Onderwerp:

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54612

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Als je voor bonsai gekweekt startmateriaal gaat, is 40 euro dan niet weinig?

Telt een boomkwekerij ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54619

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
We zitten nog even in voorstel en brainstorm fase, doel van dit topic is om de meningen en ideeen te peilen.
Mij maakt het niet zoveel uit of we met tuinstruikjes, bonsai materiaal oid aan de gang gaan, belangrijk lijkt me het budget vast te stellen dan heeft iedereen gelijke kansen.

Leatherback geeft aan dat ie liever eigen plantkeuze heeft en geen collectief ingekocht. Vind ik prima, hij heeft een goed punt vwb de keuze die men maakt. Hier ben je op die manier volledig vrij in.
Naar mijn idee maakt het niet uit of je dan kijkt voor bonsai start planten of tuincentrum materiaal of een boom kweker.
Enkel voor het wedstrijd element moet dan wel aantoonbaar aan de regels voldaan wordt, zoals binnen budget.
€40,- was mijn voorstel, als we er toch een 4 jaar lopend project van maken, vind ik het niet erg om er meer aan uit te geven.
Jullie mening hierin?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54620

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik vind een ander budget nivo, en de optie kopen waar je wilt op zich prima, maar denk dat niet alle forum leden makkelijk 100e neerleggen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54627

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Vind het een leuk idee maar vrees dat het moeilijk zal worden om alles tussen 2 lijnen te krijgen.
Ik bedoel, er is een groot verschil tussen de soorten wat betreft snelheid van realisatie, zeker als er tuincentrum materiaal gebruikt zou worden. Bij vrij gebruik krijg je geen eerlijke start zoals b.v. een yamadori vs tuincentrum boompje.

Begrijp me niet verkeerd, ik steun dit initiatief heel zeker maar is complexer dan bv het taxus project waar je betreffende prijs al een zo goed als makkelijke start kan maken.

Als we er uitkomen wat de "regels" betreft wil ik graag meedoen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54631

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ben het deels met je eens David
als iemand een starter koopt is die vaak al ruw voorgevormd dus begin je gelijk met de verfijning daarvan

dus dan verlies je beoordelings punten
(als de keuze van het start materiaal mee telt in de beoordeling)
tegenover een echt nog ruwe boom van tuincentrum of kweker omdat je daar echt zelf de stijl van bepaald

het kiezen van je soort speelt natuurlijk ook mee je gaat geen Acer palmatum kopen die eigenlijk nog 10 jaar de volle grond in moet :p

waarschijnlijk kies je een soort waarmee je beseft dat je in 4 jaar een goed resultaat voor de toekomst van de boom kan neerzetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54632

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

DavidRoussel schreef : Vind het een leuk idee maar vrees dat het moeilijk zal worden om alles tussen 2 lijnen te krijgen.
Ik bedoel, er is een groot verschil tussen de soorten wat betreft snelheid van realisatie, zeker als er tuincentrum materiaal gebruikt zou worden. Bij vrij gebruik krijg je geen eerlijke start zoals b.v. een yamadori vs tuincentrum boompje.

Begrijp me niet verkeerd, ik steun dit initiatief heel zeker maar is complexer dan bv het taxus project waar je betreffende prijs al een zo goed als makkelijke start kan maken.

Als we er uitkomen wat de "regels" betreft wil ik graag meedoen ;)


De eerlijke start is er naar mijn idee juist wel. Stel dat boomkeuze vrij is, ook of het startmateriaal mag zijn, enkel loofboom en budget als beperking. Dan heeft ieder dezelfde mogelijkheden en is het een kwestie van juist zoeken en selecteren. Iedereen heeft immers dezelfde mogelijkheden.

Leuk dat je wel mee wil doen, wat zouden qua regels jouw voorkeuren zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54633

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

Matje schreef : Leuk dat je wel mee wil doen, wat zouden qua regels jouw voorkeuren zijn ?


Je zou ook kunnen als regel nemen dat iemand een boom ergens met toestemming uiteraard mag uitgraven dan is het misschien zelfs gratis maar dan maak je het moeilijker voor beginners of ben ik verkeerd?

Als je tuincentrum materiaal verkiest is dit ook prima maar dan zou ik 3 sterk groeiende soorten voorop stellen als verplicht uit te kiezen.
Prijs moet sowieso een maximum hebben zoals reeds aangegeven, denk max 40 Euro dit zou iedereen moeten aankunnen hoop ik?

Ik denk dat je juist het kunnen zou onderscheiden als je verder staat in deze hobby door met nog goedkoper dan 40 Euro materiaal iets moois te maken, just my point ;)

En niet met het project naar een professional gaan om te laten leiden uiteraard :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54635

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Dus ik denk dat we er qua regels zijn :

Boom : vrije keuze loofbomen, bonsai gekweekt start materiaal toegestaan
Budget : 40€
Aanvang : voorjaar 2017
Looptijd : 4 jaar
Update : jaarlijks
Deelname : anoniem
Winnaar : door stemmen

Inmiddels 6 geinteresseerden.

Wanneer akkoord dan graag bevestigen, dan zet ik de hele opzet definitief op een rijtje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54638

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Hoe zou je dit realiseren om de deelname anoniem te laten verlopen?
Of bedoelde je anoniem stemmen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Loofbomen wedstrijd 2017 idee 7 jaren 6 maanden geleden #54640

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Deelname anoniem heb ik al eerder beschreven.
Wanneer iemand zich aanmeld stuur ik per pb mijn emailadres, daar stuur je dan de foto van je boom heen en als ik alle deelname foto's binnen heb, maak ik een nieuw topic met een bericht met alle foto's op een rij met een deelname nummer. Jaarlijks de updates op de zelfde wijze. Zo staan ook meteen alle bomen overzichtelijk op een rij en kan de progressie goed gezien worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts