Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Uitgegraven Liguster 3 jaren 10 maanden geleden #85969

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Panda schreef :

leatherback schreef : Nu staat de boom min of meer in blad. Daar heeft de plant energie in gestoken om dat blad te maken. Geen probleem. Dat kan een boom prima hebben. Een gezonde boom kan dat voor bladverliezende bomen 2 of 3 keer achter elkaar doen zonder problemen (Daar maak je gebruik van bij bv bladsnoei). Maar jouw boom is niet gezond. Er is al veel nodig geweest. Ingekort. Wortels er af. Nieuwe knoppen. Dus je boom moet nieuwe voorraden aanleggen. De energie voorraden komen binnen door.. De bladeren. Nu snoeien betekent dat je de energie voorziening verminderd.

Hier ben ik helemaal in mee.
Daarom dat ik dacht om dit eventueel geleidelijk aan te doen. Dus als de eerst ingekorte stam al wat blad heeft aangemaakt, de tweede inkorten en als ook deze wat blad heeft aangemaakt, de derde inkorten. Dan heeft hij weliswaar minder blad dan wanneer ik alles zou laten staan, maar toch nog hetgene dat op de twee overige stammen staat.


Elke keer als jij aan de boom gaat zagen of aan de stammen gaat zitten zul je de net vers gegroeide nog zeer fragile wortels bewegen en mischien zelfs afbreken waarom de boom weer opnieuw daar wortels moet gaan maken Ipv energy opbouwen om te groeien en ook om de aankomende winter voldoende reserves op te bouwen om in het voorjaar daar op weer uit te kunnen lopen.

Ik snap je punt dat je liever nu al aan de toekomstige juist geplaatste takken wilt werken maar jelle bedoelt volgens mij simpel gezegd gewoon laat de boom met rust voor zijn herstel het jaartje wat je nu extra geeft voor de gezondheid geeft je later profijt van de reactie van een gezonde boom en dan gaat het op de lange termijn sneller...
Vandaar soms het gezegde bonsai is een marathon en geen sprint.
Patience grasshopper!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 10 maanden geleden #85977

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Het is eigenlijk simpel, als je iets uitgraaft wacht je op sterke groei eer je verder gaat. Een jaar is weinig.

Uitgraven is leuk, er zit wat tijd in, maak er dan geen verloren tijd van.
Bij sommige soorten zoals pinus kan je tot 5 jaar wachten eer je er kan op werken.

Wil je werken aan een boom koop dan iets dat al voorbereid is om als bonsai verder te gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 10 maanden geleden #85988

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Jij ziet bladeren en denkt: De bomo is herstelt. Echter, in het beste geval herstelt een boom in 6 maanden van zon ingreep als uitgraven. Bij zsoorten zoals dennen maar ook teaxus zit je in de range van 3+ jaar voor je een boom hebt die zich weer even sterk is als voor het uitgrvaen. Elke keer rommelen zet een boom terug. En elk blad wat er zit is een zonnepaneel.

Dit jaar moet gericht zijn op de boom zo gezond mogelijk krijgen zodat ze de 6 maanden winter doorkomen. Volgend jaar kan je gaan kijken wat je ermee wilt. Vandaar dat ik altijd zeg: Meteen bij het uitgraven op maat maken, met een klein beetje voor indrogen van snoeiplekken. Dan hoef je je niet druk te maken over takken "op de verkeerde plekken"

Gewoon laten groeien en met rust laten.

2018 van een berg struiken gehaald die eerder die dag uitgegraven waren:


Een jaar later:


Dit jaar begint de boom echt te groeien, heb nu 10cm nieuwe groei. Zal volgend jaar voor de eerste keer bedraad ed. worden. Dat is 2 1/2 jaar een lelijk ding in de tuin. Zoals tom zegt, als je ergens aan wilt werken, koop dan een boom die al 2 jaar in een pot staat.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 10 maanden geleden #85992

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben overtuigd, ze blijven staan lang tot volgend jaar. Hopelijk komen er ondertussen wat lager gelegen knoppen bij. Normaal gezien doet liguster dit wel als er maar genoeg licht aan kan (ondervonden bij een gaag).

Ondertussen kan ik goed nadenken over het ontwerp, vooral welke stam(men) ik wil behouden. Als ik er wil verwijderen, wanneer doe ik dat dan best? Ook volgend voorjaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 10 maanden geleden #86003

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Panda schreef : Ik ben overtuigd, ze blijven staan lang tot volgend jaar. Hopelijk komen er ondertussen wat lager gelegen knoppen bij. Normaal gezien doet liguster dit wel als er maar genoeg licht aan kan (ondervonden bij een gaag).

Ondertussen kan ik goed nadenken over het ontwerp, vooral welke stam(men) ik wil behouden. Als ik er wil verwijderen, wanneer doe ik dat dan best? Ook volgend voorjaar?


Best in de winter.
Over een ontwerp zou ik nog niet denken.
Kijk eerst wat de boom je geeft en bekijk het dan. Nu is het verloren moeite.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 5 maanden geleden #88185

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Het substraat van deze liguster is helemaal doorweven met schimmel. Ik heb dit al een hele tijd geleden opgemerkt en ging ervan uit dat dit door de mycorrhiza komt en dus iets goeds betekent. Ik heb vivimus door het substraat gemengd.Maar nu begint het ook aan de wortelvoet te zitten en aan de onderkant van de houten kist. Moet ik me zorgen maken of is dit ok?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 3 maanden geleden #88854

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ondertussen groeien er paddestoelen op mijn liguster. Geen probleem of actie ondernemen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 3 maanden geleden #88855

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
das niet zo best. Ik denk dat je er op moet rekenen dat een deel van de stam zal sterven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 3 maanden geleden #88856

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Echt?!
Is er iets dat ik kan doen om de schade te proberen beperken?
Substraat droog houden? Noodverpotting? Behandelen met het een of ander product?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 3 maanden geleden #88860

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een gezonde boom zal geen echte problemen ondervinden. Alleen de stukken hout die al dood zijn worden meestal getroffen. Ik kan niet inschatten hoe gezond jouw boom is.

Als het in het hout zit, is het lastig tegen te houden. Ik heb geen echte methode, en wacht normaal gesproken de natuur af. Ik haal zacht hout voorzichtig weg (Hierbij belangrijk te weten dat planten een barriere tussen dod en levend opbouwen. Als je die doorbreekt zat de stam verder afsterven tot de boom een nieuwe scheiding opgebouwd heeft).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren