Onderwerp:

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20674

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Even een vraagje.
Ik gebruik over het algemeen biogold voor zowel loof als naaldbomen, niks mis mee zeggen ze maar ik hoor en zie ook steeds meer mensen die abrakas gebruiken.
Wat is nou het grote verschil en word het nou voornamelijk op naaldbomen toegepast?
En natuurlijk waar bestel ik dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20680

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dit is een vraag die ik me sinds gisteren ook stel.. waarom nemen meer en meer mensen Abrakas over Biogold?
wat is het verschil en waar koop je het? want heb gisteren wat op internet gezocht en vind niets..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20681

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
vond wel aburakazu maar dat is vast niet hetzelfde staat ook bij dat het speciaal voor rhododendrons is.
Ik weet dat ybonsai het gebruikt las ik in 1 van zijn threats of misschien iemand anders ervaring mee Dea of leatherback?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20684

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Ik zelf gebruik ook sinds en 6 al jaar Abrakas. In het begin heb ik biogold en abrakas samen gebruikt. Vooral omdat ik nog een halve zak biogold had staan.

Biogold is goed om te bemesten en geen overbemesting te krijgen. Abrakas is sterker en werkt efficienter.
Het echte antwoord ligt in de verdeling van de NPK waarden.

Bij biogold liggen die waarden zeer sterk bij elkaar en zijn mooi verdeeld voor elke boom.
Abrakas heeft een hoger concentraat aan Stikstof waardoor de planten beter groeien.

Om een bonsai te laten groeien onder invloed van de meststoffen kan je bij biogold het dubbele leggen als het niet driedubbele is tegenover abrakas.

Om dan een snelle berekening te maken gaat abrakas goedkoper zijn dan biogold. :P

Vanaf dit jaar heb ik voor de grotere bomen nu ook Tamahi mestbollen. Die hebben een nog hoger concentraat aan stikstof en in combinatie met vloeibare meststoffen is dat een mooi balans.

Op de webshop van bonsaifocus kan je dit allemaal verkrijgen.

groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV, Kaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20685

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Super bedankt! Altijd fijn als mensen uit eigen ervaring info kunnen geven.
Ga zeker het een en ander testen nu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20687

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Nog even aanvullend ik had Teunis Jan van Deshima gevraagd wat hij er van vond en of ie het verkocht natuurlijk en dit is wat ie zei;

Abrakas is net wat geconcentreerder als bio gold en in gebruik iets goedkoper.
Wel minder bewerkt als bio gold, ik hoor wel regelmatig dat er maden en later veel vliegen van komen bijvoorbeeld.
Ik verkoop het niet, bio gold is wat dat aangaat wat fijner in gebruik. Abrakas is door zijn scherpte wel geschikt voor coniferen en wat lastiger op loofbomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20690

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik had ook wat opgezocht en kwam op hetzelfde eigenlijk.. behalve dan van die vliegen en zo..

komt er eigenlijk op neer dat de NPK verdeling van Abrakas net iets anders is.. Biogold is meer evenwichtig.
Abrakas is ook veel geconcentreerder en geeft sneller voeding af.
dus zou je er in feite minder van moeten gebruiken, waardoor het op termijn goedkoper is dan Biogold..

na wat opzoekingswerk blijf ik gewoon bij Biogold en vloeibare mest van DCM, alsook wat koeienmest..

Abrakas NPK 4-6-2
Biogold original NPK 5.5 - 6.5 – 3.5
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20692

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
hm.. Bij mij gaat er op dit moment gewoon vloeibare kamerplanten mest, hetzij voor groene danwel voor bloeiende planten, bij. En een keer of 3 per jaar, als ik de tuin bemest, een handvol koemest korrels. Dat laatste geeft wel een zootje, want ik heb er geen mandjes voor :D.

Planten vinden het tot nu toe prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20693

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Ik gebruik zowel Abrakas als Biogold voor de afwisseling. Buiten Stikstof, Fosfor en Kalium hebben planten ook een heleboel andere spoorelementen nodig. Elke meststof bevat andere spoorelementen. Door af te wisselen geef je de planten net een beetje extra. Abrakas stinkt echter wel verschrikkelijk en daar komen inderdaad vliegen en andere beesten op af. Daarom geef ik Abrakas alleen in het vroege voorjaar als er nog weinig insecten zijn en ik zelf ook nog niet hele dagen in de tuin zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 11 maanden geleden #20695

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Van die vliegenen het stinken klopt het wel, maar mijn bomen staan dan ook in de tuin opgesteld waar er, moest het goed weer zijn, niet getafeld wordt. ;)

Dus voor mij is dat geen probleem.De maden die er dan in zitten zijn geen gevaar voor de bomen omdat die niet aan de wortels eten.

De afwisseling van meststoffen is een goede zaak zodat de plant een beetje van alles krijgt.

Ikzelf gebruik dan abrakas die elke maand worden aangevuld of vervangen, met daarbij om de 2 weken visemulsie de ene week en algenextract de andere week. Deze 2 laatsten zijn vloeibaar en doe ik gewoon bij het gietwater.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts