In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25552

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19

pvdb schreef : Schiet mij maar af, het zal mij in mijn reet roesten maar ik weiger om al deze activiteiten onder bonsai te noemen. Komaan mijn heren moderators... ???????????????

zeg dan niets en laat liefhebbers van een of twee boompjes genieten van in hun ogen(worden zo verkocht)bonsai.geef advies hier.en geen minachting,jij(julie)zijn ook met stok in pot begonnen......
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25555

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
@ adje : dit is toch een forum? Ik geef mijn mening over deze boom, en ik heb zeker geen minachting tov de eigenaar. En neen, ik ben niet begonnen met een stok in pot. Mijn eerste bonsai was een carmona en die is na enkele jaren gesneuveld, spijtig genoeg.

@ Niels88 :Sorry, ik blijf erbij, ook dit is zeer slecht uitgangsmateriaal. Wie heeft je trouwens wijs gemaakt dat bonsai enkel bestaat uit dure bomen kopen?
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25632

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een paar zaken lopen hier door elkaar, zo lijkt het.

De taxus die hier getoont wordt, is natuurlijk geen starter om een Noelanders boom mee te gaan vormen. Maar het is betaalbaar, beschikbaar in elk tuincentrum en ideaal spul om een begin te maken met het verzorgen van planten en te kijken hoe planten reageren op behandelingen. Dus leuk voor niels om een jaar op te oefenen, als het ware.

Hopelijk krijgt Niels naar aanleiding van de olijf en de Taxus een gevoel voor planten, het in leven houden en het bedraden. Jonge planten zoals deze kunnen een stuk beter tegen een stootje, dan een 10 jaar oude plant.

Pim, het is een forum. Maar er zijn natuurlijk verschillende manieren om te zeggen dat iets niet ideaal is. In je laatste post is het al een stuk aardiger geformuleerd, toch?

Niels: Misschien kan je in jouw omgeving een bonsai vereniging vinden. Of iemand die ook met bonsai bezig is. Een volgende keer kan je dan misschien met die persoon mee naar een tuincentrum (Of beter: Boomkweker) om te kijken naar planten.

Let op trouwens: Als je naar grotere bonsai zaken gaat, krijg je ook een boel hele jonge planten aangeboden, die niet per se ideaal zijn voor bonsai: De juiste winkel maakt nog niet dat je goede planten koopt!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman, adje
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25634

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

leatherback schreef : Dus leuk voor niels om een jaar op te oefenen, als het ware.


blijft het hier niet mee eens zijn, er is wel degelijk beter materiaal om op te oefen voor hetzelfde geld, waar je op kunt bedraden en snoeien en dergelijke, en toch al een leuk resultaat mee kan neer zetten.

ik vind het ook fout om dit aan te moedigen, want het kost geld en levert niks op.
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25638

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dan verschillen we van mening :D

Er zijn veel hobbiesten die bonsai vormen vanaf zaad en of stek. Gewoon vanwege het kweekaspect. Die zijn ook niet allemaal nutteloos bezig. En zolang je weet waarom je met bepaalde planten bezig bent, lijkt het me niet zo erg allemaal.

Voor wat betreft "Er is beter materiaal voor gelijk geld": je moet het wel in de buurt kunnen krijgen..
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25640

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
weet niet wat ruben betaald heeft natuurlijk, maar deze grote vind je hier in alle tuin centrum's voor om en bij de 10 -15 €
hier kan je al wat bij.

bedoel dit allemaal niet slecht he. en weet ook wel dat er mooie bomen zijn gekomen door zelf te stekken en te zaaien, maar als het neer komt op het vormen van start plantje vind ik dat er beter zijn.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by knoep.
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25645

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik bedoel het ook niet slecht ;)

Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat: In het juiste tuincentrum zie je dat soort planten staan. Maar als je Intratuin als enige bereikbare optie hebt, dan kom je die planten hooguit enkele weken in het vroege voorjaar tegen. De rest van het jaar krijg je daar alleen in de uitverkoophoek betaalbare planten van redelijke grootte.

Als voorbeeld een taxus welke ik voor < 10 euro bij een boomkweker opgepikt heb van het zomer:
Eerste foto firect na oppotten. Tweede na een eerste uitdunningssnoei. Volgens jaar een eigen draadje.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25646

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
voila dit bedoel ik,moet je toegeven dat je hier toch al beter op kan leren bedraden enzo dan op wat niels heeft aangeschaft. :)

maar heb het al door, in nederland blijkbaar geen degelijk tuincentrum, zal er 1tje komen openen bij jullie. kunne jullie mij rijk maken ;) :P
Laast bewerkt: Post by knoep.
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25650

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

knoep schreef : maar heb het al door, in nederland blijkbaar geen degelijk tuincentrum, zal er 1tje komen openen bij jullie. kunne jullie mij rijk maken ;) :P


Dat zou ik dan niet bij mij in de buurt doen, want de kans dat je daar rijk van wordt zal niet al te groot zijn.
Laast bewerkt: Post by Auk.
Discussie gesloten.

taxus bacatta 10 jaren 7 maanden geleden #25760

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx voor de info allemaal en die foto's van jou lb daar kan ik indd wat mee....
over een tijdje ga ik miss een bonsai vereniging opzoeken...heb er nu de tijd gewoon weg niet voor en probeer bij te leren via google en dit forum en moet zeggen dat het me aardig lukt...als ik me vergelijk met toen ik net starte haha

forum is ideaal je kan er iedere minut van de dag op en verenigingen hebben vaste dagen en tijden aangezien ik iedere avond en zaterdag vol zit zit er op het moment niets anders op..

maar bedankt voor de reacties allemaal :cheer:
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts