Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83067

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Mijn acertje ( pseudoplatanus) vorig jaar. Is nu 5 jaar oud en 20 cm hoog. Het kan wel, korte internoden en kleinere bladeren, maar er kruipt veel tijd in...


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83068

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik denk dat ik ondertussen alle topics op dit forum over deze soort heb doorgelezen en het probleem is duidelijk: grote bladeren, lange bladstelen en lange internodiën. Het is dan ook duidelijk dat dit geen goede keuze was als aankoop van mijn eerste pré-bonsai... Dat zal waarschijnlijk ook de reden geweest zijn dat hij 'maar' 15 € gekost heeft. Maar ik heb hem nu en wil er dan ook iets mmois van maken en/of plezier aan beleven.

Dan zijn er 2 kanten die ik op kan:

1) De boom groter en robuuster maken, zodat de bladeren meer in verhouding zullen zijn met de rest van de boom.

Wat moet ik hier voor doen:

Ten eerste de stam dikker laten worden. Wat zorgt ervoor dat een stam dikker wordt? Zo veel mogelijk loof dacht ik? Dus gewoon laten groeien...
Is het dan noodzakelijk om hem in volle grond te planten? Wat zou de reden hiervoor zijn? Dat de wortels zo goed mogelijk kunnen uitbreiden om zoveel mogelijk voedingsstoffen aan te kunnen voeren? Kan je dat ook bereiken door hem in een grote trainingspot te plaatsen en goed te bemesten?

Ten tweede de stam hoger maken. De oorspronkelijke stam is al afgezaagd op een 12-tal cm (ik ben nu niet thuis, dus kan het niet exact meten). Ik vermoed dat deze zijn hoogte blijft behouden? Dan kan ik de aftakking naar boven aan de snijwonde gebruiken als stamverlenging en dan weer een van die twee aftakkingen bovenaan als derde stamsegment. Dus eigenlijk zoals men doet met de 'cut and grow' methode met dit verschil dat de 'cut' hier al gebeurd is en de 'grow' nog moet volgen. Dan bekom ik een stam van een 30-tal cm en met loof bij een 50-tal cm.
Klopt deze redenatie?

2) De boom klein houden en zo veel mogelijk moeite doen om de internodiën en bladeren klein te houden.
Het belangrijkste zijn dan momenteel de internodiën. Ik heb gelezen dat je kleine(re) internodiën kan opbouwen door in de lente de eerste jonge scheuten, die lange internodiën zullen hebben, te verwijderen. Twee weken later zullen dan zwakkere scheuten groeien, die kortere internodiën zullen hebben. Stel dat ik voor deze optie kies, dan zijn deze korte internodiën reeds belangrijk vanaf de vorming van de primaire takken lijkt me? Dus dan zou ik alle vertakkingen moeten verwijderen om er op deze manier nieuwe te kweken met kortere internodiën.
Ook las ik van jou, Leatherback, dat serieze wortelgroei in de winter leidt tot kortere internodiën.
Eigenlijk komt het erop naar dat er in ideale omstandigheden (voor de boom dan) lange internodiën gevormd worden en dat je het de boom wat oncomfortabel moet maken om kortere internodiën te krijgen, zo ook minder voeding en zonlicht geven.
Zou het in die optiek ook niet helpen om hem juist al in een kleine, ondiepe pot te zetten?

Doordat dit mijn eerst aangekochte pré-bonsai is, gaat mijn voorkeur uit naar het tweede.
Dit omdat ik zin heb om al ergens aan te kunnen werken i.p.v. voor enkele jaren in de grond te steken en te wachten.
Ook omdat ik dikke esdoorns in de grond heb zitten die ik kan gebruiken om grotere bonsai mee te maken.
En als ik het blad kan bereiken zoals op de foto van LucRoux, wordt dit een mooi boompje denk ik.

@LucRoux Hoe dik is jou stammetje onderaan? En hoe heb jij dit aangepakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83069

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Panda, geen idee of je deze al gezien hebt. Legt heel goed dingen uit, en ook waar je rekening mee moet houden als je kleiner blad wilt.
Zo ie zo een aanrader om alle lange afleveringen van hem te kijken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83070

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
In dit draadje heb ik uitgelegd hoe ik het doe. Zal van de week nog eens een foto maken hoe bijnier nu uitzien
www.bonsaiempire.nl/forum/snoeien-en-bed...nen-bladeren-esdoorn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83071

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

LucRoux schreef : In dit draadje heb ik uitgelegd hoe ik het doe. Zal van de week nog eens een foto maken hoe hij er nu uitzien
www.bonsaiempire.nl/forum/snoeien-en-bed...nen-bladeren-esdoorn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83072

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Neem het nou maar gewoon aan dat jouw gekozen soort geen geschikte soort is voor bonssai. Tenzij je een formaat neemt van 3/4 meter.... De vertakking is gewoon veel te grof (te dik) om een miniatuurvertakking te kunnen krijgen en het blad te groot, die krijg je nooit verkleind tot een cm of 2-3.
Mijn advies is om hier geen tijd in te steken. Ga naar een boomkweker er haal voor een paar euro bv een Ulmus Minor: snelgroeiend, uitstekend bladverkleinend en de vertakking kan echt fijn worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83074

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

LucRoux schreef : In dit draadje heb ik uitgelegd hoe ik het doe. Zal van de week nog eens een foto maken hoe bijnier nu uitzien
www.bonsaiempire.nl/forum/snoeien-en-bed...nen-bladeren-esdoorn


chowazoutleeuw.blogspot.com/2015/05/acer...enstructuur.html?m=1
Als ik het goed begrijp, doe je eigenlijk hetzelfde als hier uitgelegd wordt bij 'Nijpen nieuwe scheuten'. Alleen laat jij uitlopen om dan weg te snoeien en hier verwijderen ze de scheut voor hij uitloopt.
Wordt dat best gedaan van in het begin van de ontwikkeling van het takkenstelsel, dus ook bij de vorming van de hoofdtaken? Want zo gaat de fijnere vertakking ook dichter bij elkaar zitten, lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83075

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Marco buijsman schreef : Neem het nou maar gewoon aan dat jouw gekozen soort geen geschikte soort is voor bonssai. Tenzij je een formaat neemt van 3/4 meter.... De vertakking is gewoon veel te grof (te dik) om een miniatuurvertakking te kunnen krijgen en het blad te groot, die krijg je nooit verkleind tot een cm of 2-3.
Mijn advies is om hier geen tijd in te steken. Ga naar een boomkweker er haal voor een paar euro bv een Ulmus Minor: snelgroeiend, uitstekend bladverkleinend en de vertakking kan echt fijn worden.

Dat hij niet geschikt (of ideaal) is en ik hem beter niet had gekocht, heb ik ondertussen door. Maar ik heb hem wél gekocht en wil er dan ook het beste van maken. Het zal waarschijnlijk nooit de mooiste bonsai worden, maar dan heb ik toch het plezier gehad om eraan te werken en te experimenteren. Wie weet wordt het wel een mooie struik :-) .

Ik heb gezien dat men in Zoutleeuw startplanten weg doet aan korting op plaats te maken voor nieuwe planten voor 2020. Ik moet morgen in de buurt zijn en ga er eens kijken. Het gaat over lork, acer campestre, meidoorn, ulmus minor, carpinus, ruwe iep...
Volgens u is ulmus minor dus een goede keuze? Dan houd ik hier morgen rekening mee. Bedankt voor de tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #83076

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Alle soorten die je noemt zijn uitstekende soorten voor bonsai.

Ulmus minor en Acer campestra zijn zeer makkelijke bomen om mee te werken. De andere 3 hebben een paar eigenschappen die het lastiger zouden kunnen maken (Denk aan: Gevoeligheid voor wortelsnoei bij larix, snel knobbels maken bi meidoorn, en langzaam sluiten van wonden bij carpinus). Maar allemaal eigenschappen die geen ramp zijn als je daar rekening mee houdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83463

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ok, ik heb besloten om dit boompje groter te laten worden om meer in verhouding te komen tov zijn grote bladeren en internodiën. De beste methode hiervoor is waarschijnlijk hem in de volle grond planten en alles vrij te laten groeien. Maar kan je dit ook bereiken door hem in een grote pot te zetten en goed te bemesten?

Bijkomend wil ik ook al aan de nebari werken. Eigenlijk heeft hij maar 2 dikke wortels die op dezelfde hoogte staan. De andere wortels staan ietwat hoger en dan is er die wortel die echt óp de stam staat. Kan die hoge wortel de verdikking er onder tegenwerken? Het stukje stam onder deze wortel moet immers minder sapstroom omhoog sturen omdat een deel rechtstreeks door deze wortel komt. Zou ik deze dus best verwijderen? Een kant heeft geen oppervlakkige wortels. Ik kan misschien bij het verpotten (of planten) een koperdraad aanbrengen juist onder de dikke wortels om te stimuleren dat er daar meer bij gaan komen...


Dan nog één vraagje: rond de tal in onderstaande foto staat een krans van knoppen. Zou ik hier iets van verwijderen om te voorkomen dat dit een lelijke knobbel/verdikking gaat vormen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts