Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81836

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Inderdaad spijtig dat er 2 dood zijn.
Maar waarom verpot je ze nu, midden in de zomer of heb je niets aan de wortels gedaan?
Had je niet beter gewacht op een beter moment?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81837

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Tom, omdat de andere twee al gestorven waren en de groei dit jaar niet erg indrukwekkend was, maakt ik me wat zorgen. Ik wilde zeker zijn dat de wortels er goed aan toe zijn en de grondmix goed is.
Mijn andere aders had ik ook onlangs verpot en die lieten ook meteen weer nieuwe groei zien.
Gok een beetje op een goed najaar en dan zal het wel goed uitpakken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81839

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik hoop dat het goed gaat.
Je kon ze ook gewoon in een iets grotere pot gezet hebben tot het voorjaar.
Hopelijk heb je een zwakke boom niet nog zwakker gemaakt en heeft de nieuwe groei nog tijd genoeg om af te harden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81842

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja.. Er is een discussie mogelijk over wat de beste tijd van het jaar is om te verpotten. Ik heb vorig weekend mijn drietandsesdoorn verpot. Late zomerverpotting is bij veel mensen een standaard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81843

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb vorig jaar ook meerdere planten verpot in de zomer, wel ietsje minder wortels gesnoeid dan gewoonlijk in het voorjaar en die leven allemaal ook nog, het regent de laatste dagen in iedergeval regelmatig dat is wel een pluspunt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81844

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

leatherback schreef : Tsja.. Er is een discussie mogelijk over wat de beste tijd van het jaar is om te verpotten. Ik heb vorig weekend mijn drietandsesdoorn verpot. Late zomerverpotting is bij veel mensen een standaard.


Wat zijn dan de argumenten om te kunnen besluiten dat de zomer een betere periode is dan begin voorjaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81845

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Tom Haest schreef :

leatherback schreef : Tsja.. Er is een discussie mogelijk over wat de beste tijd van het jaar is om te verpotten. Ik heb vorig weekend mijn drietandsesdoorn verpot. Late zomerverpotting is bij veel mensen een standaard.


Wat zijn dan de argumenten om te kunnen besluiten dat de zomer een betere periode is dan begin voorjaar?


Je zult mij in ieder geval niet horen zeggen dat er een betere tijd is als het voorjaar.
Maar dat wil niet zeggen dat een boom ten dode opgeschreven is als het op een ander moment gebeurd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81847

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

Matje schreef :

Tom Haest schreef :

leatherback schreef : Tsja.. Er is een discussie mogelijk over wat de beste tijd van het jaar is om te verpotten. Ik heb vorig weekend mijn drietandsesdoorn verpot. Late zomerverpotting is bij veel mensen een standaard.


Wat zijn dan de argumenten om te kunnen besluiten dat de zomer een betere periode is dan begin voorjaar?


Je zult mij in ieder geval niet horen zeggen dat er een betere tijd is als het voorjaar.
Maar dat wil niet zeggen dat een boom ten dode opgeschreven is als het op een ander moment gebeurd


Maar je maakt het er niet gemakkelijker op voor sommige bomen. Als ze sterk zijn, tot daar. Maar bij verzwakte bomen vind in het geen goed idee, tenzij het echt een probleem aan de wortels of met het substraat is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81848

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Tom Haest schreef :

Matje schreef :

Tom Haest schreef :

leatherback schreef : Tsja.. Er is een discussie mogelijk over wat de beste tijd van het jaar is om te verpotten. Ik heb vorig weekend mijn drietandsesdoorn verpot. Late zomerverpotting is bij veel mensen een standaard.


Wat zijn dan de argumenten om te kunnen besluiten dat de zomer een betere periode is dan begin voorjaar?


Je zult mij in ieder geval niet horen zeggen dat er een betere tijd is als het voorjaar.
Maar dat wil niet zeggen dat een boom ten dode opgeschreven is als het op een ander moment gebeurd


Maar je maakt het er niet gemakkelijker op voor sommige bomen. Als ze sterk zijn, tot daar. Maar bij verzwakte bomen vind in het geen goed idee, tenzij het echt een probleem aan de wortels of met het substraat is.


Ik snap je punt, spreek je ook niet tegen. Ik schrijf ook dat ik twijfelde aan de wortels gezien de zeer beperkte groei afgelopen seizoen. Nu weet ik zeker dat de wortels in orde zijn en de grondmix goed. Met een redelijk najaar, ben ik voor de winter niet bang

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81849

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom Haest schreef : Wat zijn dan de argumenten om te kunnen besluiten dat de zomer een betere periode is dan begin voorjaar?


In de zomer hebben de bomen blad. Kunnen daardoor zich richten op herstel wortels zodat je in het voorjaar een snellere start krijgt. Tevens is de temperatuur hoger waardoor hergroei sneller is. En je hebt je wortels minder lang afgesneden in een koude pot nat substraat zitten. Zeker voor soorten die moeite hebben met de start in een koud nat voorjaar, zoals jeneverbessen en taxus lijkt de zomer minstens net zo goed te gaan. De nazomer is een periode waarop veel bomen bezig zijn met wortelgroei, terwijl bladgroei vastligt. Oftewel: Dit is het moment dat het voor bomen natuurlijk is te investeren in ondergrondse groei. De laatste jaren heb ik ook enkele esdoorns in de zomer verpot, en tot nu toe met positief resultaat.

Maar iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt natuurlijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts