Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Acer kiohime 2 jaren 3 weken geleden #94041

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930

rorror schreef : Van wat ik begrepen heb, zou de potkleur een complementaire kleur moeten hebben. En dat zijn de kleuren die tegenover de driehoek staan.
en.wikipedia.org/wiki/Complementary_colors

Bij het bepalen van de kleur van de pot is van alles mogelijk: Complementair is een van de mogelijkheden. Je kunt hierbij de kiezen tussen de loofkleur in het voorjaar, de zomer, of herfst. Of in contrast met de bloemen. Of juist in harmonie met boom, denk bv aan een Berk is een pot met wit erin.. Normaal gesproken worden potten in fellere kleuren alleen gebruikt bij shohin of kleiner, omdat ze anders gewoon teveel aandacht opeisen in het totaalplaatje.
Bovenstaand geldt alleen voor loofbomen, naaldbomen hebben weer een andere benadering.

De kleur is echter maar 1 van de variabelen bij het kiezen van een boom/pot combinatie; het formaat, de glansgraad van het glazuur en de vorm van de pot zijn net zo belangrijk bij de keuze van de pot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror, maple

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer kiohime 2 jaren 3 weken geleden #94042

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Gentlemen,
Ik onthou me even van commentaar over de boom en/of zijn plaatsing, maar wil graag commentaar geven op de commentaar erover: ik vind het fantastisch dat het weer eens over bonsai gaat, met gedegen onderlegde argumenten waarom zus of zo, zonder meningen te willen opdringen. Zeer leerzaam en een plezier om te lezen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maple

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren