In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

New hier 3 jaren 7 maanden geleden #87226

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Dode takken kun je uitsnoeien.
Takken die van de ene kant naar de andere doorschieten, takken die naar binnen groeien kun je weghalen, daarvoor wel niet helemaal, als de aanzet goed staat snoei je ze tot een eerste vertakking. Later zie je dan wel.
Je kan er een leuke bezem van maken, dus primaire takken die omhoog gaan zijn goed, kijk nog niet teveel naar de regels maar probeer toch iets van een silhouet te houden, staan er 2 takken over elkaar, zijn et 2 die uit hetzelfde punt vertrekken, tot daar.
In de winter dan alles open bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 7 maanden geleden #87228

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Owk thx man

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 7 maanden geleden #87290

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om eerlijk te zijn zou ik nu niet te veel er aan rommelen. Zet de boom in een iets grotere pot. Vul aan met een goed substraat. Ik ben niet overtuigd dat dat meteen granulata moet zijn: Bij het gieten wordt de huidige kluit dan nog nauwelijk vochtig. Een goede kwaliteit potgrond is voor nu wellicht beter. Voor de rest moet je de boom vooral op krachten laten komen om de winter door te komen. Dat gaat het beste met zo veel mogelijk loof.

In het vroege voorjaar kan je de boom snoeien, en zodra je dan nieuwe knoppen ziet openen kan je de wortelkluit onder handen nemen.

Dan ben je in het voorjaar alsnog zo ver dat je de boom kan gana opbouwen, maar heb je wellicht net iets meer energie ni de plant zitten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tengy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 7 maanden geleden #87347

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Paar kleine aanpassingjes gedaan nieteveel geknipt erin. Maar als ik goede fotos kan nemen van in de boom hoe da takjes gaan en dergelijke kan iemand tips geven of mss zeggen dat ik dit zo laat. Maar ik zie veel dikkere takken plus ze kronkelen door elkaar sommige.. aan de ene kant vind ik het niet zo erg. Maar aan de andere kant is een minder compact boompje ook mooi ... wat moet ik met deze takken doen (als de tijd rijp is) je ziet op de laatste foto waar ik 2 takjes samen knijp. Moet die 1ne gkronkelde eraf ?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 7 maanden geleden #87348

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Nog een vraagje. Als ik dit verpot naar iets grotere pot. Mag ik wel dit aa passen (zie foto) mss beetje opblinken en minder dik maken ?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 7 maanden geleden #87352

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Wat je ook kan doen, om de hele twijfel rond het zetten in een grotere pot en al dan niet korrel substraat te vermijden, is hem regelmatig, als hij er droog uitziet, hem in een bak met water te zetten voor een kwartiertje, de pot volledig onder.
Er gaan dan luchtbellen omhoog komen en de grond gaat volledig doordrenkt worden. Dan is de kluit ook volledig binnenin eens goed nat geworden.
Hij zal makkelijker gieten dan, en als hij terug volledig droog staat, doe je dat nog maar eens. Maar niet overdrijven, je moet dat niet om de twee dagen doen hè, alleen als je het gevoel hebt dat je hem niet behoorlijk meer kan gieten.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tengy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts