Onderwerp:

Larix bos voor beginners 3 jaren 6 maanden geleden #88186

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
heel erg bedankt voor deze informatie met ons te delen, ik als beginner kan hieruit echt heel veel opsteken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #88973

  • Diluca
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Voor diegenen die graag een larix bos van eenvoudig haagmateriaal willen maken zoals beschreven in de voorgaande posts is het moment aangebroken om tot actie over te gaan.
Januari en februari zijn de goede maanden om hier werk van te maken.
Let wel op als je zo'n bos maakt nu dat je het verder kan beschermen tegen de nog komende vorst.
Larix is een zeer sterke plant en kan heel sterke vorst verdragen, maar niet als ze juist verplant zijn.
Je kan alvast deze maand gaan uitkijken voor het nodige plantmateriaal, en zorg dat je dan al een schaal liggen hebt om ze op te planten.
Voor de liefhebbers, ik heb nog 3 schalen die specifiek voor een bosbeplanting gemaakt zijn te koop.
Hierin zijn talloze bindgaten voorzien met uitsparingen langs de onderkant om de draad in weg te werken zoadat je daar niets van ziet. Alle schalen zijn vorstbestendig gebakken op meer dan 1200°
Ik zal er foto's van bijvoegen.
Je kan ze ook op een platte steen zetten, of als je een platte schaal hebt, kan dat ook?
Je kan dan best een ijzeren netje in de pot of op de steen vastmaken, daar kan je dan bind draden aan vastmaken om het grote aantal bomen in de juiste stand te binden.
Als jullie nog vragen hebben zal ik die trachten zo goed mogelijk te beantwoorden.
Groeten Luc.
€40 41 x 29cm

€70 40 x 23cm

€70 45 x 25 cm

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, Panda, Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #88999

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Zoals ik al eerder vermeld had zou ik ook graag wel zo een larix bos opbouwen, maar ik heb alleen niet de mogelijkheid om deze te beschermen tegen de nog komende vorst dus dan kan ik beter wachten tot ongeveer maart veronderstel ik?
En waarschijnlijk nog een domme vraag, maar om goed startmateriaal te vinden kan ik dan best naar een boomkwekerij gaan of kan je deze ook vinden nu in een doorsnee tuincentrum ? In bv. Intratuin kon ik deze een maand geleden nog niet vinden.. was dit misschien te vroeg of zouden ze deze bomen een heel jaar door moeten verkopen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #89000

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Gewoon naar een boom/plantenkweker gaan , daar vind je ze wel
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #89001

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dilute: fantastisch resultaat die schalen, geweldig gedaan!!!!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #89002

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

LucRoux schreef : Dilute: fantastisch resultaat die schalen, geweldig gedaan!!!!!


Ik bedoelde natuurlijk Diluca ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #89003

  • Diluca
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Jason schreef : Zoals ik al eerder vermeld had zou ik ook graag wel zo een larix bos opbouwen, maar ik heb alleen niet de mogelijkheid om deze te beschermen tegen de nog komende vorst dus dan kan ik beter wachten tot ongeveer maart veronderstel ik?
En waarschijnlijk nog een domme vraag, maar om goed startmateriaal te vinden kan ik dan best naar een boomkwekerij gaan of kan je deze ook vinden nu in een doorsnee tuincentrum ? In bv. Intratuin kon ik deze een maand geleden nog niet vinden.. was dit misschien te vroeg of zouden ze deze bomen een heel jaar door moeten verkopen ?

Hey Jason,
Voor het planrtmateriaal ga je eerder naar een boomkwekerij dan een plantencenter, boomkwekers hebben dat zeker.
wachten tot in maart is geen goed idee, larix moet vroeg verpot worden, voor ze groen zien, en laat larix nu net een soort zijn die snel uitlopen. Ik verpot larix ten laatste in februari.
Bij dat jonge haagmateriaal is het minder erg als je het te laat doet, maar beter van niet.
Als je niet beschermd kan zetten is dat geen probleem hoor, zet hem dan zo goed mogelijk beschut, en als het vriest zet je hem op een deken en wikkel je dat verder rond de pot. En vervolgens leg je dan nog een flies over de plant.
Het moet al hard vriezen dan, voor je schade gaat hebben.



Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #89013

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Bedankt luc, ik ga opzoek naar materiaal :)
Nog iets wat me niet duidelijk is, als je een bos samenstelt is het dan de bedoeling dat je dan al ineens in de juiste schaal beplant, waar je deze lang in kan laten staan ? Ik vermoed dat een bos verstoren niet zo evident is, of kan je ook een bos eerst aanplanten in een houtenkist en later in een schaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #89014

  • Diluca
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
wordt meestal rechtstreeks in de juiste schaal gedaan.
Het kan wel van ze eerst in een houten bak te zetten, maar het nadeel is, als je dan een schaal vindt dat je compositie dan juist moet passen. En je moet dan zeker wachten tot alles stevig in mekaar is gegroeid, anders valt heel de compositie terug uit mekaar.
Ik zou ze rechtstreeks in een gepaste schaal zetten. Of op een platte steen.
Als je ze op een platte steen zet maak je eert een muurtje van een mengsel van Keto en acadama, en dat kan je dan opvullen met een korrelig grondmengsel.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix bos voor beginners 3 jaren 3 maanden geleden #89017

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Diluca, ik heb je een prive berichtje gestuurd, met de vraag of je misschien ook een maatje grotere schaal kan maken voor mij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren