Onderwerp:

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86372

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0

Tom Haest schreef : Het kan een combinatie zijn van dingen.
Zoals bij het verwijderen van de draad heb je msh wat takjes beschadigd en wat oud loof dat ervan tussen gaat.


Het verwijderen van de draad heb ik echt pas vorige week gedaan, dus daar ligt sowieso niet de oorzaak van het geel worden van het loof. Wat is jullie gedachten over het advies dat ik heb gekregen van de verkoper uit Spanje om met dit middel aan de slag te gaan? www.nexles.com/eu/bayer-fungicide-aliette-wg-80-20-g.html

Aangezien dit middel moeilijk is te krijgen in NL, wat voor alternatief middel zou ik kunnen gebruiken om een eventuele schimmel uit te schakelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86374

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Het naddel van bij een schimmel is dat men vaak onderstelt dat je moet spuiten met een bepaald product.
Kijk eerst om welke schimmel het gaat voor je met iets begint te spuiten.
Daarna zoek je op welk product je kan gebruiken via het actieve bestandsdeel die erin zit ( sommige actieve bestanddelen mag je ook niet mengen of 2/4 weken tussen laten voor je een ander product gebruikt.)

Eventueel stuur loof naar een labo om dit te onderzoeken, hier geven ze vaak aan met welk product je moet gebruiken.

Ook is er een schimmel tegenwoordig die op vele Sabina yamadori zit en van yamadori sabina over gaat naar gewone juniperus die ipv met alluminium met tebuconazool.

En dan ook het gele loof verwijderen.

Maar doe dit eerst en kijk hoe de boom hierop reageert.

Mvg,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86401

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0

ybonsai schreef : Het naddel van bij een schimmel is dat men vaak onderstelt dat je moet spuiten met een bepaald product.
Kijk eerst om welke schimmel het gaat voor je met iets begint te spuiten.
Daarna zoek je op welk product je kan gebruiken via het actieve bestandsdeel die erin zit ( sommige actieve bestanddelen mag je ook niet mengen of 2/4 weken tussen laten voor je een ander product gebruikt.)

Eventueel stuur loof naar een labo om dit te onderzoeken, hier geven ze vaak aan met welk product je moet gebruiken.

Ook is er een schimmel tegenwoordig die op vele Sabina yamadori zit en van yamadori sabina over gaat naar gewone juniperus die ipv met alluminium met tebuconazool.

En dan ook het gele loof verwijderen.

Maar doe dit eerst en kijk hoe de boom hierop reageert.

Mvg,


Ik heb inmiddels vrijwel al het gele/bruine loof verwijderd. Maak me wel zorgen omdat de aanzet van het loof van de meeste bosjes ook licht geel is gekleurt. Als ik die allemaal weg zou moet halen dan houdt deze Yamadori Sabina niets meer over.

Even op de zaken vooruitlopend. Welke schimmel gaat dit over? En is dit het middel waar je naar refereert? www.kabelshop.nl/Protect-Garden-Rosacur-...1EAkYASABEgLrmPD_BwE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86406

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Bij mij is het ook zo.
Volgens mij is dat normaal.
Ik zou nu even afwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86426

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Zou het eventueel kunnen dat deze boom een keer net iets te droog gestaan heeft door de felle zon in combinatie met wind?
Is maar een gedachte hoor proberen alle andere mogelijkheden uit te sluiten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86427

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Begrijp ik ;-)

Te droog op zonnige dagen (dmv te weinig water geven) weet ik vrijwel zeker van niet. Er staat hier wel eens een windje maar dan hou ik de grond altijd in de gaten. Ben sinds enkele weken ook het loof weer aan nevelen op zonnige en warme dagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86428

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hmm, ik denk dat ik zou stoppen met nevelen als er al schimmel is, warmte en vochtig is voor veel schimmels de ideale omstandigheid.
Als je bang bent voor uitdroging via het loof in de zon of op warme dagen dan tijdelijk even enkel ochtend zon geven totdat de boom weer de goede kant op gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86429

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Hm, daar had ik nog niet over nagedacht. Ben sinds enkele weken juist gaan nevelen om de Sabina meer te laten ademen, maar bij een mogelijkheid op schimmel inderdaad niet zo slim.

De boom krijgt hier sowieso enkel ‘ochtend zon’. Hij staat op een balkon (1ste verdieping) op het oosten en daar heb ik zon tussen ongeveer 9 en 14, dus zo’n 5 uurtjes zon in totaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86730

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is 2 weken geleden sinds ik al het gele loof heb verwijderd van de Sabina, maar helaas is er inmiddels weer allerlei geel loof bij gekomen. Ik moet nu echt gaan ingrijpen voordat het te laat is. Ik begrijp dat het spuiten met een schimmel bestrijdingsmiddel niet perse de oplossing hoeft te zijn, maar dat is een risico wat ik op dit moment graag zou wil nemen. Kunnen jullie mij adviseren welk middel vaak bij schimmels op Sabina's wordt toegepast?

Snap dat er niet een middel is, tegen alle schimmel, maar ybonsai had het hier laatst over "Ook is er een schimmel tegenwoordig die op vele Sabina yamadori zit en van yamadori sabina over gaat naar gewone juniperus die ipv met alluminium met tebuconazool." Welk middel zou ik hier voor in kunnen zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86733

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14
Ben je heel zeker dat het schimmel is?
Ik ben nog een prille beginneling op gebied van bonsai.... maar ben net een boek aan het doornemen van JohnYoshio Naka ... "Bonsai Techinques I"
Daar las ik het volgende;
"When the tree shows signs of mineral deficiency (yellow leaves, spotty leaves or discolored edges on leaves) apply an all purpose type of plant food that contains some copper, iron, manganese, zinc, etc
Zou het misschien een tekort aan mineralen kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren