Onderwerp:

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89869

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Zoals beloofd in mijn vorige topic in de reeks van bonsai automatisering (zie www.bonsaiempire.nl/forum/bewateren-en-b...isering-deel-1#89021 ), wil ik graag mijn eigen ontwikkeld irrigatiesysteem laten zien.

Maar vooraf wil ik jullie vragen om een 'open mind' te hebben. Discussie's zijn welkom en goed, maar sta a.ub. wel open voor nieuwe ideeen en technieken.
Ik weet uit eigen ervaring binnen mijn dagelijks werk in de IT dat er altijd mensen zijn die nieuwe technologien (zie bijv. cloud oplossing, agile werken) gelijk afkraken, zonder er ook maar 1 sec. zelf mee gewerkt te hebben (wat de boer niet kent, dat vreet hij niet).

Goed, dit gezegd hebbende, waar moest het automatisch irrigatiesysteem (voor mij persoonlijk) aan voldoen:
1. Het moet natuurlijk werken. Ik wil geen dode boompjes aantreffen wanneer ik na een week (of zelfs langer) thuis kom :-P
- Alle irrigatiesystemen die ik tegen kwam, waren bedoeld voor kamerplanten, ofwel moestuinen, ofwel 'sterk ruikende plantjes'. Dus een kant en klaar, bewezen automatisch irrigatiesysteem voor bonsai was er volgens mij (nog) niet echt.
2. Het systeem moet betrouwbaar zijn:
- Automatische sproei systemen vielen af, want sproeikopjes kunnen verstopt raken.
- Systemen op elektriciteit vielen ook af, want stroom kan uitvallen.
- Systemen die men rechtstreeks op een waterleiding moet aansluiten, ook liver niet want ik wil niet het risico nemen dat door een of andere fout, mijn tuin blank komt te staan (ik ben soms langer dan 1 week niet thuis).
3. Het systeem moet makkelijk te bedienen en te onderhouden zijn:
- Computer gestuurde tijdschakelaars i.c.m. bewaterings schema's enz. vielen ook af, te ingewikkeld, niet efficient (droogte van de grond bepaald bij zulke systemen niet de water afgifte).

Maar wat dan wel?
In eerste instantie viel mijn oog op de Blumat systemen (druppelaars die je in het substraat steekt), maar ik heb de indruk dat deze het substaat aleen plaatselijk bevochtigen.
Je kunt natuurlijk meerdere druppelaars in de pot steken, maar dan heb je ook weer een grotere pot nodig (niet handig/gewenst).

Beter zou een eb-en-vloed systeem zijn, maar bij zulke systemen staat de onderste laag van het substraat constant in het water, wat wortelrot kan veroorzaken.

Na wat 'googlen' kwam ik deze simpele oplossing tegen (
).
Door de capillaire werking van een 'wick' (bijv. nylon touw, welk water zeer sterk opneemt, vast houdt en bovendien nylon rot niet) wordt het water als het ware opgezogen.
De plant bepaald dan zelf hoeveel water hij opneemt, c.q. pakt wat hij nodig heeft.

Dus mijn uiteindelijke oplossing bestaat uit een combinatie van beide. Eb-en-vloed systeem i.c.m. de capillaire werking van een 'wick'.

Hoe ziet zoiets eruit?

Laten we beginnen met de 'wick'. Tijdens het verpotten heb ik een gaatje geknipt in de drainage mesh waar ik het nylon touw doorheen heb getrokken. Dit touw heb ik dan spiraalvormig gelegd op de onderste laag van het substraat (akadama, bims en beetje cocopeat). Daarna boompje geplaatst en de rest van de pot opgevult met mix van akadama en bims (hier geen cocopeat). Tevens laat ik een stukje van het touw uit de pot komen zodat ik altijd makkelijk kan controleren of het nylon touw daadwerkelijk nog vochtig is.


Nu het eb-en-vloed systeem:
1. Autopot Aquavalve.
Dit eb-en-vloed systeem werkt op zwaartekracht en heeft geen elektriciteit nodig.
De Werking van dit systeem kan men mooi in dit youtube fimpje zien:


2. De Autopot container.
Deze bestaat uit een stapelbak met 3d geprinte onderdelen - stelvoetjes houder (bak moet waterpas staan), overflow en aquavalve houder.
Ik ben ook nog van plan om een drainage dop erbij te maken, voor wanneer ik de bakken schoon moet maken (kwam ik later achter dat dit wel handig zou zijn).
Tevens is er een dop die eraf kan om makkelijk apart extra vloeibare voeding in de bak toe te voegen (wanneer dit nodig zou zijn).




3. Waterton als water/voedingsvat.
Deze 270 liter waterton staat hoger in mijn tuin, waardoor d.m.v. zwaartekracht het water naar mijn stapelbakken stroomt.
Wanneer deze waterton 2/3 leeg is vul ik hem weer bij met kraanwater, voeg vloeibare voeding toe (in de groei-bloei-fase) en meet ik met mijn (Hanna HI 9813 combi PH/EC/TDS/Temp) meter de EC/PH en pas ik de PH aan m.b.v. PH- tot een waarde van 5.8 (altijd eerst de EC meten/aanpassen en daarna pas de PH bijstellen).
Waarom een PH 5.8? PH 5.8 geeft in mijn geval met mijn standaard grondmix een drainage water PH van 6.5. PH 6.5 is de ideale gemiddelde waarde voor het opnemen van voedingsstoffen door de meeste planten (Azaleas houden van wat zuurdere grond). Zie hier een leuk stukje over water hardheid: bonsai4me.com/AdvTech/ATHard%20Water%20pH%20and%20Bonsai.html
EC bouw ik geleidelijk op. Van 0.5 begin van de lentegroei tot 1.5 hartje zomer, daarna weer geleidelijk laten aflopen. Herst en winter voeg ik helemaal geen voeding meer toe.


Tot slot:
Dit irrigatiesysteem zit nog volop in de testfase. Eind herfst en winter heeft het systeem zich 100% bewezen, maar de echte test zal deze zomer plaats vinden tijdens de hete zomerdagen.

Oja, ik heb ook al een idee over deel 3 Bonsai automatisering. Dat zal meer over 3d printen t.b.v. marcotteren gaan :-)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror, Trick_Styler

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89873

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Sorry. Niets voor mij. Ik gebruik het water geven om met de bomen bezig te zijn. Te kijken hoe het gaat, of er werk nodig is etc. Gieten van de bomen is onderdeel van het houden, en ik snap niet helemaal welk probleem dit systeem oplost.

Het probleem wat je met dit systeem gaat krijgen is verzilting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89874

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Met je eens! Snap het als je langdurig weg bent dat het handig kan zijn maar verder klinkt het meer als een geautomatiseerd systeem om zo min mogelijk werk aan je bonsai te hebben wat eigenlijk het plezier voor een deel wegneemt. Maar goed ieder z'n eigen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89875

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Wellicht een goed idee voor een bonsai kweker;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89876

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Zatoichi schreef : Wellicht een goed idee voor een bonsai kweker;)


Neuh. In een veld kan je reguliere irrigatie gebruiken. Bij beperkte grootte (1000 bomen oid) wordt meestal met de hand gegoten. En bij grotere aantallen in pot worden meestal druppelsystemen gebruikt uit de commerciele potteelt.

Geautomatiseerd water geven van potten .. er zijn vele oplossingen voor beschikbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89888

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik begrijp de benadering wel als het gaat over het bewateren van de bomen tijdens je afwezigheid gedurende een hele periode. Dit systeem zou dus wel handig kunnen zijn als je op reis gaat en niemand heb die je kan vertrouwen om de bomen water te geven.
Ik ben wel benieuwd naar het water dat die wiek in de pot moet geven, of dat inderdaad tijdens echt warme dagen erin slaagt om dat klaar te krijgen?
Dit systeem gebruiken als ik thuis ben is voor mij zeker niet aan de orde.
Ik wil sommige bomen veel droger houden dan andere, en tijdens het water geven controleer ik en bekijk ik altijd mijn bomen.
Controle over de groei, insecten, schimmels, enz...
Als ik nu op vakantie ga in het groeiseizoen, wat nagenoeg niet gebeurd (ik ga altijd in januari-februari), dan komt iemand manueel water geven.
Vroeg had ik het systeem dat ik al mijn bomen bij mekaar zette in een beperkte ruimte in open lucht, en elke morgen om 7u sproeide dan een een systeem alles nat gedurende 45 minuten. Ik had dan vooraf getest dat alle potten dan gegoten waren op die tijd, en ik zette dan een gewoon drinkglas bij in die plaats. Elke dag, op gelijk welk tijdstip, kwam er dan iemand kijken of er water in dat glas zat, dit om te controleren of het systeem had gewerkt. Zit er geen water in het glas dan is er iets mis gegaan met de besproeiïng en moet er manueel water worden gegeven.
Ik denk dat dit systeem wel veel goedkoper en simpeler is dan het hierboven besproken systeem, het enige wat je nodig hebt is een sproeier die als een regenbui werkt. En die heb ik gevonden toen. Mocht er iemand hierin interesse hebben dan stuur ik daar wel eens een filmpje van.
Nadeel is wel dat je nog altijd op iemand moet rekenen om langs te komen, maar die moet zich niet aan een tijdstip houden, en na 2 minuten is die klaar met zijn taak.
Tja, ik weet niet of er veel bonsaïsten zijn die naar automatisering zoeken.
Bonsai is meer een filosofie denk ik, althans voor mij toch, iets waarmee ik een soort van rust vind in deze snelle maatschappij.
Vandaar dat je ook veel terughoudende reacties krijgt hieromtrent denk ik, er zijn maar weinigen die zitten te wachten op zo'n systeem.
Maar laat dat je niet weerhouden om verder te experimenteren, er zullen altijd wel enkelen zijn die dit willen gebruiken als het op punt staat.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rayholland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89889

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
zelf heb ik het volgende systeem:

In eerste instantie heb ik een sproeibuis gemaakt, aangesloten op een watertank, met een dompelpomp op tijdschakelaar:


Dit werkte op zich goed, echter had de dompelpomp teveel aan capaciteit. Ik liet deze 3 minuten per keer, 2 x per dag sproeien. Dat gaf ruim voldoende water, maar door een beperkte wateropslag was dit met 3 x sproeien leeg. Bij vakanties moest dus toch iemand dagelijks het vat komen vullen.

Met dus een grotere opslag capaciteit en een kleinere pomp capaciteit in gedachten heb ik het volgende gemaakt:




Een bak uit HDPE, circa 2 meter lang, 60 cm breed en 70 cm hoog, met een losse bak erbovenop. Hierin kan circa 800 liter water opgeslagen worden al dan niet met voeding, dezelfde sproeibuis uit het vorige ontwerp staat hierboven met nu een 500L/u vijverpompje op tijd schakelaar. Dit werkt prima en heeft nog 3 extra voordelen t.o.v. de eerste.

1) Het overtollige gesproeid water word terug opgevangen in de opslagbak, loopt via een afvoer terug

2) Door in de zelfde afvoer een passtukje te plaatsen kan ik water in de bovenbak laten staan, als de boompjes op een verhoging (zoals bv een bak steen) staan, zo is er een blokkade om mieren tegen te houden in hun weg naar de boompjes toe

3) door de grotere opslagcapaciteit en mindere pomp capaciteit, kan ik langer met een lading water doen, afgelopen zomer een hele week gedaan, zonder problemen.

Oke, voor dit systeem is er altijd stroom nodig, dat past niet in jou plan.
voor verstoppen van sproeiers ben ik niet bang, enerzijds bezinkt vuil in de opslagbak door de geringe stroming hierin, anderzijds zit er een zeefje aan de aanzuigzijde van de pomp. vuil zal dus minimaal bij de sproeiers komen.
Naast de sproeiers kunnen hier ook druppelaars op aangesloten worden, net wat een voorkeur heeft.

Ik heb zelf een bedrijf dat kunststof installaties op maat maakt ( www.plastoforce.nl ), voor mij is het dus vrij eenvoudig om iets dergelijks te maken.
mochten er mensen zijn die ideeen hebben over dergelijke systemen, sta ik zeker open voor brainstormen, echter dan wel op een andere plek als dit topic.

Het systeem in dit topic zie ik ook wel zitten, het is zeker een goed idee om iets te bedenken dat zonder stroom ook goed kan functioneren en kosten technisch is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Ik wilde enkel mijn eigen oplossing laten zien.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rayholland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89890

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15

Diluca schreef : Ik ben wel benieuwd naar het water dat die wiek in de pot moet geven, of dat inderdaad tijdens echt warme dagen erin slaagt om dat klaar te krijgen?
Ik wil sommige bomen veel droger houden dan andere, en tijdens het water geven controleer ik en bekijk ik altijd mijn bomen.


Hoi Luc, thx voor je reply.

Tot nu toe blijft de wick constant vochtig en houdt deze het substraat lekker vochtig (vochtig, maar niet drijfnat).
Verwachting is dat dit ook zo zal zijn op hete zomerdagen. Het water verdampt dan sneller en de wick zal meer water opnemen (water in de bak zal dan sneller leeg/vol lopen).

Maargoed, dit is de theorie. In de zomer (hete zomerdagen) zal idd de grote praktijk test volgen.

Juiste bewatering/voeden is een belangrijk aspect in het verzorgen en gezond houden van bonsai, maar het zal voor iedereen duidelijk zijn dat het bijhouden van groei, controleren op ongedierte, schimmels, etc. even belangrijk is. En dat zal men altijd handmatig moeten blijven doen.

Het is echt niet zo (zoals anderen hier misschien suggereren) dat ik helemaal niet naar mijn boompjes kijk en zo min mogelijk wil doen voor de verzorging van mijn boompjes.

Maar wanneer je niet thuis bent, zal het lastig kijken en verzorgen zijn :-P

Groetjes,
Raymond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 3 jaren 1 maand geleden #89891

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Goed doordacht systeem Matje.
Mooi dat je alles (al je boompjes) in een keer kunt bewateren d.m.v. een flinke douche beurt.

Je zegt:
'Ik heb zelf een bedrijf dat kunststof installaties op maat maakt'.

Interessant, Doen jullie kunstof 'lassen'?
Ik ben ook altijd geinteresseerd geweest in 'ínjection molding' en het maken van mallen.

Oja, vergeten te vermelden.
Zo te zien is mijn systeem niet zo interesant voor de particulier, maar misschien wel voor bonsai nurseries?
De grootste kosten zijn daar n.l. het waterverbruik. Mijn systeem is zeer efficient qua waterverbruik.

Je kunt me altijd een PM sturen. Lijkt me leuk om samen wat te brainstormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.

Automatisch Irrigatiesysteem (Bonsai automatisering deel 2) 2 jaren 10 maanden geleden #91741

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Tijd voor een korte update.
Tot nu toe nog niet handmatig hoeven te bewateren en boompje staat er goed bij (is lekker aan het uitlopen).



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts