Onderwerp:

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37153

• Justinvd
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Vandaag ben ik een lekker wezen shoppen. Hier mijn nieuwe juniperus.

Deze juniperus heeft een 8 centimeter dikke stam en is 40 centimeter hoog en naar mijn mening dus een mooie boom. Hij is ook al 10 bijna 11 jaar. Echter heb ik vele moeite met het vormen van de boom. In de volgende foto heb ik de stam vorm getekend en de grote takken die hij bevat omdat de boom momenteel zoveel takken bevat dat een foto niet voor veel verduidelijking zorgt.

Ik wil ten eerste van de eerste vertakking naar links en die naar rechts jins (lijkt mij logisch) maken. Van de top wil ik waarschijnlijk ook een jin maken en dan van de laatste vertakking de top maken. Er zitten nog veel kleine takjes op de grote takken maar die maken alles alleen maar onduidelijk. Verder zitten er in de kromming alleen grote takken naar rechts en een naar voren toe. Ik heb moeite met het bedenken van een mooie vormgeving dus als iemand iets weet zou die het kunnen verwoorden of nog liever even schetsen? (hoeft niet mooi maar gewoon voor het idee). Ik dacht zelf aan een soort van wenteltrap, want de kromming buigt namelijk iets in de diepte. Ik zou dan de top als een soort paraplu kunnen vormgeven en dan van de takken aan de rechterkant een bladerdek maken waardoor het lijkt op een soort wenteltrap tot aan de voorkant dan natuurlijk.
Ben nog 17 jaar, bijna 18 en dit is mijn eerste boom dus ik ga deze boom sowieso vormen bij een ervaren iemand zoals een vereniging.
Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37156

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 139
Ziet er erg leuk uit, ben benieuwd hoe je deze gaat vormen. Veel succes & plezier!

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37157

• WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 25
He Justin,

Dit is naar mijn idee goed uitgangsmateriaal zeker om mee te beginnen, weet je ook precies welke soort het is?
Ik ben even zo bijdehand geweest om je foto's rechtop te zetten.

Op een cursus leer je 10 keer zoveel over je boom als op internet, goed bezig. Je ziet op de foto geen basis en stamverloop.

Groet Willie

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37159

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Top dat je er even over nadenkt, en dat je een boom van formaat hebt gekocht.

Hou er rekening mee dat als je met een ervaring bonsaist gaat zitten, die persoon hele andere ideen kan hebben. Uiteindelijk moet het JOUW boom worden, dus je moet het wel eens zijn met wat er voorgesteld wordt.

op basis van je foto even een schets maken is erg lastig, want er is weinig van stam, takken en wortels te zien. Als het mijn plant was, zou ik wellicht terug gaan tot de onderste tak, en de rest niet gebruiken.

Tip: Als je aan het puzzelen bent, kan het enorm helpen om een stuk van de kroon in te pakken, als je overweegt het weg te halen. Dan hou je je blik vrij voor het loof dat behouden moet blijven.

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37160

• Justinvd
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt alvast voro de tips. Het is een juniperus media. Ik heb geprobeerd de boom duidelijk in zicht te brengen:
De eerste foto is een foto van de stam, de tweede een foto over hoe de stam doorloopt en de derde hoe de de tweede foto doorloopt tot de top. Hopelijk zijn hier genoeg vertakkingen te zien, de boom is namelijk erg vol en weghalen wil ik pas wanneer ik een idee en begeleiding heb. LB bedankt voor de tip dat doe ik misschien nog.

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37161

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Mooie basis. En ja, ik zou zeker in de hoek van de eerste tak als nieuwe hoofdstam denken, als je daar genoeg loof aan hebt. Het verloop van de stam naar boven voorbij de eerste tak is erg recht. Om daar een mooie beweging in the krijgen kan lastig zijn. Maar dat kan wel pijn doen, de rest weg te halen. En inderdaad: niet afgaan van een foto-advies. Iemand naast je met de boom voor je op tafel levert vaak veel betere ideeen op.

Als je geduld hebt, kan je de rest marcotteren en als nieuwe boom beginnen. Twee voor de prijs van een. Dat zou ik doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: wielcamps

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37162

• Justinvd
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor de tips Lb. Ik denk alleen dat dat moeilijk gaat omdat die eerste tak weinig loof bevat.de hoofdstam is wel bewegelijk hoor hij wijkt met een kromming 6 cm af van het midden van de stam en dan weer terug naar het midden zoals te zien in de tekening. Verder gaat hij iets in de diepte tijdens de kromming en dan terug.

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37166

• Justinvd
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 2

Hier een schets van een mogelijk idee. Ik weet niet of die bladerdekken goed te vormen zijn. Het is een schets dus de precieze stand van de takken enzo niet op letten. Heb wel gelet op de hoogte waar de takken beginnen en verhouding van stam tot hoogte en grond tot tak etc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37175

• wes
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 70

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Juniperus vorming 11 jaren 6 maanden geleden #37184

• Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 138
Ik zou zelf niet alle takken aan 1 kant van de stam doen,ziet er een beetje raar uit.

Groet

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren