Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Elsje 3 jaren 9 maanden geleden #86849

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dit boompje maakt allemaal scheuten aan onderaan de stam, net onder het substraat. Is dit interessant om dikte onderaan, en dus tapsheid, te kweken? Of gaat dit eerder leiden tot lelijke knobbels?


Waar er 2 takken vlak naast elkaar staan, verwijder ik er dan best 1 van de 2?
Nieuwe scheutjes in de 'oksels van takjes heb ik al weggewreven.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 9 maanden geleden #86852

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Panda schreef : ... Ik zal hem idd verder met rust laten...

?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 9 maanden geleden #86853

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Marco, dat was inderdaad de bedoeling.
Dat heb ik ook gedaan met mijn Amerikaanse vogelkers die in volle grond staat (en dus wel een pak sneller groeit), met allemaal 'clusters' van takken en lelijke knobbels/wonden tot gevolg. Daarom dat ik dit bij deze wil vermijden voordat dit zich hier ook voordoet.
Zie de laatste post van:
www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/18024-...voor-bonsai?start=10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 7 maanden geleden #87413

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik zou deze boom eigenlijk in de volle grond willen steken, zodat hij beter kan groeien en dus ook beter die wond kan genezen. Heeft het veel zin om dit nu nog te doen of wacht ik beter tot het voorjaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 7 maanden geleden #87416

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik zou hem dan nu nog in de grond zetten, zonder aan de wortels te zitten.
Ook al is bv al het blad eraf, zolang de tempratuur boven de 7graden is, zullen de wortels nog groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 4 weken geleden #90537

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Mijn vogelkers staat al in blad. Hij lijkt de mishandelingen van vorig jaar goed te hebben doorstaan.De wondpasta had ik vorig jaar al van die grote wond geprutst omdat ik toch voor de holle stam wil gaan.Ik ga hem dit jaar nog in dit potje laten staan, goed bemesten en misschien volgend voorjaar in de volle grond steken.2 dingen die ik nu nog van plan ben:- takjes die vanuit de wortelbasis komen verwijderen. - de 2 dikkere takken verwijderen om te voorkomen dat er te grote snoeiwonden ontstaan. Er zijn er ondertussen verschillende nieuwe gekomen die hun functie kunnen overnemen. Verbeter me maar indien een van deze 2 acties beter niet gebeuren.Verder twijfel ik of ik de grote wond al wat hol zou frezen. Er eventueel ook voor zorgen dat er wat water in blijft staan om daar verrotting in de hand te werken. Of is dat voorlopig teveel van het goede?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Elsje 3 jaren 1 dag geleden #91036

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Mijn els, die dus geenbels is, maar een Amerikaanse vogelkers, staat ondertussen vol in blad:

Ergens zou ik denken dat het beste voor de boom is hem dit seizoen ongemoeid te laten groeien en enkel water en mest geven. Maar ik twijfel nog steeds aan 2 zaken en of ik deze best zou verwijderen met het oog op de vorm:

1) die takjes die aan de wortelvoet zijn ontstaan. Kan ik deze best laten staan om voor diktegroei bij de basis te zorgen? Of gaan deze juist voor lelijke verdikkingen boven de wortels zorgen en verwijder ik ze best?

2) Die 2 'dikke' takken. Hoe langer ik deze laat staan, hoe groter de snoeiwonden gaan worden. Er zitten al nieuwe scheuten klaar die het kunnen overnemen bij verwijderen.


Wat me opvalt is dat mijn bovenste takje, de nieuwe leader, het zwakst groeit. Omwille van apicale dominantie is dit eigenlijk niet logisch. Maar ik heb ooit eens ergens gelezen dat als een tak lager begint, maar wel hoger komt dan één tak die hoger begint, deze lagere tak harder gaat groeien. Maw als ik de hoger komende takken verwijder zodat de leader het hoogste komt, zou deze sterker gaan groeien. Klopt dat?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 1 dag geleden #91043

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik zou zo ie zo de takken welkje je niet wilt gebruiken b.v. wegnemen of inkorten. (b.v. de 2jaarige scheuten weg, en de eenjarige laten staan. kleinere wonden)
Je wilt volgens mij nu nog de meeste groei in de top hebben zitten om die wond nog dicht te laten groeien. Meeste groei komt nu van onder. Aangezien deze ook heel makkelijk knoppen maakt onder op, maakt het voor nu niet uit of je die wegneemt, volgend jaar of jaar er op kan je ze b.v. laten zitten als je toch lager takken wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 3 jaren 1 dag geleden #91045

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Volgens mij is het nu inderdaad niet belangrijk om er al rekening mee te houden welke takken ik wil behouden.
Zoals je zegt, maakt deze soort gemakkelijk knoppen en bij degene die ik in volle grond heb staan, heb ik ook gezien dat de takken vrij snel dikken.
Dus nu moet ik me op de stam concentreren lijkt me.
Dus... weg met die 2 dikke takken. De rest laat ik nog even staan.
En wat denk jij van die helemaal onderaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Elsje 2 jaren 10 maanden geleden #91489

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Zoals in mijn vorige post vermeld, groeide de top van de boom minder goed dan de takken op het onderste stamdeel.
Dit ging nog achteruit tot uiteindelijk het bovenste takje helemaal verdroogd was.
Ik heb dit daarnet even goed bekeken en blijkt dat een groot deel van het bovenste stamdeel is afgestorven.
Waarschijnlijk ten gevolge van de grote snoeiwonde??

Je kan goed de afbakening dood/levend zien.
Aanvankelijk zat het bovenste takje ook mee op het levende deel,
Rood = nu nog levend
Groen = nog levend uitziende bast, maar nu afgesneden van het rode deel

Ik vermoed dat ik hier zelf geen vat meer op heb en de boom zelf zal bepalen tot waar hij eventueel nog zal afsterven en welk deel in leven zal blijven.
Hopelijk is dit gestabiliseerd en kan er nog een stompje met dat takje blijven staan.
Met freeswerk kan er dan misschien nog iets moois ontstaan. Of het zou op zijn minst een goede oefening kunnen zijn als eerste freeswerk...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts