In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 3 maanden geleden #71595

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
De meeste bladeren zijn weg ( alhoewel er nog 1 meidoorn staat met groene bladeren...), een beter zicht op deze nu.
Ik blijf tegen een paar pijnpunten aankijken:
- de "top" staat me totaal niet aan. Eerste idee was om met die 3 takken een kroon op te bouwen, toen hij in het blad stond kon ik me daarin wel vinden, maar nu hij kaal is... trekt op niks. Ik besef wel dat dit primaire takken zijn en er nog jaren verfijning aan zit te komen maar als de primaire al niet goed zitten...
- In de hoofdstam zit een mooie beweging, maar om die goed te zien moet de onderste dikke tak weg. De bovenste dikke tak wilde ik houden om van daaruit een zijkroon op te bouwen. Beide takken vind ik echter te dik in verhouding met de hoofdstam, maar als ik ze wegdoe hou ik bijna geen zijtakken meer over-op de hoofdstam zitten er niet zo veel...

Ik zou heel graag jullie visie horen...





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 3 maanden geleden #71597

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
De stompen zou ik eruit gesnoeid hebben en aan de tapsheid gewerkt en met nieuw materiaal de takken opgebouwd.
Deze laten groeien en aandikken om daarna aan de secundaire en daarna de tertiaire vertakking te werken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 3 maanden geleden #71605

  • niekdejong
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 85
  • Ontvangen bedankjes 20
Dat is een mooie bast op die stomp:) Je hebt vanaf het begin ook al flink wat weg gesnoeid (en dat was denk ik ook wel nodig).
Ik snap wel wat ybonsai zegt, de dikte op de basis is bijna hetzelfde als bij de vertakking van de onderste tak (derde foto goed te zien). Voor meer tapsheid zou je inderdaad daar verschil willen maken. Of de boom zo plaatsen dat tapsheid te zien en deze 'fout' uit beeld halen.
De vraag rondom te top is denk ik vrij simpel en je ziet het zelf ook al. Deze klopt niet, nu lijkt het op 3 aparte toppen. 1 kiezen en de andere twee er vanaf buigen naar beneden (in de richting van de takken aan de zijkant).
De nebari kunnen we natuurlijk niet zien, maar de boom ziet er gezond uit!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 2 maanden geleden #71766

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Zo, maar een drastische beslissing genomen en de 2 dikke takken weggesnoeid en wat freeswerk gedaan. Top ook aangepast.
Ik vind het beter zo ( had ik beter al 2 jaar geleden zo gedaan..), nu beginnen met dikkere primaire takken te kweken ( en hopelijk nog wat nieuwe scheuten...)



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 2 maanden geleden #71779

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930
Beter Luc! afgaande op de tweede foto zou er ook nog wat aan de omgekeerde tapsheid gedaan kunnen worden aan de rechterkant. ook de takken wat meer opgaand vormen, het worden namelijk primaire takken en die zijn bij loofbomen opwaarts gericht.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 5 jaren 2 weken geleden #79258

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Deze heeft flink gegroeid vorige zomer, en had nog meer kunnen zijn ware het niet dat hij volledig stilgevallen was tijdens de grote hitte.
Deze is verpot, de grote stomp onderaan is 10 cm ingekort, zodat hij eindelijk in een lagere pot kon. Heeft zeer veel wortels aangemaakt, allemaal wat bijgesnoeid. Takken ingekort en wat vorm gegeven. Kan er weer even tegen.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 5 jaren 2 weken geleden #79278

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Mooi werk!
Had je niet beter sommige takken nog een jaartje laten uitgroeien tot de juiste dikte
Zeker de onderste takken mogen nog wat zwaarder vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 5 jaren 2 weken geleden #79281

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Mooie meidoorn! Doet me denken aan onderstaand artikel:

www.kaizenbonsai.com/bonsai-tree-care-in...-hawthorn-for-bonsai

Hij heeft ook een paar filmpjes op YouTube staan waar hij aan de meidoorn werkt. Ik denk dat je ze al gezien hebt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 5 jaren 2 weken geleden #79282

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Tom Vink schreef : Mooi werk!
Had je niet beter sommige takken nog een jaartje laten uitgroeien tot de juiste dikte
Zeker de onderste takken mogen nog wat zwaarder vind ik.


Klopt, mogen zeker nog flink dikker worden. Probleem met meidoorns is dat oudere takken zo goed als niet meer te buigen zijn ( ik heb nu zelfs een eenjarige tak gebroken ...) en ten tweede was de uitloop nu al zo lang dat ik bijna niet meer aan de boom kon komen ( 70 cm aan weerszijden met een stam van 10 cm is een cirkel van 1.5 mtr )... Plan is om de onderste takken nu weer een jaar te laten gaan en gradueel naar boven toe de uitgroei meer terug te snoeien om zo een natuurlijker dikteverloop ( bestaat dat woord eigenlijk?) te bekomen.
Nu dat hij in een lagere pot staat mag hij ook minstens 5 jaar blijven staan zonder verpotting ( even een visje uitgooien..), dat gaat zonder probleem met mijn mengeling van FB en zeoliet ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 5 jaren 2 weken geleden #79283

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De boom begint goed op weg te komen.
Ik zou de takken wel VEEL meer beweging geven. Je verliest een boel van de bochten bij verdere verdikking en op dit moment lijken ze nagenoeg recht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren