In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Tips & ervaringen Ulmus Parviflora (Chinese iep) 10 jaren 11 maanden geleden #20536

  • Pluis0182
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Dankzij dit forum ben ik er achter dat ik een Ulmus bonsai boom heb.

Hebben jullie tips voor mij als beginner?

Enkele vragen die bij mij opkomen zijn:
- Hoe vaak moet ik nieuwe grond in de pot doen?
- Hoeveel ml water spuit je op de aarde van de bonsai?
- welke tijd is het beste om te knippen?
- het is nu begin zomer, wat kan ik dan het beste doen en laten?
- kan regenwater met pokon voeding of voldoet water ook?
- is het raadzaam om altijd water met voeding te sproeien of moet je bijv 6x in de week regenwater en 1x in de week pokon voeding met water?
- tips met snoeien
- tips met verpotten en wanneer?
- etc..?:-)

Zoals ik al zei ik ben een beginner, ik hoop veel van jullie te leren. Ben dan ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen en tips over de Ulmus Parviflora (Chinese iep) bonsai boom.

-1-
Pluis0182

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips & ervaringen Ulmus Parviflora (Chinese iep) 10 jaren 11 maanden geleden #20537

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips & ervaringen Ulmus Parviflora (Chinese iep) 10 jaren 11 maanden geleden #20538

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ook kun je op google veel vinden over de verzorging van deze soort, er staan zelfs hele soort van lessen op youtube over deze soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips & ervaringen Ulmus Parviflora (Chinese iep) 10 jaren 11 maanden geleden #20566

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
- als de pot vol zit met wortels en er geen ruimte meer is. soms 1x per jaar, soms 1x per 3-5 jaar.
- zoveel dat het door de gaten onderin eruit komt. ik spuit niet, maar giet. tussen de gietbeurten de grond lichtjes laten AANdrogen (niet UITdrogen).
flinke regen is ook een gietbeurt !!
-half 7 'sochtends (grapje !) wanneer de nieuwe groei is afgehard. grove snoei in de hersft/winter, als de boom in rust is
-doen: snoeien, bemesten, bewateren wanneer nodig. Laten: verpotten, bedraden, wortelsnoei
-regenwater is in de regel wat minder hard, dus meer geschikt. hier zijn echter veel meningen over verdeeld. Ik persoonlijk gebruik in de regel alleen regenwater. is dat niet voor handen, dan gebruik ik kraan water. Ik ken ook mensen die enkel kraanwater gebruiken, zonder problemen, maar in sommige gebieden/gemeenten is het water flink hard. Je kunt bij je water leverancier opvragen hoe hard "jouw" water is als je het echt wilt weten.
-ook hier zijn de meningen verdeeld. Ik raad aan om vaste voeding te gebruiken (korrels) bij elke giet- of regenbeurt wordt steeds een beetje afgegeven wat je plant kan opnemen. Met vast voeding heb je ook minder kans op teveel zouten onderin de pot waardoor je omgekeerde osmose zou kunnen krijgen, wat bij teveel vloeibare voeding wel weer kan. Vloeibare voeding (visemulsie, HB101) geef ik wel als bladvoeding, waar je dus je bladeren/loof mee bespuit. Midzomer niet voeden, en richting de herfst steeds minder stikstof (N) en wat meer fosfor en kalium (P-K) om de groei goed af te laten harden en je boom voor te bereiden op de komende winter.
-
-
-
is hier te lezen : www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/chinese-iep-ulmus zoals Chris als tipte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips & ervaringen Ulmus Parviflora (Chinese iep) 10 jaren 11 maanden geleden #20584

  • Pluis0182
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Gisteren ben ik langs het tuincentrum geweest en heb daar bonsai pokon gekocht voor vitale en sterke boompjes, ook heb ik ijzerdraad gekocht.

Net las ik dat korrels beter zijn, en zoja welke korrels?
Ook las ik dat blaadjes ook voeding nodig hebben, hoe duur is zo'n flesje?

Ik merk dat het materiaal duurder is dan het boompje en dat vind ik zonde. Is dat allemaal wel nodig??

Groetjes,

Een student

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips & ervaringen Ulmus Parviflora (Chinese iep) 10 jaren 11 maanden geleden #20587

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
als je hier op de site kijkt staan er bij div. soorten wel beschreven wat een goeie mix grond is, die kun je ook hier in de shop kopen of in een andere online.. het is maar net wat jij wil.

qua voeding hoef je je nog nietal te druk te maken denk ik aangezien je hem net hebt overgepot ? en straks met de aankomende zomer is bladbemesting ook niet echt fijn voor de boom geloof ik.

tip is je moet niet klakkeloos doen wat er op internet staat, je moet gewoon een beetje experimenteren ik heb ook gehad dat ik een mix maakte voor mijn oude carmona met alleen bonsaigrond en wat split (steentjes) dit werkte wel oke maar de 2e x verpotten had ik eem mix van internet gehaald met wat aanpassingen van mezelf, potgrond/split/zand en het werkte perfect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips & ervaringen Ulmus Parviflora (Chinese iep) 10 jaren 11 maanden geleden #20593

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Over ijzerdraad: niet doen, hoor! Dat gaat roesten en is niet bevorderlijk voor je bomen. Ook snijdt het al heel gauw in de bast van je boom, omdat het zo stug is. Beter om koperdraad òf aluminium draad te gebruiken. Koper is duurder en stugger, aluminium is wat minder stug en daarom heb je dikker draad nodig voor hetzelfde effect op dezelfde tak. Maar aluminium is wèl een stuk goedkoper.

http://www.bonsaiempire.nl/basis/vormen/bedraden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren