Onderwerp:

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92472

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Systeem functioneert, afgezien van het feit dat de zwenksproeier (soms plots) niet meer zwenkt. Wellicht tijd om eens te reinigen. Ik ga er evenwel geen ontkalker in gebruiken. Zijn er alternatieven? Schoonmaakazijn bijvoorbeeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92484

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 43

Diluca schreef : Daarom is het zo belangrijk om goeie grondmengsels te gebruiken. Dan kan je je bomen niet verzuipen.
Wat denk je dat er gebeurt als het elke dag, een week aan een stuk veel regent?
Dan krijgen die bomen ook teveel water, die sterven daar niet van hoor, je mag niet teveel bang hebben dat ze is even teveel water zouden krijgen.
Te weinig is veel erger.
Groeten Luc


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dit legt er aan waar ze staan. Even te veel of te kort water hebben is te overzien, maar langdurig andere omstandigheden kan fataal zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92487

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Fredb schreef :

Diluca schreef : Daarom is het zo belangrijk om goeie grondmengsels te gebruiken. Dan kan je je bomen niet verzuipen.
Wat denk je dat er gebeurt als het elke dag, een week aan een stuk veel regent?
Dan krijgen die bomen ook teveel water, die sterven daar niet van hoor, je mag niet teveel bang hebben dat ze is even teveel water zouden krijgen.
Te weinig is veel erger.
Groeten Luc


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dit legt er aan waar ze staan. Even te veel of te kort water hebben is te overzien, maar langdurig andere omstandigheden kan fataal zijn.


Bij een goed doorlatend substraat eigenlijk niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92491

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 43
dat snap ik. Maar ik neem aan dat je het substraat uitzoek wat het meest bij jou omstandigheden past, zodat je met b.v. met 1x per dag watergeven toe kan, Bij langdurige regendagen kan dit dan te veel zijn.

Neem je een droger substraat, zodat dit dan aankan, heb je weer een probleem met lange periode droge dagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92492

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik kies standplaats en substraat op wat ik niet kan controleren. Dat is het weer. Bij droog weer giet ik vaker. Op hete dagen (30+) kan dat betekenen dat midden op de dag een paar minuten de sprinklers lopen, en er voor en na het werk gegoten wordt. Voordeel is dat ik mijn bomen 12 maanden per jaar in weer en wind kan laten staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92493

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Fredb schreef : dat snap ik. Maar ik neem aan dat je het substraat uitzoek wat het meest bij jou omstandigheden past, zodat je met b.v. met 1x per dag watergeven toe kan, Bij langdurige regendagen kan dit dan te veel zijn.

Neem je een droger substraat, zodat dit dan aankan, heb je weer een probleem met lange periode droge dagen.

Ik neem aan dat je dan weer spreekt over iets mengen van potgrond onder het substraat zodat het langer nat blijft?
Ik werk dan waarschijnlijk met wat jij "een droger substraat" noemt, alleen korrels, want water geven kan je zoveel je wil.
Wat doe jij dan bij langdurige periodes van regen? Iets over die potten leggen?
Ik doe niks en ik heb nog nooit wortelrot gehad.
Bij een goed doorlatend substraat heb je nooit teveel last van teveel water.
En ja, je moet dan wel goed opvolgen met water geven in de droge periodes, maar ik neem aan dat je dat dan ook doet.
Ik spreek uit mijn eigen ondervinding en ik heb nog nooit problemen gehad met "teveel" water.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92494

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108

Diluca schreef :

Fredb schreef : dat snap ik. Maar ik neem aan dat je het substraat uitzoek wat het meest bij jou omstandigheden past, zodat je met b.v. met 1x per dag watergeven toe kan, Bij langdurige regendagen kan dit dan te veel zijn.

Neem je een droger substraat, zodat dit dan aankan, heb je weer een probleem met lange periode droge dagen.

Ik neem aan dat je dan weer spreekt over iets mengen van potgrond onder het substraat zodat het langer nat blijft?
Ik werk dan waarschijnlijk met wat jij "een droger substraat" noemt, alleen korrels, want water geven kan je zoveel je wil.
Wat doe jij dan bij langdurige periodes van regen? Iets over die potten leggen?
Ik doe niks en ik heb nog nooit wortelrot gehad.
Bij een goed doorlatend substraat heb je nooit teveel last van teveel water.
En ja, je moet dan wel goed opvolgen met water geven in de droge periodes, maar ik neem aan dat je dat dan ook doet.
Ik spreek uit mijn eigen ondervinding en ik heb nog nooit problemen gehad met "teveel" water.
Groeten Luc.


Hoe vaak geef jij in de zomer water als ik vragen mag? Ik ben zelf dit jaar begonnen met substraat en meng er altijd wat turf doorheen en moet toch echt 2 en soms 3 keer water geven. Hoe zou dat moeten met enkel korrelig substraat vraag ik mij dan af.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92496

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Zatoichi schreef :
Hoe vaak geef jij in de zomer water als ik vragen mag? Ik ben zelf dit jaar begonnen met substraat en meng er altijd wat turf doorheen en moet toch echt 2 en soms 3 keer water geven. Hoe zou dat moeten met enkel korrelig substraat vraag ik mij dan af.

Gr. David


Ik geef op het moment elke dag, of om de dag water. Het is vochtig en koel. De laatste jaren bij de nagenoeg 40C weken heb ik 's ochtends en 's avonds gegoten, en midden op de dag 10 minuten de vernevelaar aan de timer gehangen zodat midden op de dag alles even vochtig is. Geen enkel probleem geweest.

Gieten is bij mij met een broes de hele pot nat, langzaam langs de tafels lopende. En bij heet weer een tweede keer er overheen, 10 minuten later (Oftewel, een tweede rondje lopen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92511

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
1,2 of 3 keer, afhankelijk van het weer.
Ik giet ook niet alle bomen altijd op dezelfde manier.
Naargelang de soort meer of minder.
Met dit weer is het meestal maar één keer per dag, soms ook maar selectief, niet alles hoeft altijd gegoten worden.
Groeten Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 7 maanden geleden #92514

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik doe het al jaren met een zwenksproeier als ik op verlof ga. Alle bomen samen in de groententuin, zwenksproeier erop, een beetje experimenteren hoe lang/hoe ver/hoe breed, timer erop ( gardena) en hop, je kan gerust vertrekken. Ik sproei voor heet weer, zoals Luc zegt met een goed substraat loopt het teveel er toch los door. Dit jaar waren wij weg toen het hier een halve ( hele) zondvloed was. Bomen allemaal ok behalve mijn mame boompje maar dat was mijn eigen stomme fout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren