In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7349

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsai liefhebbers,
Sinds drie maanden ben ik de trotse eigenaresse van een prachtige bonsai. Het is een Ligustrum (waarschijnlijk vulgare) van ongeveer 25 jaar oud. De boom is gekocht bij een erkende kweker.
Na aanschaf merkte ik direct dat de bonsai wat blad verloor. Ik schatte dit in als normaal omdat de boom door transport en het wennen aan een andere leefomgeving (van vochtige kas naar huiskamer) hier wat ‘stress’ van ondervond. Het bladverlies houdt echter nu nog steeds aan, en ik zie steeds meer kale plekken op de boom verschijnen waar verschrompelde blaadjes aan hangen. Ik maak me hier toch wel zorgen om en ben bang dat deze delen langzaam aan het afsterven zijn. Vandaar dat ik hier de ‘kenners’ om advies wil vragen over mijn bonsai.
De bonsai krijgt om de 2 à 3 dagen water, afhankelijk van het aandrogen van de boom. Op advies van de kweker dompel ik de bonsai in een badje met water voor ongeveer 10 minuten zodat hij zelf vocht kan opzuigen. Ik let erop dat de boom niet te nat is, maar dat deze ook niet droog staat. Tevens spray ik de bladeren tijdens het dompelbad nat met een plantenspuit. Om de 2 weken krijgt de bonsai organische voeding, exact dezelfde als hij gewend was bij de kweker. Aanvankelijk stond de boom in de vensterbank. Hier stond geen radiotor onder en de boom stond ook niet in direct zonlicht, maar omdat ik eerst vermoedde dat het raam misschien te koud was en dat dit misschien de reden was van het bladverlies, heb ik de boom verplaatst naar een andere plek in de kamer, wel uit de buurt van de verwarming en op een plek waar de bonsai overdag veel licht vangt en soms zelfs een straaltje direct zonlicht. Het bladverlies is echter niet verbeterd en ik kan mij verder niet bedenken waar het aan kan liggen. Op de plekken waar nog wel blad zit, groeit de boom verder goed. Ik knip elke paar dagen wel enkele uitschieters weg om te voorkomen dat de boom zijn vorm verliest. Knoppen maakt hij dus genoeg aan, alleen niet op alle plaatsen. De kale takjes blijven kaal, ik kan geen spoortje van een groen knopje ontdekken. Maar ik durf de kale takjes ook niet zomaar terug te snoeien.
De komende tijd ga ik proberen de bonsai elke dag te sprayen met een plantenspuit i.p.v. dompelen in een laagje water. Misschien dat constante matige vochtigheid nog wel wonderen doet. Daarnaast zou ik graag jullie advies willen. Bij dit bericht post ik een foto van de boom na aanschaf en een foto hoe deze er nu uitziet. Ik hoop dat hij er spoedig weer zo uitziet als toen ik hem net had!

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7351

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
het lijkt me meer een Serissa Foetida variagata zoek maar op google Serissa Foetida bonsai ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bonsaiana

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7352

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Wel een hele mooie bonsai!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bonsaiana

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7353

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
@ Bonsai1.2 dat zou kunnen..... Ik heb hem gekregen van mijn vriend en die vertelde dat er 'ligustrum' bij stond. Maar dat kan natuurlijk altijd een vergissing zijn. Het blad ziet er toch wat anders uit dan de Serissa Foetida variagata, denk ik.

@ René91 Bedankt! Ik ben er zelf ook helemaal weg van. Vandaar dat ik ook erg bezorgd ben over het welzijn van mijn bonsai ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7356

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik denk wat je al gezecht hebt, de luchtvochtigheid.
Misschien heb je nog ergens een luchtvochtigheids meter liggen of kun je er een kopen om dit in ieder geval uit tesluiten dat dit het probleem is.

Vind het net als iedereen een mooie boom, en het zou jammer zijn al hij het loodje legt.
Over de soort weet ik niets, maar het is een (sub) tropische soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7368

  • silentzz
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
dit is zeker een heel mooi exemplaar.

maar wat mij opvalt is , dat de boom maar op 1 plaats wat verdort en dat is de plek die niet naar het licht staat maar richting de kamer.
( foto 2 ) ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn boom , maar ik draaide deze om de week 180 graden om , zodat de andere kant ook richting de zon stond.

misschien iets om te proberen ?

veel succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7369

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tip en het meedenken. Maar ik draai de bonsai, sinds ik hem heb, al om de 2 à 3 dagen 180 graden. En soms zelfs 90, zodat hij echt aan alle kanten licht vangt. Helaas is dit dus niet de oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7370

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
Al geprobeerd met hem buiten te zetten?
Mijn serissa(is ook subtropisch) staat alleen binnen als het vriest en voor de rest van het jaar staat hij altijd buiten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7373

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
1x in de week 90 graden draaien (dus een volledig rondje 1x p maand) is meer dan genoeg.
Sowieso houden met name binnen bonsai er niet echt van om steeds verplaatst of vaak gedraaid te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7377

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Eigenlijk is het jammer dat een verkoper/kweker bij zo'n mooie boom geen duidelijke gebruiksaanwijzing meegeeft m.b.t. de verzorging.
Heeft zeker een paar centen gekost en natuurlijk zonde als de boom nog verder aftakelt.
Een Ligustrum is het zeer zeker niet en het lijkt idd meer op een Serissa, wel echter met een verloping naar bont blad zo te zien.
Zoals Dea al aangaf, niet te veel verplaatsen en draaien, moet eigenlijk ook niet nodig zijn.
Met betrekking tot het zgn. dompelen, bij een juiste regelmatige watergift is dat echt niet nodig.
Haal de boom eens uit de pot en kijk hoe de wortelkluit eraan toe is, misschien dat daar de oorzaak van de problemen zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts