Onderwerp:

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19785

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nou ja, ik ben trots genoeg om mijn fouten uit het verleden toe te geven en te erkennen wat er te erkennen valt. en als dat dan ook inhoud om dan even de kennis van iemand als JP te benadrukken en te zeggen dat we er allemaal enorm zouden kunnen uit leren dan mag dat ook gezegd worden.

of JP dat hier al dan niet zou doen, laat ik in het midden, dat is namelijk geheel zijn keuze en die respecteer ik dan ook volstellig.
hoewel ik eerder zou begrijpen dat ie het niet zou doen aangezien hij hier toch ook wel evenveel tegenstanders dan fans heeft en waarschijnlijk veel liever de kinderachtige discussies (die er ongetwijfeld zouden komen) wil vermeiden.
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19794

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om even op het bemesten terug te keren, en JP met al zijn kennis hier dus geen antwoord op wil geven..

Voor zover ik weet / na kan trekken: Je kan bomen niet makkelijk overbemesten; Zeker niet als je het soort grondmengsels gebruikt wat bij bonsai gebruikelijk is. Het gietwater neemt de meststoffen op en in de grond mee, waar de boom het opneemt, of het voor een groot deel door de kluit heen spoelt. En met de frequentie waarin bonsai verpot worden, zeker in de opbouw fase, vervang je het substraat frequent genoeg om ophoping van zouten geen probleem te laten worden.

Voor wat betreft het verbranden van wortels: Ik ben eigenlijk nog nergens tegen gekomen dat dat echt gebeurt. Het niet bemesten na verpotten is vooral bedoelt omdat de plant het toch niet echt opneemt; Niet omdat het slecht is voor de plant.
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19795

  • ezomatsu
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 5

leatherback schreef : Om even op het bemesten terug te keren, en JP met al zijn kennis hier dus geen antwoord op wil geven..

Voor zover ik weet / na kan trekken: Je kan bomen niet makkelijk overbemesten; Zeker niet als je het soort grondmengsels gebruikt wat bij bonsai gebruikelijk is. Het gietwater neemt de meststoffen op en in de grond mee, waar de boom het opneemt, of het voor een groot deel door de kluit heen spoelt. En met de frequentie waarin bonsai verpot worden, zeker in de opbouw fase, vervang je het substraat frequent genoeg om ophoping van zouten geen probleem te laten worden.

Voor wat betreft het verbranden van wortels: Ik ben eigenlijk nog nergens tegen gekomen dat dat echt gebeurt. Het niet bemesten na verpotten is vooral bedoelt omdat de plant het toch niet echt opneemt; Niet omdat het slecht is voor de plant.

Tuurlijk, op een forum en in theorie is het allemaal heel makkelijk tot je de bomen te zien krijgt :)
Meneer is duidelijk een "kenner"
JP
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19797

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik denk toch dat je met heel wat factoren moet rekening houden op gebied van bemesting.. zowel soort mest als hoeveelheid.

als beginner ben je dan voorzichtig en gebruik je een aangewezen hoeveelheid mest zoals biogold of andere zaken..
maar ik denk ook dat, hoe beter je je bomen en de soorten leert kennen, dat je wel heel wat bijleert en uiteindelijk per boom wel een uitgebreid bemestings-programma kan uitschrijven.

het grootste probleem is dat het internet hieromtrend volstaat met tegenstrijdigheden.

als mijn "prille" boompjes zouden kunnen profiteren an een beter bemestingsprogramma dan zou ik dat zeker doen, maar door onvoldoende/tegenstrijdige/onduidelijke informatie op het internet doe ik dus voorzichtig..
Laast bewerkt: Post by AlexW.
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19799

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ezomatsu schreef : Tuurlijk, op een forum en in theorie is het allemaal heel makkelijk tot je de bomen te zien krijgt :)
Meneer is duidelijk een "kenner"
JP


Tsja,

Als de kenners op het forum wel halve posts doen maar geen vragen willen beantwoorden, dan moet je het doen met mensen die niet die status bereikt hebben.

JP, als je niet op het forum bent om mensen te helpen, of zelfs concrete vragen over je eigen bomen te beantwoorden, waarom dan wel? Toch zeker niet alleen maar om anderen af te zeiken?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mighty mouse, Catwoman
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19806

  • Catwoman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 6
Tuurlijk, op een forum en in theorie is het allemaal heel makkelijk tot je de bomen te zien krijgt :)
Meneer is duidelijk een "kenner"
JP
Sommigen worden al als 'grootmeester' geboren, hebben een 'air' over zich zelf en maken al die beginnersfoutjes natuurlijk niet!
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19808

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
laten we het anders meer netjes houden en weer on topic gaan, vooralleer Oscar of Youri er een slotje moeten opgooien..

het gaat hier over de bomen en de kennis daaromtrend, niet over ego's en karakters..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, leatherback
Laast bewerkt: Post by AlexW.
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19809

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

AlexW schreef : laten we het anders meer netjes houden en weer on topic gaan, vooralleer Oscar of Youri er een slotje moeten opgooien..

het gaat hier over de bomen en de kennis daaromtrend, niet over ego's en karakters..


Helemaal mee eens Alex, maar laten we nu eerlijk zijn, overal waar dit Ego zich doet gelden is het niet de vraag, of maar wanneer het ongezellig wordt.
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19815

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
daar spreek ik me niet over uit.. daar denkt iedereen maar van wat ie wil..

maar gezellig of ongezellig.. als iemand van dat niveau de tijd neemt om op een forum als dit iets te zeggen wat betrekking heeft tot bonsai en we kunnen er allemaal uit leren, dan vind ik dat veel balangrijker en daar is iedereen hier mee geholpen..
ik zie toch nergens op andere forums mensen van zijn niveau hoor..

dus volgende keer dat iemand van dat niveau tegen me zegt dat mijn boompje gewoon een struik in een pot is, dan zal ik dat wel beamen.. ik ben me daar intussen namelijk zeer van bewust, maar door omstandigheden is het nu zo en heb ik nog geen echte bonsai in mijn collectie.. ik zie mezelf dan ook in een eerste fase, namelijk bomen leren kenne, technieken leren kennen, bomen laten overleven, leren verpotten etc etc
en eens ik van mezelf vind dat ik klaar ben voor een duurdere en meer gevorderde boom, dan zal ik deze stap wel nemen..
maar voorlopig leer ik bij en maak ik het beste van wat ik ter beschikking heb.

ik vind het dus zeer belangrijk, als de kans zich voordoet, om kennis op te doen, of het nu van een "ego" komt of niet..
Discussie gesloten.

Sakura ten 10 jaren 11 maanden geleden #19816

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169

AlexW schreef : daar spreek ik me niet over uit.. daar denkt iedereen maar van wat ie wil..

maar gezellig of ongezellig.. als iemand van dat niveau de tijd neemt om op een forum als dit iets te zeggen wat betrekking heeft tot bonsai en we kunnen er allemaal uit leren, dan vind ik dat veel balangrijker en daar is iedereen hier mee geholpen..
ik zie toch nergens op andere forums mensen van zijn niveau hoor..

dus volgende keer dat iemand van dat niveau tegen me zegt dat mijn boompje gewoon een struik in een pot is, dan zal ik dat wel beamen.. ik ben me daar intussen namelijk zeer van bewust, maar door omstandigheden is het nu zo en heb ik nog geen echte bonsai in mijn collectie.. ik zie mezelf dan ook in een eerste fase, namelijk bomen leren kenne, technieken leren kennen, bomen laten overleven, leren verpotten etc etc
en eens ik van mezelf vind dat ik klaar ben voor een duurdere en meer gevorderde boom, dan zal ik deze stap wel nemen..
maar voorlopig leer ik bij en maak ik het beste van wat ik ter beschikking heb.

ik vind het dus zeer belangrijk, als de kans zich voordoet, om kennis op te doen, of het nu van een "ego" komt of niet..


En daarmee vanaf nu weer on-topic anders zal ik dit draadje sluiten. We willen hier geen persoonlijke aanval o.i.d. zien, het forum is geheel vrijwillig en als iemand niet vragen wilt beantwoorden is dat geheel zijn recht. Wel jammer natuurlijk, want we kunnen allemaal denk ik veel leren van iemand als Jean-Paul!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AlexW
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts