Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29704

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo allemaal,


Ik had van de Zomer een mooie Liguster gezien, en ik dacht die wil ik ook graag nog eens aanschaffen.
En na een hele tijd wachten, nadenken, vergelijken en overwegen is het uiteindelijk dit boompje geworden, ben er helemaal blij mee :cheer: . Liever gezegd laaiend enthousiast.

Ik heb gekozen voor var. Variegata om wat bont aan m'n collectie toe te voegen en het heft elkaar qua kleur allemaal mooi op vind ik. Ik heb inmiddels een stelling voor het raam gemaakt waar de boompjes nu allemaal op staan als er interesse voor is wil ik wel een keer een foto plaatsen.

Hier zijn wat foto's van het boompje, hij staat in akadama, en is +- 10/12 jaar oud.
Ik werd helemaal verliefd op het boompje door de stambasis, de bladkleur en de vorm/kleur/structuur van de stam.
Ook de plaatsing van de boom sprak me erg aan, en de pot vind ik ook erg mooi, en geeft een mooi contrast met het boompje.
Er zit een iets donkerdere schaal onder die niet afsteekt maar juist een rustige ondergrond geeft vind ik. Hij is op dit moment bedraad, en er is me aangeraden dit voorlopig nog even te laten zitten.


groeten,

Joey

PS betere foto's kunnen geplaatst worden op verzoek, bij daglicht komt het allemaal wat mooier uit maar voor nu voldoet dit hopelijk wel even.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




De plaatjes op de website van H&H mag je natuurlijk ook bekijken als je zin hebt.
Deze zal wel spoedig verdwijnen aangezien hij verkocht is en dan gaat hij natuurlijk van de site af.


Ik hoop dat jullie hem mooi vinden.

groeten,

Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Shakudo.

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29709

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Dag Shakudo.

Is dit de boom van waar je ook de vraag gesteld hebt in verband met water geven binnen in huis?

Dan kan ik maar één ding zeggen dat deze boom buiten hoort. :dry:

Verder heeft het geen slechte basis om verder op te kweken, maar om nog te gaan zeggen dat deze boom al 10 jaar oud is. Daar heb ik toch zo mijn twijfels over.
Foto's vertekenen natuurlijk ook en in het echt zal het er misschien anders uit zien. B)

Voor het moment is hij gesnoeid als een haagplant dus er zal komende maanden (dit kan nu ook al) een grondige selectie gaan gemaakt worden naar welke takken behouden en welke wegsnoeien. In de top zit er teveel waardoor die op termijn zal afsterven binnenin.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29725

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3

Kokedama schreef : Dag Shakudo.

Is dit de boom van waar je ook de vraag gesteld hebt in verband met water geven binnen in huis?

Dan kan ik maar één ding zeggen dat deze boom buiten hoort. :dry:

Verder heeft het geen slechte basis om verder op te kweken, maar om nog te gaan zeggen dat deze boom al 10 jaar oud is. Daar heb ik toch zo mijn twijfels over.
Foto's vertekenen natuurlijk ook en in het echt zal het er misschien anders uit zien. B)

Voor het moment is hij gesnoeid als een haagplant dus er zal komende maanden (dit kan nu ook al) een grondige selectie gaan gemaakt worden naar welke takken behouden en welke wegsnoeien. In de top zit er teveel waardoor die op termijn zal afsterven binnenin.

Groeten.



Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb hem gekocht als binnen bonsai, en die informatie is mij ook gegeven ter plaatse.
En eigenlijk overal waar ik lees staat dat Ligustrum binnen ook gehouden kan worden.
Waaronder hier op deze website.

www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/ligustrum

Vandaar dat ik je reactie een beetje verwarrend vind.

Maar zoals met veel bonsai vinden ze het buiten vaak het fijnst, aangezien ik die mogelijkheid in mijn appartement niet heb kan dat helaas niet.

Ik ervaar de heren van h & h bonsai als betrouwbaar, ik zie geen reden om te twijfelen aan de info over de boom, maar daar mogen uiteraard de meningen over verdeeld zijn, maar of ze echt gaan liegen over 10 jaar... Vraag me het me af....


Bedankt voor je duidelijke kritiek, ik zal het stuk wat betreft het snoeien zeker even terugkoppelen aan h en h bonsai en wellicht kunnen zij me uitleggen hoe ik dat het beste kan aanpakken eventueel.


Mvg,


Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29726

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Hoi

Ik heb het allemaal nog eens goed opgezocht via het grote internet en als het degelijk die soort is dat ze hebben aangegeven dan klopt hun informatie ook wel.

Op de foto's lijkt het me om de gewone inlandse soort te gaan. Die bladeren zijn wat stugger dan de sinensis. Voelt het blad hard en lederachtig aan of is het meer buigzaam?
Uiteraard als ik de boom in het echt zou zien zou ik het beter kunnen zien. ;)

Met de Oosterse soort heb ik weinig ervaring, maar ik weet wel dat ze tegen een stootje kunnen.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29736

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Hoi,

Ik doe zelf de aanname dat het Sinensis is, H&H heeft me het boompje verkocht onder de naam liguster variegata.
Die aanname heb ik gedaan na een avondje informatie opzoeken op het net, en ik was onder de veronderstelling, dat dit de volledige naam was van het boompje. Ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Ik heb de blaadjes nog eens gevoeld, en ze zijn niet leerachtig maar juist erg zacht en buigzaam.
Heb vandaag water gegeven toen ik zag dat het gros van het akadama zichtbaar voor het oog lichtbruin was verkleurd en ik merk ook hier duidelijk het verschil in het gewicht van de pot, voor en na water geven dus denk dat ik er wel uit kom.
Het was idem even uitvogelen toen ik m'n eerste mini boompje kocht maar dat heb ik nu ook een beetje in de vingers.

Gr.,

Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29737

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
mooie boom, vind de pot en vooral de kleur ervan ook heel mooi.

Wat betreft het zijn van een binnen of buiten boom, tja ik bekijk het als vogelkweker (ik kweek tropische vogels op waarmee ik tentoonstellingen doe), er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

zelf houd ik mijn Buxus en Taxus buiten, maar heb ik 3tal Ulmus binnen staan (op 15graden +-) samen met een Ficus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29744

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Dankjewel:)

Misschien zijn er inderdaad meer wegen die naar Rome gaan, maar ben wel erg voorzichtig, tis een kostbare hobby geworden en ik leer graag bij om fouten etc. te voorkomen.

Buxus ken ik vanuit de tuin ook struikgewas en Taxus is een giftige boom toch? Ulmus ben ik mee bekend, ik heb een Parvifolia net zoals jij, nu redelijk kaal, en hopelijk over een maandje of twee weer wat voller. Ficus heb ik ook een Retusa, en die doet het best goed hier, en is ook wat meer tolerant voor beginners. Hij groeit nu langzaam, maar in de Zomer, vaak als kool.

groetjes,

Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe boom, Ligustrum sinensis variegata 10 jaren 2 maanden geleden #29746

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
buxus wordt best veel als bonsai gebruikt, net als de taxus: washi-bonsai.blogspot.nl/2012/06/taxus-update.html

Mijn ficus heb ik al jaren, gekocht in 2002 als gewone binnenplant en heb deze afgelopen zomer gevormd als bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts