Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59804

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Mijn ervaring met taxus is dat als je hem flink snoeit, hij overal op de stam en zeker in de oksels weer uitloopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59805

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

leatherback schreef : ik *weet* ook niet wat het beste is he! ik denk alleen dat als de plant bij mij zou staan, ik de helft van de takken terug zou nemen. Zo hou je toch loof aan de boom (De andere twee takken). En als dat goed reageert, de kluit verkleinen of de andere takken terug nemen. Hoe grondig.. Dat is lastig. Ik heb twee jaar geleden een berg oude taxussen uit een kwekerij meegenomen (Volle grond, met graafmachine uit de grond getrokken :blink: ). Daar leeft er inmiddels nog maar een van. Daar is te hardhandig te werk gegaan. Aangezien jouw boom vorig voorjaar halfdood was, kan je zeggen: Ik laat hem nog een jaar in de grote bak. Maar IK zou het geduld denk ik niet hebben. (Dat is oiok mijn grootste probleem; Ik wil te veel te snel achter elkaar doen)


ja mijn geduld word ook beproeft zo maar liever een levende boom dan voldoening dat hij verpot is en dan doodgaat :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63040

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Twee takken afgezaagd en de bovenste 10 cm grond verwijderd

Ik begin sterk te twijfelen of ik echt niet beter deze jongen uit de pot haal want het staat echt zeiknat in dat ding niet bare rooten en wortels snoeien maar zoveel mogenlijk oude grond uit die pot zien te krijgen en in een kleinere bak/specie kuip terug plaatsen met fb en split 50/50 gemengt en dan met rust laten voor een paar jaar ?

Foto is 15 min na het afspoelen van de vrijgemaakte stam


Graag jullie mening !!


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63164

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Met alle respect Dennis, maar zie jij in deze plant echt een toekomst als bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63174

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Patrick in zekere zin ja maar het gaat tijd en geduld kosten

Of ik daarvoor op het moment ervaren genoeg voor ben ?
Nee !

het eerste doel is dan ook de boom gezond krijgen met veel nieuwe groei lager op de stam

vandaar uit met een portie doodhout verder zien hoe het zich ontwikkeld en tegen die tijd hoop ik daar ervaren genoeg voor te zijn!

waarschijnlijk zal dit geen boom zijn die ooit op een tentoonstelling komt te staan maar wie weet ;)

het gaat mij vooral om wat ik van dit project opsteek en het plezier wat ik er aan beleef en als ik er uiteindelijk iets aan overhou waar ik graag naar kijk ben ik al dik tevreden!

Ps blij dat je eerlijk aangeeft dat jij er niets in ziet misschien kan ik hopelijk ooit het tegendeel bewijzen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63176

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Dennis, ik ga je meteen uit uw dromen halen. Deze boom gaat niet op een tentoonstelling geraken, of je je zal de juiste stappen moeten ondernemen. Die laatste getoonde foto is gelijk ene doodsteek. Dit materiaal is ronduit slecht, ga je hiermee door! Dat is perfect mogelijk, Wil je er mee uitpakken zal je minstens 1O jaren de juist beslissingen mee moeten nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63221

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

pvdb_bonsai schreef : Dennis, ik ga je meteen uit uw dromen halen. Deze boom gaat niet op een tentoonstelling geraken, of je je zal de juiste stappen moeten ondernemen. Die laatste getoonde foto is gelijk ene doodsteek. Dit materiaal is ronduit slecht, ga je hiermee door! Dat is perfect mogelijk, Wil je er mee uitpakken zal je minstens 1O jaren de juist beslissingen mee moeten nemen.


Zoals ik zelf ook al aangaf dus dat het wss nooit tentoonstelling waardig zou zijn en dat het lang gaat duren

Nog advies betrekkende mijn vraag of alleen je mening over mijn matteriaal ? :p
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63226

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Msh kun je de kluit wat uitspoelen en in een korrelsubstraat zetten inderdaad zonder of met beperkte wortelsnoei.
Beter iets doen, dan hem zo laten dood gaan, denk ik, want het weer heb je niet in de hand.
Of in je tuintje zetten.
Het kan een mooie ervaring zijn om hem erdoor te krijgen, je kan dan nog zien wat je ermee doet.
Als het toch niets word kan je hem nog gebruiken om technieken te oefenen, bv freesen, bedraden,...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63231

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46

dennisfranx schreef :

pvdb_bonsai schreef : Dennis, ik ga je meteen uit uw dromen halen. Deze boom gaat niet op een tentoonstelling geraken, of je je zal de juiste stappen moeten ondernemen. Die laatste getoonde foto is gelijk ene doodsteek. Dit materiaal is ronduit slecht, ga je hiermee door! Dat is perfect mogelijk, Wil je er mee uitpakken zal je minstens 1O jaren de juist beslissingen mee moeten nemen.


Zoals ik zelf ook al aangaf dus dat het wss nooit tentoonstelling waardig zou zijn en dat het lang gaat duren

Nog advies betrekkende mijn vraag of alleen je mening over mijn matteriaal ? :p


Ge hebt gelijk Dennis, ik vergeet wel eens dat ieder op zijn eigen manier naar startmateriaal kijkt. Als ik met deze boom toch iets zou willen aanvangen dan zou ik hem in de volle grond plaatsen, zonder teveel aan de wortels te rommelen, en alle stammen inkorten. Ofwel in een geschikt substraat plaatsen, en met de kennis die je dan opdoet qua wortels, de stammen al dan niet inkorten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 1 maand geleden #63233

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ja ik begrijp je ergens wel hoor jij bent al tamelijk ver in de hobby prachtige boom op noelanders en dan ben je gewoon kritischer!

Ik ben slechts een jaartje bezig met de hobby dus ben denk gauw tevreden en ook wel bewust dat het spul in mijn tuin geen top matteriaal is en misschien ook wel nooitzal worden echter leer ik wel veel van het werken met dit materiaal waardoor als ik wel beter matteriaal heb in iedergeval weet wat ik doe wn de technieken goed toe pas :)

Bedankt voor je advies omtrent wortels bekijken en stammen inkorten die neem ik mee !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MartijnBosgraaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts