Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Uitgegraven Liguster 3 jaren 1 maand geleden #90034

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
De kern is, zorgen voor gezonde wortels.
Dat bereik je enkel en alleen door veel te laten groeien, hoe meer groei je van boven ziet, hoe wortels er groeien.

De boom is vorig jaar opgepot, je hebt 1 seizoen groei gehad, waarin je al een en ander gedaan hebt, dus dat was geen optimaal seizoen voor de boom om te herstellen, dat zou ik dus nu komend seizoen gaan doen, zeker niet gaan bedraden.

Als je eenmaal een gezonde boom hebt, ga je stap voor stap opbouwen.

Je hebt een mooie wortelvoet nodig, deze ontwikkeld zich vanzelf als je de boom laat groeien en bij verpottingen, stuur je dit wat bij.
Daarnaast heb je tapsheid nodig, hiervoor heb je een aantal jaren nodig.
Als je tapsheid hebt, ga je een takkenstructuur opbouwen
Pas bij deze stap kun je aan bedraden gaan denken, mijns inziens, ben je nog een jaar of 5 (minimaal) verwijderd van bedraden met deze boom.

Wat ik je zou aanraden is, deze boom op een geschikte plek zetten, water geven, mest geven en vooral naar kijken.
Daarnaast, ga naar een tuincentrum, koop je een stuk of 4 acers, die kun je nu en de komende weken nog verpotten naar een leuke schaal (ruim). Daarmee kun je eind mei/begin juni heel wat snoeien, in de zomer zullen die nog flink groeien. en in het najaar snoei je ze nog eens terug.
in de winter kun je die bedraden en in het vroege voorjaar kun je ze weer verpotten.
Dit zullen niet direct je mooiste bomen ooit worden, maar het houd je bezig (zodat je van die liguster afblijft) en je leert er heel veel van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 1 maand geleden #90035

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dus je bedoelt dat de nieuwe takken nog geen belang hebben voor het toekomstige ontwerp?
En er nieuwe takken moeten gekweekt worden nadat eerst de wortelvoet en stam naar tevredenheid zijn.

Momenteel heb ik hier 2 planten waar ik dit jaar al aan kan werken:

Juniperus squamata, 2 jaar in deze pot (potgrond):


Larix, 2 jaar in deze pot (bims):

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 1 maand geleden #90036

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ha ha, nice

De juniperes staat in potgrond, geef je aan. Ik heb de neiging om te zeggen dat de wortelkluit niet optimaal zal zijn, omdat potgrond niet goed doorlatend is en te veel te nat kan blijven, dus die zou ik in een goed grondmengsel plaatsen en ...... laten groeien eerst. Maar veel wil ik over de juniperes niet zeggen, ik weet daar weinig van en heb er weinig ervaring mee.
ik heb 3 juniperessen staan, waar ik nauwelijks mee werk, omdat ik simpelweg niet goed weet wat ik ermee moet doen.

De larix, lijkt mee leuk start materiaal. Als die al een tijd in een goede grondmix staat, dan zal de wortelkluit gezond zijn, je kunt dit zien door de groei komend jaar. Veel sterke groei, gelijkmatig over de boom, betekend gezond. Als je dat dus zeker weet, kun je de volgende stappen gaan zetten.

Denk bij je bomen en het opbouwen aan de volgende stappen:

Wortels
Wortelvoet (nebari)
Tapsheid
Takkenstructuur
verfijning

Vink een voor een de stappen af als je tevreden bent en ga dan pas naar de volgende stap.

je liguster bijvoorbeeld heeft een mooie wortelvoet, de basis is goed en kan verder ontwikeld worden, die kun je dus afvinken, echter kun je bij die liguster nog niet naar stap 3, vanwege stap 1, je wortelkluit is niet optimaal.
Zo kun je je boom opbouwen.

de Larix vind ik een mooie boom om mee verder te gaan, maar dat is ook een mooi voorbeeld van een boom, waar je veel geduld bij moet hebben.
ik val toch weer terug op mijn advies van de acers, ga naar een tuincentrum en koop er een stuk of 4, gewoon kopen als tuinplanten voor een euro 10-20 per stuk.
koop je bij een bonsaiwinkel (of online) 4 plastic trainings schalen voor een paar euro en een zak akadama.

nu is de perfecte tijd om die te verpotten en je hebt dan nu meteen al een paar bomen waar je je mee bezig kunt houden en waar je veel van leert. Die kennis kun je dan weer gebruiken bij de larix en de liguster, waar echt wel potentie in zit, maar dat materiaal vind ik zelf zonde om mee te expirimenteren, met genoeg geduld, kun je daar twee hele mooie bomen van maken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 1 maand geleden #90040

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
De juniperis wil ik inderdaad binnenkort verpotten.
En eventueel in 2 splitsen, als dat mogelijk blijkt te zijn.

De larix is afkomstig van zo'n bussel dunne larixen. Die zijn in de volle grond gezet en dan eigenlijk, naar eigen zeggen van de kweker, wat verwaarloosd door tijdgebrek. Enkel af en toe gesnoeid.
Hij zei dat de wortelvoeten dan ook niet veel soeps waren toen hij hen in een pot zette. Ik heb er dan ook maar 5€ voor betaald.
Daarom was ik aan het denken om hem te verpotten, om de wortels toch al wat te spreiden. De knopjes beginnen juist open te gaan, dus dit lijkt me het geschikte moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 3 jaren 1 maand geleden #90092

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Steek overal al wat beweging in. Zolang ze groen zijn gaat dat, eens grijs..krak. Maak je geen zorgen om de stijl, later kan je nog takken wegdoen maar dan hebben ze nu al wat beweging meegekregen en kan je later ermee aan de gang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 10 maanden geleden #91587

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Nu weet ik dus echt niet wat ik met deze liguster moet doen hé.
Vorig jaar werd me aangeraden hem een heel jaar te laten groeien en gezond te krijgen om dan dit jaar te zien wat ik ermee wil doen.
Matje raadde me zelfs aan om er ook dit jaar helemaal niets aan te doen, terwijl Luc dan weer zegt om op tijd beweging in de takken te steken.
Ik wil er zeker niet overhaast mee tewerk gaan. Ik heb nog te weinig inzicht om te bepalen hoe ik hem ga 'ontwerpen'. Ik wil dus zeker nog geen stammen gaan verwijderen of takken selecteren oid.
Het liefst van al zou ik dit ook niet alleen doen, maar ergens mee naartoe gaan waar ervaren mensen hun mening kunnen geven. Het is tenslotte de eerste boom die ik heb uitgegraven en ik zou het zonde vinden zijn potentie niet ten volle te benutten.
Maar is het dan inderdaad het beste om er helemaal af te blijven? Tegen dan zijn waarschijnlijk alle takken die nu nog groen zijn te stug om een goede beweging in te krijgen. Dat zou betekenen dat ik deze dan zou moeten verwijderen en opnieuw van een kale basis vertrekken. Als ik Luc zijn advies volg, gaan er daarentegen wel bruikbare takken zijn om uit te selecteren.

Veel takjes komen met 2, 3 of 4 uit ongeveer hetzelfde punt. Mij lijkt het wel verstandig om deze te reduceren tot 1 takje om lelijke verdikkingen te voorkomen.
Ben ik hier correct in?
En welk takje zou ik dan laten staan? Degene met de kortste indernodieën?

Ik heb wat foto's toegevoegd die niet bij het beste licht getrokken zijn. Maar je ziet er toch op dat hij al sterke groei heeft gehad dit jaar.
Ik heb ook een foto toegevoegd van de wortels op een 10-tal cm van de stam, vlak onder het oppervlak van het substraat. Dit lijkt me toch ook zeer gezond.

PS: ik heb al de foto's bijgesneden, maar toch worden ze gekanteld.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 10 maanden geleden #91588

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ziet er gezond uit!

Ben het wel met LucR eens. Laten uitgroeien omgezond te worden, geeft dan te rechte takken (heb ik vorig jaar geleerd)
Dit jaar, bedraad ik de eerste 10/15cm uitgroei direct in het 2de jaar met bochtjes. De rest van de uitgroei laat ik lekker zijn ding doen. In de winter/voorjaar dan terugsnoeien tot ergens waar bedraad is.

Bochtjes / beweging maken is nog een heel vak opzich. Ik probeer zo te bedraden/bochten te maken, dat een knop/vertakking aan de buiten kant van een bocht zit. Enig sinds probeer ik het effect van Marco buismannetje na te doen. Vind dat echt een mooie stijl.

Tja ergens naar toe gaan bonsai club zou zeker goed zijn. Maar je moet ergens beginnen, en stylen moet je leren door te doen.
Zoals in mijn topics probeer ik van alles, met verschillend matriaal. Wel jammer dat de topics zo weinig feedback krijgen. Maar goed mijn gestuntel in de eerste jaren mag te zien zijn, we gaan er mee door. En zal ze blijven updaten. En als het over een paar jaar wel mooie boompjes zijn geworden en heb er geen feedback op gehad. Dan kan ik zeggen dat ik van niemand hulp heb gehad lol. Of de projecten worden gewoon helemaal niks(van sommige grote kans), en dat mag ook gezien worden!

Edit: ik probeer alleen nog maar foto's te maken in horizontale toestand. Dan kan je ze altijd uploaden, of eventueel nog de zijkanten er af snijden.

Edit2: Misschien kan je alvast per stam een aantal takken selecteren, en andere wegnemen, welke je toch niet gaat gebruiken. Hier kan je zien hoe ik dat bedoel, beginnen bij 9min.



Edit3: Je hebt je verhaal wat aangepast, terwijl ik dat nog niet gelezen heb, dus zullen wat dingen overlappen met wat je al reeds gezegd hebt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 10 maanden geleden #91589

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou zeker uitdunnen als je meer dan een tak op een punt hebt. Als je dat doet z=door ze er af te trekken en je tegelijk de overgebleven takken bedraad loop je het risiko deze laatste van de stam af te drukken. Dus kan je het beste knippen en een stukje laten staan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 10 maanden geleden #91593

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Zoals Lb zegt, je ziet nu door de takken de boom niet meer. Overal waar meerdere takken uit hetzelfde punt vertrekt kan je wegsnoeien tot 1 die je dan het eerste stukje bedraad. Als die overdaad aan takken weg is en ze al wat in de juiste richting bedraad zijn zal je waarschijnlijk al wat meer "zien".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgegraven Liguster 2 jaren 10 maanden geleden #91595

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ok, uitdunnen dus.

In het filmpje van rorror worden de sterkste uitlopers behouden. Maar is het niet beter om de zwaksten te behouden omdat die de kortste internoden hebben?

@Leatherback waarom een stukje laten staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts