In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4729

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De hoofdreden waarom bomen binnen makkelijk mis gaan is omdat mensen vergeten dat planten licht nodig hebben. Bij voorkeur veel licht. Daarnaast krijgen planten door een normaal raam slechts van een kant licht. En het verdraaien van planten is niet per se goed voor de plant. Omdat mensen vervolgens de plant op de vensterbank boven een verwarming zetten, staat de plant donker met hele warme voeten in droge lucht. Dat zijn 3 slechte factoren. Vergeet dan een paar dagen te wateren en de plant kan snel achteruit gaan.
Een andere factor is dat er allerlei boompjes bij tuincentra als binnen planten worden aangeboden die daar niet voor geschikt zijn.

Gezien de kracht van de ficus (waardoor deze goed overleeft in een woonkamer) is het een mooie plant om mee te beginnen, en zodra ervaring toeneemt kan je ook lastigere soorten proberen.
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4733

  • tukker
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0
kijk daar heb ik wat aan:) het scheelt dat die niet op of bij de verwarming komt te staan.

misschien dat het licht wel een minpuntje word dan, maar er staat een aquarium naast met veel licht, en er is altijd zon op de hoek waar die waarschijnlijk komt te staan. wateren is niet zo probleem omdat ik ook bijna dagelijks wel bezig ben met water van de aquaria te veranderen testen etc.
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4734

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan altijd een plantenlamp er boven hangen die met bv eeen tijdschakelaar 8-10 uur per dag 'bijlicht', en bv vanaf einde mei kan de plant zowieso buiten staan.
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4738

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
ik ken mensen die talent van belgie zijn geweest in bonsai
die zoveel ervaring hebben en
die goede binnenbonsai hadden, na 8-10 jaar de bomen ineens het lootje
leggen zonder de reden te kennen

ligt niet aan verzorging denk ik dan
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4739

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Dit is dus de reden dat ik mij niet interesseer in verenigingen: wil niet het risico lopen dat ik in een clubje terecht kom waar een stel elitisten denken de show te runnen. Ik heb m'n eigen bomen binnen en buiten, ik vind ze mooi genoeg om te proberen ze als bonsai te vormen, dus ga ik dat doen. Als een ander dat leuk vind is dat mooi, vind 'ie dat niet, heeft 'ie pech gehad want ik doe het lekker tòch.

Zelf heb ik een ficus microcarpa "Ginseng" staan die ik leuk vond vanwege de aparte knolvormige wortels. Deze wil ik opkweken zodat 'ie een beetje een paddestoelvormige kroon krijgt, en dan ziet 'ie er waarschijnlijk top uit. Misschien is het wel een kamerplant, maar voor mij werkt het. Weet wel dat 'ie het erg naar z'n zin heeft, en hij kan een beste stoot hebben. Verpot en best hard gesnoeid binnen 3 weken tijd, en gewoon vrolijk verder groeien alsof er helemaal niks aan de hand is!
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4741

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dat hele gedoe met boompjes bijlichten met behulp van een tijdschakelaar is drie keer niks, blijft behelpen. :(
Als er geen mogelijkheden zijn om een binnenboompje zo te plaatsen dat het ongeveer een uurtje of 8 genoeg daglicht krijgt, begin er dan maar niet aan.
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4742

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Iedereen die langere tijd planten heeft gehad heeft planten die na vele jaren gestorven zijn. Ik heb jarenlang semi-professioneel cactussen en vetplanten gekweekt. Alles prima. Tot opeens 3 planten binnen een week dood gingen. Struiken in de tuin. Die na 20 jaar opeens in 2 weken verwelken en dood gaan. Ziekte kan elke boom treffen. Categories planten daarom uitsluiten is makkelijk. Maar elke persoon die je spreekt heeft wel planten gehad die somaar opeens dood gingen. Een plant toch op het verkeerde moment gesnoeid. Toch zon gekregen of te sterke dosis voeding gegeven.

Tiger: Verstandig. Wel lopen er op verenigingen mensen rond die decennia ervaring hebben en zo kunnen helpen. Als ik 20 jaar geleden toen ik begon met bonsai een vereniging in de buurt had gevonden, was ik waarschijnlijk niet overgestapt op succulenten. In mijn eerste 2 jaar bonsai heb ik zo godsgruwelijk veel planten verloren, dat ik wist: Ergens doe ik iets fout. Gelukkig is het mij al jaren niet meer gebeurd dat ik bewortelde planten verlies. Hoewel ik moet zeggen dat ik nu een taxus heb staan die ik 50-50 kans op het overleven van de winter geef. (Deze was al zo verzwakt toen ik de kluit er af kapte, en 80% van het loof, dat hij nog steeds na 6 maanden niet herstelt is, maar goed. 100 kg plant in een 70 liter container is gewoon niet handelbaar.)
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4743

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
denk ik ook hank

mijn serissa is het ook aan het begeven denk ik
staat bijna kaal maar heeft nogwel nieuwe groei

spijtig maar hopelijk komt hij erdoor
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4744

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Hank schreef : Dat hele gedoe met boompjes bijlichten met behulp van een tijdschakelaar is drie keer niks, blijft behelpen. :(
Als er geen mogelijkheden zijn om een binnenboompje zo te plaatsen dat het ongeveer een uurtje of 8 genoeg daglicht krijgt, begin er dan maar niet aan.


Hank: In de winter is het zowieso geen 8 uur licht :D. Overigens: Mijn Ficus staan in de uitbouw, en vinden het daglicht allemachtig prachtig, ook in de winter. De stekken van een maand of 3 geleden zijn aangeslagen, en beginnen nu op een tiental punten te groeien. Operatie geslaagd, nog maar 10 jaar te gaan tot noelanders ;).

Mijn bijlichten was vooral het idee bij een plant die op een kastje moet komen te staan. Vaak is dat niet direct voor een zuid-kijken raam.
Laast bewerkt: Post by leatherback.
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4748

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
moet dit echt leather
jij bent 20 jaar bezig lees ik net

laat me iets zien waar ik wowww van zeg want op 20 jaar moet je al
wat niveau halen

dan mag jij zo een praat verkopen
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts