Onderwerp:

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86176

  • rubenscheer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 0
Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit zou kunnen betekenen? Ik geef dit boompje 1x per dag water. Eind van de dag. Het boompje staat vanaf de ochtend tot 14:00 uur in de volle zon.

Betekent dit teveel of te weinig water?

Bedankt alvast.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86178

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb nog geen jeneverbessen de toppen zien afstoten voor te veel water. Te nat is waarschijnlijker. Staat de plant in "potgrond"?

Je geeft geen bladmest, hebt niet gespoten en de boom staat in de buitenlucht. toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86182

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Ruben, het is veel beter om je boom altijd 's-ochtends vroeg water te geven, waarna de boom met nog een beetje "restvocht" in de grond de nacht ingaat.
Als je je bomen 's-avonds aan het eind van de dag pas water geeft, blijft de wortelkluit veel te nat en krijg je mogelijk rottende wortels en zoals nu bruine uiteinden van het loof. Bij heel erg warm weer moet je wel eens 2 x op een dag sproeien/water geven maar die 2e x niet in de avond.
Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86183

  • rubenscheer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja hij stond in potgrond. Vandaag heb ik hem verpot met nieuwe soil. Ene helft akadama en andere helft 30% bims, zeoliet en lava granulaat.

Misschien beter om hem in de ochtend water te geven dus. Als ik wakker wordt tussen half 9 en 9 dan schijnt de zon volop op de boompjes. Kan ik ze dan alsnog water geven? In de volle zon? En met deze temperaturen|(20 graden zon), moeten ze dan 2x water hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86184

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn bomen krijgen momenteel elke avond een uurtje voor zonsondergang water. Dan hebben ze de hele nacht de tijd om het op te nemen. Het idee dat planten daarvan rottende wortels krijgen.. Ik weet niet waar dat vandaan komt maar het is niet geheel logisch.

Als het heel warm wordt, zeg, 30+c, krijgen ze ook inde vroege ochtend een slok.

In de praktijk moet je je planten leren kennen. Kijken wat werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86187

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Jelle, dat heb ik van John van der Laan geleerd. Een hele bekende bonsaist. Maar die zul je misschien niet kennen als je Kimura ook niet kent.

Ruben, als het regent en het is bloedheet hoef je ook niet bang te zijn dat je blad verbrand.. En die 2e x water geven/gieten schreef ik al, als het heel warm weer is, niet bij 20 graden.
Je ziet dat in bonsai-land de meningen wel eens verschillen en het is moeilijk de beste methode hieruit te kiezen.
Misschien als je googled op sites van bekende bonsaisten zoals Teunis Jan Klein (kun je ook bellen), waar ik ook nog cursus van heb gehad, kun je nog meer te weten komen.
Misschien is het ook wel leuk om te weten hoe andere leden op dit forum er over denken.
Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rubenscheer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86188

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik geef geregeld in de avond ook nog water als ik vind dat ze dan nodig hebben en evt in de ochtend gewoon weer als ik zie dat het nodig is is het niet nodig word het wat later op de dag weer een plens water en nog geen problemen gehad met wortel rot oid.
Mijn gedachte:
Mijn grond is een korrelsubstraat al het water dat er teveel in gaat loopt er zo weer uit, wel zorg ik s'avonds dat het loof dan droog blijft met watergeven ivm eventuele schimmel vorming op de bladeren van de loofbomen.

De boom in kwestie stond in potgrond en dat blijft zowiezo al veel langer nat en zorgt dus sneller voor de bijbehorende problemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rubenscheer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86195

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Griekse bonsai schreef : Hoi Jelle, dat heb ik van John van der Laan geleerd. Een hele bekende bonsaist. Maar die zul je misschien niet kennen als je Kimura ook niet kent.


Tsja, ik ben niet zo van het smijten met namen. Als je dan iets verkeerd begrepen hebt doe je de persoon die je denkt te eren schade toe. Dus ik geef liever mijn eigen ervaringen mee, in plaats van me te staven op wat anderen zeggen.

Bij Kimura was ik 3 jaar geleden op bezoek.
John van de Laan ken ik beter dan je wellicht zou denken. Maar het is niet de persoon waar ik mijn informatie vandaan haal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86212

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Dennis, precies, deze boom stond in potgrond en alleen in de ochtend in de zon, dat is denk ik vragen om problemen. Als de boom dan s'-avonds water krijgt en eventueel op een verkeerde plaats staat kun je schimmel verwachten.

Jelle, het is niet zo dat ik met namen smijt, maar in een topic wil men graag de informatie-achtergrond weten, dus bij deze. John van der Laan heeft vele artikelen geschreven in het Bonsaiblad oa ook over watergeven in de ochtend zoals ik hier schreef. Ik zuig het niet uit mijn grote duim. Het is geen aanval op jou maar ik denk dat we gewoon iets anders water geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus procumbens nana bruine / witte toppen 3 jaren 10 maanden geleden #86225

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
3 jaar geleden heb ik een pas aangekochte procumbens omhoog bedraad. Nu net dat ene dingetje wat je niet hoort te doen met deze soort. Geen idee hoe de boom er frontaal uitziet? ... mss heeft het daarmee te maken. Ook kan een plotse verandering van klimaat/standplaats altijd wel een reactie met zich meebengen als dat te bruusk gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren