Onderwerp:

Quercus Pubescens 5 jaren 8 maanden geleden #75924

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Marco buijsman schreef :

dennisfranx schreef : Bij mij op cursus is er iemand die zelf een goedje heeft gemaakt wat doodhout vermoedelijk levenslang beschermd het is transparant en je ziet er werkelijk niets van wellicht ook toepasbaar op de schors dat weet ik niet zeker maar zou het eventueel voor je kunnen na vragen als je dat wilt

Dank je Dennis!
maar zoals anderen ook al zeggen lijkt het mij ook niet verstandig om het op die manier te doen. Ik vergelijk het maar met houtrot in een kozijn: eerst al het slechte hout weghalen tot het niet-rotte deel, dan impregneren en tenslotte vullen met vuller. Haal je niet het al vergane hout goed weg, dan zal het onder de vuller verder rotten..


T was maar een gedachte
Tom vinken het is niet het goedje wat jij bedoeld overigens ik weet niet de naam maar wel dat het een eigen scheikundig gemaakt iets is.

Mijn gedachte was als het van binnenuit rot kun je het misschien uithollen tot het nog harde hout en dan van twee kanten behandelen om de schors misschien te kunnen behouden wellicht wat ver gezocht hoor
Heb een aantal foto's gezien laatst van bomen die ook uitgehold werden omdat ze van binnenuit aan het rotten waren en deze werden gevuld met een soort epoxy en sommige met mortel om het rottings proces te stoppen
Maarja misschien gaat het allemaal wat te ver hoor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 8 maanden geleden #75936

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35

dennisfranx schreef :

Marco buijsman schreef :

dennisfranx schreef : Bij mij op cursus is er iemand die zelf een goedje heeft gemaakt wat doodhout vermoedelijk levenslang beschermd het is transparant en je ziet er werkelijk niets van wellicht ook toepasbaar op de schors dat weet ik niet zeker maar zou het eventueel voor je kunnen na vragen als je dat wilt

Dank je Dennis!
maar zoals anderen ook al zeggen lijkt het mij ook niet verstandig om het op die manier te doen. Ik vergelijk het maar met houtrot in een kozijn: eerst al het slechte hout weghalen tot het niet-rotte deel, dan impregneren en tenslotte vullen met vuller. Haal je niet het al vergane hout goed weg, dan zal het onder de vuller verder rotten..


T was maar een gedachte
Tom vinken het is niet het goedje wat jij bedoeld overigens ik weet niet de naam maar wel dat het een eigen scheikundig gemaakt iets is.

Mijn gedachte was als het van binnenuit rot kun je het misschien uithollen tot het nog harde hout en dan van twee kanten behandelen om de schors misschien te kunnen behouden wellicht wat ver gezocht hoor
Heb een aantal foto's gezien laatst van bomen die ook uitgehold werden omdat ze van binnenuit aan het rotten waren en deze werden gevuld met een soort epoxy en sommige met mortel om het rottings proces te stoppen
Maarja misschien gaat het allemaal wat te ver hoor


Als de sapstroom op een bepaalde plaats is weggevallen in de stam of tak dan valt ook de ontwikkeling van de schors daar stil en ga je dan op termijn altijd het verschil zien tussen de schors op de plaats van het dode en het levende gedeelte
Zou dus maar tijdelijk zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 8 maanden geleden #75937

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Tom Vink schreef :

dennisfranx schreef :

Marco buijsman schreef :

dennisfranx schreef : Bij mij op cursus is er iemand die zelf een goedje heeft gemaakt wat doodhout vermoedelijk levenslang beschermd het is transparant en je ziet er werkelijk niets van wellicht ook toepasbaar op de schors dat weet ik niet zeker maar zou het eventueel voor je kunnen na vragen als je dat wilt

Dank je Dennis!
maar zoals anderen ook al zeggen lijkt het mij ook niet verstandig om het op die manier te doen. Ik vergelijk het maar met houtrot in een kozijn: eerst al het slechte hout weghalen tot het niet-rotte deel, dan impregneren en tenslotte vullen met vuller. Haal je niet het al vergane hout goed weg, dan zal het onder de vuller verder rotten..


T was maar een gedachte
Tom vinken het is niet het goedje wat jij bedoeld overigens ik weet niet de naam maar wel dat het een eigen scheikundig gemaakt iets is.

Mijn gedachte was als het van binnenuit rot kun je het misschien uithollen tot het nog harde hout en dan van twee kanten behandelen om de schors misschien te kunnen behouden wellicht wat ver gezocht hoor
Heb een aantal foto's gezien laatst van bomen die ook uitgehold werden omdat ze van binnenuit aan het rotten waren en deze werden gevuld met een soort epoxy en sommige met mortel om het rottings proces te stoppen
Maarja misschien gaat het allemaal wat te ver hoor


Als de sapstroom op een bepaalde plaats is weggevallen in de stam of tak dan valt ook de ontwikkeling van de schors daar stil en ga je dan op termijn altijd het verschil zien tussen de schors op de plaats van het dode en het levende gedeelte
Zou dus maar tijdelijk zijn.


Ah dat is iets waar ik niet aan gedacht had
Gaat dat ook zo snel bij een boom zoals deze die al best een "oude" schors heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 8 maanden geleden #75941

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Ik durf daar geen tijd op plakken maar alles wat leeft verander voortdurend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 7 maanden geleden #76675

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Eind juli heb ik de boom weer licht teruggesnoeid en volledig bedraad. Vandaag heb ik hem weer meegenomen naar de Manuele Germade bonsaischool, waar de puntjes nog eens op de I gezet zijn. Hij gaat als een speer, als zeg ik het zelf!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 7 maanden geleden #76677

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Hmm, waar heb ik die nog gezien.
Echt een sjieke boom, he?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 7 maanden geleden #76679

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

Tom Haest schreef : Hmm, waar heb ik die nog gezien.
Echt een sjieke boom, he?


Tsja.. uhhhh... geen idee! ;-)
Thanks Tom, Ik kijk uit naar de komende jaren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 7 maanden geleden #76683

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Wij allemaal, marco.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 7 maanden geleden #76694

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Zeer mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus Pubescens 5 jaren 7 maanden geleden #76748

  • Michaelb
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 2
Zeer mooie boom!
Doet me denken aan een oud vrouwtje dat gebukt rondloopt :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts