSAI SIEVED SUBSTRATE – MIX FIRED AKADAMA 60% / PUMICE (BIMS) 40% MEDIUM size 4,5-5 mm (leafe trees) - 16,50 €
ibuki-shop.com/shop/sieved-substrates/bssa13/

Tevens ben ik van plan om er ook cocospeat bij te mixen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89745

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Trick_Styler schreef : Er bestaat geen te vroeg of te laat verpotten, we maken ons al zeker geen zorgen.
Moment van verpotten is een bewuste wel overwogen keuzen.
Een keuzen voor het meest geschikte moment met het gewenste resultaat.

Kunt u zelf het moment niet bepalen dient u te achterhalen waarom dit moment daar ligt.


Volgens mijn ervaring bestaan er wel degelijk te vroeg, te laat of ideale momenten om te verpotten, het is niet noodzakelijk zo dat je boom gaat sterven als ,je verpot op het "verkeerde" moment. Maar het percentage in de slaagkans zal wel verminderen als je niet kan zorgen voor de juiste nazorg.
Als je heel vroeg gaat verpotten, zoals LB, doe je dat meestal omdat je teveel bomen hebt om in het ideale seizoen te verpotten, en als je kan zorgen voor een aangepaste en goeie nazorg zal dat ook geen probleem vormen, maar om nu zomaar te posten "er bestaat geen te vroeg of te laat"zou bij beginners voor een teleurstelling kunnen zorgen. Je kan veel doen zonder schade met de juiste opvang, zijnde, de boom vorstvrij houden na een vroege verpotting en als het even kan in een vochtige warmere omgeving plaatsen.
Daarom is net voor de groei verpotten gewoon een beter moment voor loofbomen, meestal is het dan al warmer en gaan de wortels gelijk door met groeien, en heb je geen speciale serre nodig. Ik spreek alleen maar uit mijn eigen ervaring, ik heb zeker niet de intentie om dit als wetenschap te verkondigen hoor.

Dat zinnetje van Trick_Styler: "Moment van verpotten is een bewuste wel overwogen keuzen.
Een keuzen voor het meest geschikte moment met het gewenste resultaat".

Ik vraag me af, wat heeft een beginner hier nu aan? Die weet niet wanneer het meest geschikte moment is, en die kan dus niet bewust kiezen. Daarom wordt de vraag ook gesteld hier op het forum.

Ook de zin "Kunt u zelf het moment niet bepalen dient u te achterhalen waarom dit moment daar ligt".
Is fvoor mij een rare zin, en ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar het is verder heel onduidelijk voor mij?
Misschien moet Trick_Styler gewoon wat duidelijker zijn in zijn verwoordingen, want nu vind ik zijn meeste posts verwarrend. Mijn excuses aan Trick_Styler voor mijn opmerking als dat voor de anderen wel duidelijk is, dan ligt het gewoon aan mij.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman, rayholland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89753

  • maerix
  • maerix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Onlineaquariumspullen Nederland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente temperaturen. 3 jaren 1 maand geleden #89754

  • maerix
  • maerix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Akadama normale korrel 14ltr aan 19.95 euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts