Onderwerp:

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 2 jaren 10 maanden geleden #91742

  • mrood
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik zit met mijn vakantie ook met het water geven. Normaal ga ik ook langs de boompjes en wil je ze ook zien uiteraard.
maar waarom geen druppelsysteem met een timer op de waterkraan? zijn er mensen die dat doen?
Dat kost tegenwoordig ook niet de wereld natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 2 jaren 10 maanden geleden #91743

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15

mrood schreef : Ik zit met mijn vakantie ook met het water geven. Normaal ga ik ook langs de boompjes en wil je ze ook zien uiteraard.
maar waarom geen druppelsysteem met een timer op de waterkraan? zijn er mensen die dat doen?
Dat kost tegenwoordig ook niet de wereld natuurlijk.


Een druppelsysteem zal denk ik wel ietjes meer onderhoud nodig hebben (kans op verstopping).
Tevens wou ik graag een systeem welk niet afhankelijk was van stroom.
Maar een druppelsysteem zal zeker ook goed werken hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 2 jaren 10 maanden geleden #91744

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

mrood schreef : maar waarom geen druppelsysteem met een timer op de waterkraan? zijn er mensen die dat doen?
Dat kost tegenwoordig ook niet de wereld natuurlijk.


Dat gaat voor een weekje wel goed, voor tijdens vakantie. Gebruik je het het hele seizoen, moet je af en toe je sproeiers ontstoppen of opnieuw afstellen. Is dus niet voor langere periode feilloos. Maar voor vakantie zeker een uitkomst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 2 jaren 10 maanden geleden #91764

  • mrood
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 2

rorror schreef :

mrood schreef : maar waarom geen druppelsysteem met een timer op de waterkraan? zijn er mensen die dat doen?
Dat kost tegenwoordig ook niet de wereld natuurlijk.


Dat gaat voor een weekje wel goed, voor tijdens vakantie. Gebruik je het het hele seizoen, moet je af en toe je sproeiers ontstoppen of opnieuw afstellen. Is dus niet voor langere periode feilloos. Maar voor vakantie zeker een uitkomst.


Ik gebruik het wel in mijn moestuin, met zo'n slang en enkele "aftakkingen" met zo'n gekleurd potje en dan 8mm slang. In die paar jaar nog geen verstopping gehad. Aangesloten op waterleiding. Snap dat met regenton wat lastiger kan zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 2 jaren 10 maanden geleden #91766

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Met mijn systeem heb ik ook geen last van verstoppingen (werkt op eb en vloed / capillaire werking nylon touw en niet met druppelaars/sproeiers).
1x per 2 maanden, zet ik het kraantje open en laat ik de rest van mijn voedingsvat (regenton) leeglopen. Hierdoor wordt de hoofdleiding (13mm tuinslang) 'schoon gespoeld'



Maar terug komende op 'druppelaars'. Vaak hebben die druppel/sproei systemen ook een reservoir waar je voeding kunt toevoegen. En daar gaat het mis, dit zorgt dat de kleine gaatjes van de druppelaars/sproeiers verstopt raken. Hard water/kalk kan natuurlijk ook de kleine gaatjes verstoppen.

Zie bijv. Gardena micro-drip systeem of blumat druppelsysteem.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 1 jaar 10 maanden geleden #94728

  • Johnny black
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 1
ik heb onlangs ook weer een timer aangeschaft .
vorige week 4 uurtjes weg en er hingen al weer blaadjes slap .
de noodzaak was weer aangetoond !
dit systeem moet nog met druppelaars of sproeiers aan gesloten worden .
maar werkt nu met de tuin sproeier .
een te natte pot overleven mijn boompjes wel maar te droog is gevaarlijker .
als ik nu thuis ben doe ik het wel naar behoefte van mijn bomen

voelt al een stuk veiliger .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 1 jaar 10 maanden geleden #94730

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Wat voor substraat heb je dat in 4 uur tijd de blaadjes er al slap bij hangen? Ik kan mijn bomen in de piek van de zomer dik 8 uur niet bewateren zonder problemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 1 jaar 10 maanden geleden #94731

  • Johnny black
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 1
boompje was nog niet zo lang geleden ook verpot en is een rond potje van 15 cm.
ik gebruik gewoon potgrond met split .
normaal niet al te snel met dit mengsel .
en voor ik weg ging niet gekeken dus totale tijd was al veel langer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Johnny black.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 1 jaar 10 maanden geleden #94732

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Na meer dan 1 jaar gewerkt te hebben met mijn dit automatisch bewateringssysteem, ben ik tot de ontdekking gekomen dat de capillaire werking van de 'wicks' helaas sterk afnam.

Vandaar dat ik een 2.0 versie heb gebouwd.
Hoe werkt deze verbeterde versie?

- Ik maak nog steeds gebruik van bodem-vochtigheids sensors
- Wanneer de bodem-vochtigheid onder de 15% is (instelbaar) dan wordt er een mini 12v pompje ingeschakeld (1 minuut lang -> ook instelbaar)
- Tevens krijg ik een whatsapp push-bericht wanneer de pompjes ingeschakeld/uitgeschakeld worden

De pompjes kan ik wanneer gewenst, ook handmatig remote starten en stoppen via een appje op mijn telefoon.

Tot nu toe werkt het systeem perfect.





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvV, Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 1 jaar 10 maanden geleden #94734

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Zo......jij bent wel echt een techneut! Mooi om te zien hoe je hieraan werkt al denk ik dat het voor de kleine hobbyist niet op grote schaal toepasbaar is. Wel mooi om je vordering te volgen.

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rayholland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren