Onderwerp:

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77569

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik ben een paar keer komen terug zien naar deze. Moeilijk geval... maar zou de boom er geen baat bij hebben om de 2 verticale takken ( grote links en kleinere rechts) wat naar buiten te buigen ( als dat nog mogelijk is) ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77571

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

LucRoux schreef : Ik ben een paar keer komen terug zien naar deze. Moeilijk geval... maar zou de boom er geen baat bij hebben om de 2 verticale takken ( grote links en kleinere rechts) wat naar buiten te buigen ( als dat nog mogelijk is) ?

Dat zou inderdaad een optie zijn, maar of dat nog lukt... het is het proberen waard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77589

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

LucRoux schreef : Ik ben een paar keer komen terug zien naar deze. Moeilijk geval... maar zou de boom er geen baat bij hebben om de 2 verticale takken ( grote links en kleinere rechts) wat naar buiten te buigen ( als dat nog mogelijk is) ?

net even geprobeerd, dat gaat hem niet worden; er zit maar weinig beweging in, met risico van afbreken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77591

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef :

LucRoux schreef : Ik ben een paar keer komen terug zien naar deze. Moeilijk geval... maar zou de boom er geen baat bij hebben om de 2 verticale takken ( grote links en kleinere rechts) wat naar buiten te buigen ( als dat nog mogelijk is) ?

net even geprobeerd, dat gaat hem niet worden; er zit maar weinig beweging in, met risico van afbreken.


Marco, al eens een draadspanner geprobeerd? Die kan je heel rustig per dag/week/... wat bij aandraaien, tak wat tijd geven, weer wat aandraaien... Is misschien een optie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77592

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

LucRoux schreef :

Marco buijsman schreef :

LucRoux schreef : Ik ben een paar keer komen terug zien naar deze. Moeilijk geval... maar zou de boom er geen baat bij hebben om de 2 verticale takken ( grote links en kleinere rechts) wat naar buiten te buigen ( als dat nog mogelijk is) ?

net even geprobeerd, dat gaat hem niet worden; er zit maar weinig beweging in, met risico van afbreken.


Marco, al eens een draadspanner geprobeerd? Die kan je heel rustig per dag/week/... wat bij aandraaien, tak wat tijd geven, weer wat aandraaien... Is misschien een optie?

Waaraan zou ik die kunnen bevestigen dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77594

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik zie twee opties: ofwel bouw je een soort staketsel rond de boom ( 2 verticale en 1 of 2 horizontale zodat de verticale niet uit elkaar gedrukt worden) en maak daar je draadspanners aan zodat je kan trekken aan de takken , of je zet de spanner tussen de twee takken en duwt ze uit elkaar. Op een 2d foto is moeilijk te zien welke optie de beste kans heeft- beetje priegelen en proberen zou ik zeggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77596

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
twee dunne plaatjes tussen tak en stam steken. Daar een blokje hout tussen doen. Dan heb je een verstelbaar wigje, wat je door het blokje verder naar beneden te duwen breder kan maken. Die duwt de tak en stam uit elkaar. Niet mooi. Wel effectief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77598

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Zoals ik het zie heeft eender welke poging en/of methode om de takken uit te buigen het risico dat niet de tak nog plooit maar eerder uitscheurt aan de stam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77599

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Ivan schreef : Zoals ik het zie heeft eender welke poging en/of methode om de takken uit te buigen het risico dat niet de tak nog plooit maar eerder uitscheurt aan de stam.


.. waar een wil is , is een weg :)
Als het echt moet, en er komt te veel druk op die oksel kan je het onderste stuk van de tak met draad aan de stam vastmaken zodat afscheuren vermeden wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata in progress 5 jaren 5 maanden geleden #77600

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Marco, nog een idee- het zet je wel een aantal jaren terug, maar goed..
aan de linkerkant kan je dan 1 deel van de vork omhoog laten gaan en het andere deel het lagere stuk laten uitvullen. Rechts gewoon terug opbouwen...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts