Onderwerp:

Tips voor het zo klein mogelijk houden van uit zaad gekweekte nog jonge boompjes 3 jaren 8 maanden geleden #87246

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb deze lente een aantal zaden geplant die ik in Mame of zeg 15cm max qua hoogte, ik heb bijna geen ruimte buiten op de zon dus moet klein blijven :)

Ik heb van alle de penwortel al verwijderd en van sommige de uitloper gesnoeid niet van alle want was niet zeker.

Ik heb ook een aantal Pinus Thunbergii waarbij ik de zaailingen had gestekt volgend de volgende methode:

www.bonsaiempire.nl/forum/gevorderde-tec...ekken-van-zaailingen

Mijn vraag is dus hoe ik ervoor kan zorgen deze toekomstige boompjes zo kort mogelijk blijven.

Is het zo dat deze gewoon in een grote pot moeten om vrijuit te groeien en dat er dan later teruggesnoeid moet worden? Ik heb ook wel gelezen dat ze ook direct in hele kleine potjes geplaatst kunnen worden.

Wat is hier aan te raden? Vooral bij de dennetjes heb ik de neiging om deze wel direct in een klein potje te doen.

Ik hoop dat jullie me wat goeie tips kunnen geven.

Alvast bedankt hoor!

Erwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by erwinV.

Tips voor het zo klein mogelijk houden van uit zaad gekweekte nog jonge boompjes 3 jaren 8 maanden geleden #87282

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Zet ze nu maar in wat grotere potten om wat stamdikte te kweken. In een pot gaat dat sowieso trager dan in volle grond.
Flink laten doorgroeien dan, en je voorlopig niets aantrekken van de hoogte en grootte van de boom, later kan je de offertakken dan wegsnoeien om terug naar een klein formaat te gaan, en als je tevreden bent over de stamdikte kan je hem terug in een kleine pot zetten.
Zo zou ik alleszins te werk gaan als ik niet in de mogelijkheid ben om ze in volle grond te zetten.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: erwinV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Tips voor het zo klein mogelijk houden van uit zaad gekweekte nog jonge boompjes 3 jaren 8 maanden geleden #87284

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt, dus zodra de stam dik genoeg ik dan kan erna de boom in een ondiepe trainingspot om daarna de zij takken te kweken?
Ik heb twee ficussen die pas getopt zijn met dikke stam. Kunnen deze ook in een training pot of moeten die toch in een grote pot blijven staan ?
Bedankt voor het antwoord alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips voor het zo klein mogelijk houden van uit zaad gekweekte nog jonge boompjes 3 jaren 8 maanden geleden #87285

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt, dus zodra de stam dik genoeg ik dan kan erna de boom in een ondiepe trainingspot om daarna de zij takken te kweken?
Ik heb twee ficussen die pas getopt zijn met dikke stam. Kunnen deze ook in een training pot of moeten die toch in een grote pot blijven staan ?
Bedankt voor het antwoord alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts