Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Uitgegraven Liguster 4 jaren 1 maand geleden #84161

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
verbranden van jonge wortels is allemaal onzin. Wortels zijn het actiefste in je jonge delen van de wortels. Oude wortels doen niet zoveel voor de opname. Dus of je nu net een verpotte plant hebt of niet, het zijn altijd de jonge delen van wortels die voor de opname zorgen.

Het is wel zo dat soorten die niet zo vlot wortelen "lui" kunnen worden bij vroeg bemesten en niet doorwortelen. En als wortels nog niet groeien spoel je alleen mest door de pot. Gelukkig wortels een liguster als een idioot en heb je deze lang geleden verpot. Gewoon mesten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 4 jaren 3 weken geleden #84331

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ondertussen zijn op 2 van de 3 stammen laaggelegen slapende knoppen geopend. Aan een van deze twee stonden geen bladeren en leek het me dus niet nuttig om hem lang te laten. Ik heb hem dan ook boven de geopende knoppen afgezaagd om alle energie naar deze knoppen te laten gaan ipv de knoppen bovenaan de stam.


Op de middelste en dikste stam zijn ook 2 slapende knoppen aan het openen. Aan deze stam staan alle bladeren die ik er bij het uitgraven had laten aanstaan. Zou ik deze stam ook al inkorten of eerst nog laten profiteren van de fotosynthese?


Aan de derde stam staan geen bladeren. Hier zijn voorlopig enkel knoppen bovenaan geopend. Zou ik deze durven inkorten boven een slapende knop of voor de zekerheid wachten tot er iets open gaat?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 4 jaren 3 weken geleden #84333

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja..

Dat inkorten had ik gedaan direct na het uitgraven. Op dit moment is je boom druk bezig nieuwe wortels te zetten en zijn systeem opnieuw in balans te brengen. En dan kom jij langs en ga je zitten rommelen aan de stam, en daaarmee druk zetten op de stam.'
Je hebt er bij het uitgraven voor gekomen de bomen niet in te korten tot de hoogte die je nodig hebt. nu zou ik de planten gewoon de rest van het jaar hun ding laten doen, en opnieuw wortels maken, wonden dichten etc,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 11 maanden geleden #85284

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Er vertrekken verschillende scheuten vanop de wortels. Ik veronderstel dat ik deze best verwijder?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 11 maanden geleden #85295

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Jup die kun je best verwijderen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 11 maanden geleden #85780

  • Doemaarlex
  • Doemaarlex's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik ben ook van plan om wat leuke boompjes op te graven bij ons in de buurt.
Heb 3 leuke boompjes gevonden met een mooie stam en wortel. Heb ze week geleden afgeknipt op een mooie hoogte en graaf ze over een jaar op. Groeien ze veel sneller uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 11 maanden geleden #85962

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Tsja..

Dat inkorten had ik gedaan direct na het uitgraven. Op dit moment is je boom druk bezig nieuwe wortels te zetten en zijn systeem opnieuw in balans te brengen. En dan kom jij langs en ga je zitten rommelen aan de stam, en daaarmee druk zetten op de stam.'
Je hebt er bij het uitgraven voor gekomen de bomen niet in te korten tot de hoogte die je nodig hebt. nu zou ik de planten gewoon de rest van het jaar hun ding laten doen, en opnieuw wortels maken, wonden dichten etc,

Een van de 3 stammen (meer een vertakking op de stam eigenlijk) had ik al ongekort voor je dit advies had gegeven. Ik had hem net boven 2 knopjes afgezaagd. Deze 2 knopjes zijn ondertussen takjes met blaadjes en deze stam begint ook op lagere plaatsen uit te lopen. Dus perfect de reactie waarop ik had gehoopt door af te zagen.

Zonder jou advies naast me neer te willen leggen, heb ik nog steeds de neiging op dit bij de andere 2 stammen ook te doen, maar dan eventueel telkens met een periode er tussen, zodat de boom telkens een nieuw evenwicht kan zoeken. Ik denk maar steeds dat hij nu energie aan het steken is in delen die niet nodig zijn voor het ontwerp en het voelt als een gemiste kans om niet al groei te kweken op de gewenste plaatsen.

Maar ik wil er ook heen 'schilpad en haas geval' van maken. Waar zou het eventueel kunnen misgaan als ik deze ingrepen doe? Een stam die afsterft? De boom die sterft? Vertraagde groei van wortels?...

Zoals gezegd, wil ik je advies niet naast me neerleggen, maar het beter begrijpen om doordachte beslissingen te kunnen nemen.

Hier nog een foto van hoe hij er nu in zijn geheel bijstaat en van de nieuwe groei op de afgezaagde stam/tak:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 11 maanden geleden #85963

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik weet niet waar toch bij bonsai de gedachte vandaan komt dat een boom ergens energie in steekt waar ze niet nodig is. Blad is de bron van energie van de boom. Als er geen blad aan de boom zit, en nieuwe knoppen gemaakt moeten worden is het moment te besluiten waar je wilt dat dat gebeurd en hoe dat de meeste kans heeft. Als een boom een paar weken opgepot is, en knoppen beginnen te zwellen, dan worden de nieuwe wortels alngzaam maar zeker ook opgestart. Dat is een slecht moment om aan de stam te gaan werken want je verhoogt het risico op beschadigen.

Nu staat de boom min of meer in blad. Daar heeft de plant energie in gestoken om dat blad te maken. Geen probleem. Dat kan een boom prima hebben. Een gezonde boom kan dat voor bladverliezende bomen 2 of 3 keer achter elkaar doen zonder problemen (Daar maak je gebruik van bij bv bladsnoei). Maar jouw boom is niet gezond. Er is al veel nodig geweest. Ingekort. Wortels er af. Nieuwe knoppen. Dus je boom moet nieuwe voorraden aanleggen. De energie voorraden komen binnen door.. De bladeren. Nu snoeien betekent dat je de energie voorziening verminderd.

Zal het goed gaan? Waarschijnlijk wel. Zal het beter gaan als je de boom nu lekker zijn ding laat doen en van het winter / vroege voorjaar terug snoeit? Waarschijnlijk.

Maar goed. Zo zie ik het.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 11 maanden geleden #85967

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Ik weet niet waar toch bij bonsai de gedachte vandaan komt dat een boom ergens energie in steekt waar ze niet nodig is. Blad is de bron van energie van de boom.

Hier heb ik me misschien wat fout uitgedrukt. De boom heeft inderdaad blad nodig om energie aan te maken/om te zetten. Dit zal hij aanmaken op plaatsen die voor hem het meest interessant zijn. Ik bedoelde dat dit in dit geval op plaatsen is, die niet nodig zijn voor het ontwerp van de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 11 maanden geleden #85968

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Nu staat de boom min of meer in blad. Daar heeft de plant energie in gestoken om dat blad te maken. Geen probleem. Dat kan een boom prima hebben. Een gezonde boom kan dat voor bladverliezende bomen 2 of 3 keer achter elkaar doen zonder problemen (Daar maak je gebruik van bij bv bladsnoei). Maar jouw boom is niet gezond. Er is al veel nodig geweest. Ingekort. Wortels er af. Nieuwe knoppen. Dus je boom moet nieuwe voorraden aanleggen. De energie voorraden komen binnen door.. De bladeren. Nu snoeien betekent dat je de energie voorziening verminderd.

Hier ben ik helemaal in mee.
Daarom dat ik dacht om dit eventueel geleidelijk aan te doen. Dus als de eerst ingekorte stam al wat blad heeft aangemaakt, de tweede inkorten en als ook deze wat blad heeft aangemaakt, de derde inkorten. Dan heeft hij weliswaar minder blad dan wanneer ik alles zou laten staan, maar toch nog hetgene dat op de twee overige stammen staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts