Onderwerp:

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75320

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik kan enkel maar jaloers zijn.
Echt prachtige bomen dit en vooral leuk dat er meerdere van bestaan. Gaat er ene dood, dan haal je gewoon een andere.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75323

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik krijg het gevoel dat mijn boom niet als vol wordt aangezien. Waarom deze denigrerende opmerkingen?

Ik heb er overigens wel een echt plan mee. Meer volgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75328

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Omdat dit soort bomen zelfs voor jou onder het niveau zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75333

  • Dohmen
  • Dohmen's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik vraag me af waarom jullie zo hoog in de bol hebben en deze boom afkeuren omdat die EASY is ? Nou ik heb vandaag een gezaaid als amateur en ben erg benieuwd naar het boompje. :blink:

Mooie boom ben benieuwd wat je plannen zijn voor het boompje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75346

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Hoog in de bol? Er mag eens gelachen worden ook zeker?
Mooi. Tja, best dat smaken verschillen.

Wat is je plan dan, jelle?
Ik dacht door de aankondiging dat het om een grapje ging. En ik denk dat er zo nog zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75348

  • Dohmen
  • Dohmen's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 2

Tom Haest schreef : Hoog in de bol? Er mag eens gelachen worden ook zeker?
Mooi. Tja, best dat smaken verschillen.

Wat is je plan dan, jelle?
Ik dacht door de aankondiging dat het om een grapje ging. En ik denk dat er zo nog zijn.


Hey Tom ,

Er mag zeker gelachen worden, maar als je het zo leest zie ik de grap er niet van in het zal wel aan mij liggen jullie kennen mekaar al enig tijdje excuses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75352

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Jellevanlooy schreef : Omdat dit soort bomen zelfs voor jou onder het niveau zijn?


We zullen zien. Op dit moment was het vooral lastig om de boom in de voorgeschreven stijl te vormen.
Ik denk dat jouw en mijn docent een andere fylosofie hebben wat betreft bonsai. In ieder geval wordt er bij mijn lessen niet naar de boom an sich gekeken maar naar de overwegingen waarom een bepaalde boom gekozen is, en de stappen die je zet om tot de best mogelijke boom te komen die er in zit.

Niet elke boom wordt gemaakt voor een tentoonstelling. Sterker nog, daar wordt ik niet toe opgeleid. Het doel is niet om tentoonstellingen te overmeesteren. Maar om op een gedegen manier een bonsai te vormen op basis van het materiaal dat voorhanden is. En ja, daar wordt ook aangeraden om aan zeer jong materiaal te werken, omdat je daarmee de mooiste bomen kan maken, zonder grote littekens.

Een volgende keer als je denkt dat bepaalde planten beneden het nivo van een bepaald persoon zijn, kan je je natuurlijk ook afvragen: Waarom ziet hij wel wat in deze plant. Mis ik iets? Dat vind ik persoonlijk het meest leerzame op dit moment in de lessen die ik volg: Er zijn altijd 10 mogelijkheden om tot een boom te komen, ookal zou je eigenlijk op het eerste gezicht de boom de kliko in donderen.

Maar goed. Ik zal een poosje wachten met een inhoudelijk update. Wellicht dat dan duidelijker is wat ik voor ogen heb met de plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75354

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Dohmen schreef :

Tom Haest schreef : Hoog in de bol? Er mag eens gelachen worden ook zeker?
Mooi. Tja, best dat smaken verschillen.

Wat is je plan dan, jelle?
Ik dacht door de aankondiging dat het om een grapje ging. En ik denk dat er zo nog zijn.


Hey Tom ,

Er mag zeker gelachen worden, maar als je het zo leest zie ik de grap er niet van in het zal wel aan mij liggen jullie kennen mekaar al enig tijdje excuses


Hey Dohmen,

Maak je geen zorgen. Thom en ik kennen elkaar een beetje, en de trend die in het eerste topic gezet heeft lookt dit soort reacties een beetje uit. Maar.. Dat neemt niet weg dat ik heel serieus met de boom bezig ben. Al was het alleem maar om te kijken wat nu echt haalbaar is. Ik heb dat ook eerder met een ficus uit dezelfde categorie gedaan.

Het probleem met dit soort planten is dat ze 13 in een dozijn zijn. En daarom afgedaan worden als niet geschikt. Echter, met een 5 jaar ontwikkelingsplan erbij kan je er wel wat uithalen. En dat wil ik met deze boom doen.

Ik volg lessen, waarin gedurende een 8 jaar durende leergang alle aspecten van bonsai worden bijgebracht. Van de achterliggende gedachte & het respect voor de natuur en elkaar, tot de stijlvormen en boomsoorten. Onderdeel hiervan is dat het de bedoeling is dat je van de hoofd plantenfamilies een exemplaar hebt, en van elke tijlvorm ook een. En dit weekend gingen we aan een stijlvorm werken die ik niet heb, en niet echt interessant vind.Vandaar wat eenvoudigere plant dan ik normaal gesproken gebruikt zou hebben.

Gelukkig heb ik dan een docent die dat helemaal snapt, en weet dat ik ook heel andere bomen heb staan. Die gaat dus mee met mij in mijn keuze, en denkt met mij hoe je hieruit een boom kan maken in de gewenste stijlvorm. De basis hierbij is altijd: Wat heeft de boom nu waar je op verder kan bouwen. En hoe doen we dit zonder grote ingrepen die sporen achterlaten die in de uiteindelijke bonsai nog duidelijk zichtbaar zijn. Daarbij dus ook altijd de vraag: Hoe volwassen is het materiaal waarmee je begint. Hij is niet per se een voorstander van het grootschalige zaag en freeswerk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75355

  • Dohmen
  • Dohmen's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 2

leatherback schreef :

Dohmen schreef :

Tom Haest schreef : Hoog in de bol? Er mag eens gelachen worden ook zeker?
Mooi. Tja, best dat smaken verschillen.

Wat is je plan dan, jelle?
Ik dacht door de aankondiging dat het om een grapje ging. En ik denk dat er zo nog zijn.


Hey Tom ,

Er mag zeker gelachen worden, maar als je het zo leest zie ik de grap er niet van in het zal wel aan mij liggen jullie kennen mekaar al enig tijdje excuses


Hey Dohmen,

Maak je geen zorgen. Thom en ik kennen elkaar een beetje, en de trend die in het eerste topic gezet heeft lookt dit soort reacties een beetje uit. Maar.. Dat neemt niet weg dat ik heel serieus met de boom bezig ben. Al was het alleem maar om te kijken wat nu echt haalbaar is. Ik heb dat ook eerder met een ficus uit dezelfde categorie gedaan.

Het probleem met dit soort planten is dat ze 13 in een dozijn zijn. En daarom afgedaan worden als niet geschikt. Echter, met een 5 jaar ontwikkelingsplan erbij kan je er wel wat uithalen. En dat wil ik met deze boom doen.

Ik volg lessen, waarin gedurende een 8 jaar durende leergang alle aspecten van bonsai worden bijgebracht. Van de achterliggende gedachte & het respect voor de natuur en elkaar, tot de stijlvormen en boomsoorten. Onderdeel hiervan is dat het de bedoeling is dat je van de hoofd plantenfamilies een exemplaar hebt, en van elke tijlvorm ook een. En dit weekend gingen we aan een stijlvorm werken die ik niet heb, en niet echt interessant vind.Vandaar wat eenvoudigere plant dan ik normaal gesproken gebruikt zou hebben.

Gelukkig heb ik dan een docent die dat helemaal snapt, en weet dat ik ook heel andere bomen heb staan. Die gaat dus mee met mij in mijn keuze, en denkt met mij hoe je hieruit een boom kan maken in de gewenste stijlvorm. De basis hierbij is altijd: Wat heeft de boom nu waar je op verder kan bouwen. En hoe doen we dit zonder grote ingrepen die sporen achterlaten die in de uiteindelijke bonsai nog duidelijk zichtbaar zijn. Daarbij dus ook altijd de vraag: Hoe volwassen is het materiaal waarmee je begint. Hij is niet per se een voorstander van het grootschalige zaag en freeswerk.



Hallo bedankt voor de fijne uitleg ik heb momenteel nu ook zaailingen staan van dit soort. Het klinkt heel interessant om lessen te volgens voor een bonsai waar zou je deze kunnen volgen in omgeving zuid Limburg ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bonsai gekocht 5 jaren 9 maanden geleden #75356

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik ben benieuwd lb!
Met genoeg tijd aan je zijde en het continue maken van de juiste keuzes is van alle planten uiteindelijk iets te maken ook van malsai
Marco Buijsman heeft hier al een paar mooie voorbeelden van op het forum gezet !
Maar ook ik dacht dat je een grapje maakte ;)

@Dohmen
Niks mis met zaaien of mensen die beginnen met dit soort materiaal enkel heeft leatherback al heel wat planten op het forum gedeeld die veel meer potentie hebben daardoor is waarschijnlijk de indruk gewekt dat dit een grapje was maar zoals lb al aangeeft heeft hij toch een plan gemaakt voor dit boompje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren